Opera skiftet til courier
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-06 14:58

Uden varsel har Opera (8.53 international) skiftet skrifttyper i
store dele af brugerfladen. Det betyder at menuer, adresselinjen,
paneltekster, dialogbokse og lignende nu vises med skriften Courier
New. Indholdet på websiderne er ikke påvirket.

Jeg har fundet det sted hvor man kan ændre indstillingen -
Preferences => Advanced => Fonts - men jeg kan ikke finde ud af
hvilken skrifttype der er Operas standard her.

Er der nogen der kan hjælpe med at få den normale visning igen - og
evt. forklare hvad der kan være sket. Jeg har ikke været inde og
ændre indstillingerne selv, og jeg har ikke fjernet skrifttyper fra
computeren.

Der er tilsyneladende ikke nogen "gendan standard"-knap, og der er
heller ikke nogen mulighed for at sætte font-indstillingen til
brugerfladen i ét hug (man skal definere seks forskellige
brugerfladefonte separat).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-04-06 17:01

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Uden varsel har Opera (8.53 international) skiftet skrifttyper i
>store dele af brugerfladen.
--klip--
>Er der nogen der kan hjælpe med at få den normale visning igen - og

Prøv
1) "opera:about", find placeringen af din "opera6.ini"
2) luk Opera
3) åbn "opera6.ini", slet alle "[Font...]" indgange deri.

>evt. forklare hvad der kan være sket. Jeg har ikke været inde og

Har ikke selv været udsat for det, men en kvik søgning på
http://my.opera.com/forums giver flg. som mulig årsag:
- mange skrifttyper installeret, dvs. 1.000+.
- Adobe Type Manager
- Windowblinds

>Der er tilsyneladende ikke nogen "gendan standard"-knap, og der er

Ikke at det hjælper dig i en Opera 8, men i Opera 9 er det muligt at
gendanne via opera:config#fonts

Og ja, det er mindre smart, der ikke er en standardsgendannelse i
præ-Opera 9.

>heller ikke nogen mulighed for at sætte font-indstillingen til
>brugerfladen i ét hug (man skal definere seks forskellige
>brugerfladefonte separat).

Vel fordi der er seks forskellige typer brugergrænseflade i
Opera.

--
What is life, except excuse for death,
Opera 9 nu også på syre: http://www.itu.dk/~chr/temp/syre.png

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-06 21:56

Christian Bohr-Halling skrev:

> Prøv
> 1) "opera:about", find placeringen af din "opera6.ini"
> 2) luk Opera
> 3) åbn "opera6.ini", slet alle "[Font...]" indgange deri.

Det vil jeg gøre når jeg igen sidder ved maskinen.

> Har ikke selv været udsat for det, men en kvik søgning på
> http://my.opera.com/forums giver flg. som mulig årsag:
> - mange skrifttyper installeret, dvs. 1.000+.

Ikke aktuelt.

> - Adobe Type Manager

Heller ikke (så vidt jeg da husker)

> - Windowblinds

Niks.

Jeg har installeret Jaws (tekst-browser) for nylig, det er muligvis
den der har påvirket Opera - selv om det ikke burde give problemer.

> Ikke at det hjælper dig i en Opera 8, men i Opera 9 er det
> muligt at gendanne via opera:config#fonts

Hvordan foregår det?

> Og ja, det er mindre smart, der ikke er en
> standardsgendannelse i præ-Opera 9.

Hov - hører jeg kritik af Opera

> Vel fordi der er seks forskellige typer brugergrænseflade i
> Opera.

Jeg kan sagtens se det smarte i at man kan konfigurere de seks
typer individuelt - det virker bare fjollet at man ikke kan også
kan konfigurere dem samlet. Jeg kan ikke forestille mig mange
situationer hvor jeg ville anvende forskellige grundskrifter til
forskellige elementer i brugergrænsefladen. Derimod kan jeg godt se
det praktiske i at kunne vælge forskellige størrelser på skriften.

NB: Ved du noget om hvornår Opera 9 bliver færdig?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-04-06 22:26

http://cbh.softwolves.dk/temp/o9-prefs.png

>Hov - hører jeg kritik af Opera

Opera er for mig at se den bedste browser, men den er ikke perfekt
:)

>NB: Ved du noget om hvornår Opera 9 bliver færdig?

Nej, men det er tættere på i dag, end det var i går

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-06 10:27

> http://cbh.softwolves.dk/temp/o9-prefs.png

Tak for kigget - det ser godt ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-06 14:27

> [...]

> 2) luk Opera
> 3) åbn "opera6.ini", slet alle "[Font...]" indgange deri.

Nu fik jeg så afprøvet det - det virker desværre ikke. De fonte jeg
selv havde valgt - i forsøget på at komme tilbage til den
oprindelige standard - forsvandt godt nok, men det var Courier der
overtog - så problemet er det samme

Andre forslag?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-04-06 15:16

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Nu fik jeg så afprøvet det - det virker desværre ikke. De fonte jeg

Prøv at sætte dem helt eksplicit. Følgende er mine indstillinger.
Samme fremgangsmåde.

[Font.Menu]
Height=-11
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Tahoma

[Font.EmailCompose]
Height=-13
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Courier New

[Font.Email]
Height=-13
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Courier New

[Font.Toolbar]
Height=-11
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Tahoma

[Font.Dialog]
Height=-11
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Tahoma

[Font.Panel]
Height=-11
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Tahoma

[Font.Normal]
Height=-16
Escapement=4
Orientation=0
Weight=400
Italic=0
Underline=0
Overline=0
StrikeOut=0
Charset=0
FaceName=Times New Roman

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-06 20:46

Christian Bohr-Halling skrev:

> Prøv at sætte dem helt eksplicit. Følgende er mine
> indstillinger. Samme fremgangsmåde.

Nu har jeg tjekket på min hjemmemaskine - og kan se at det er
Tahoma, 12pt der er standarden de fleste steder i
brugergrænsefladen. Jeg skulle derfor kunne få arbejdsmaskinen til
at makke ret i morgen.

Men det mærkelige er at det øverste fontvalg på listen på
hjemmemaskinen står som "(Standard) - Tahoma", mens det på
arbejdsmaskinen står som "(Standard)" - Courier New

<http://gyros.dk/usenet/dump/operadump.gif>

Det er måske en eller anden windows-indstilling der er ændret - jeg
har bare ingen anelse om hvilken. Ingen andre programmer ser ud til
at være påvirket (så vidt jeg husker anvender Office-pakken fra MS
også Tahoma til en del af grænsefladen - her er der ikke sket
noget).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-04-06 22:22

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Tahoma, 12pt der er standarden de fleste steder i
>brugergrænsefladen. Jeg skulle derfor kunne få arbejdsmaskinen til
>at makke ret i morgen.

Jeg tror, du vil få mest held med operationen, hvis du indsætter de
rette skriftvalg dirkete i omtalte indstillingsfil i stedet for at
vælge via brugergrænsefladen. Jeg synes at have oplevet, skriften
har et problem med at få "rette" størrelse i forhold til skriften
angivet som "standard", når angivet via brugergrænsefladen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-06 11:04

> Jeg tror, du vil få mest held med operationen, hvis du
> indsætter de rette skriftvalg dirkete i omtalte
> indstillingsfil

- og det har du helt ret i. Jeg prøvede at ændre det via
indstillingerne først, men selv om det var en kraftig forbedring i
forhold til courier-helvedet, var størrelserne ikke korrekt alle
steder.

Efter at jeg satte dit udsnit af ini-filen ind, ser det nydeligt ud
igen. Tak for hjælpen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen