lidt OT
Fra : Rune Klausen

Dato : 15-06-01 00:58

http://www.ams-ix.net/Joining/index.html

prisen for en 1GBit ligger på 1200? ex moms. pr md.

kan man få noget der minder om det i danmark ?

-Rune

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 15-06-01 02:39

On 15 jun 2001 Rune Klausen was possessed by a lesser demon and then forced
to type this:

> http://www.ams-ix.net/Joining/index.html
>
> prisen for en 1GBit ligger på 1200? ex moms. pr md.

Lidt længere nede på siden står der:

What other costs are involved?
You will need cabling from your router(s) to the AMS-IX switch, this needs
to be arranged with the housing site that you choose.
The cost of physically housing your equipment will also depend on which
housing location you choose.

Så du skal stadig betale en internetudbyder for en 1 Gb linie.

> kan man få noget der minder om det i danmark ?

Der er DIX'en. Ifølge http://www.uni-c.dk/dix/service.html koster det
20.000 DKK om året at være tilsluttet.

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

"Det har været det vildeste pis!"

Fra : Brian Høy

Dato : 15-06-01 07:37

Rune Klausen <Rune.Klausen@Paradis.dk> wrote in message
> http://www.ams-ix.net/Joining/index.html
>
> prisen for en 1GBit ligger på 1200? ex moms. pr md.

Måske ville det være lidt pænere at skrive prisen i dkk er 8.946,12 ex.
moms. pr. md. (ændrer jo lidt på billedet ) )

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-06-01 07:48

In article <9gcaf6$ltk$1@news.inet.tele.dk>, Brian Høy wrote:

> Måske ville det være lidt pænere at skrive prisen i dkk er 8.946,12 ex.
> moms. pr. md. (ændrer jo lidt på billedet ) )

Og det er stadig ikke en internet-forbindelse, men blot et link til en
ethernet switch. Jeg tror næppe man som privat lige får nogle peering
aftaler i stand (og da slet ikke hvis man ikke har nogen
transit-kapacitet)

--
Andreas Plesner Jacobsen | A bit of talcum

Fra : Rune Klausen

Dato : 15-06-01 09:39

"Brian Høy" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in message
> Rune Klausen <Rune.Klausen@Paradis.dk> wrote in message

> Måske ville det være lidt pænere at skrive prisen i dkk er 8.946,12 ex.
> moms. pr. md. (ændrer jo lidt på billedet ) )

i stedet for euro tegnet så lavede den spørgsmålstegn... ?

Men stadig 1Gbit for 10-11.000 pr. månede, så skal man godt have udstyr og
alt det andet, men det kunne være rart bare med en 100Mbit

-Rune

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-06-01 09:59

"Rune Klausen" <Rune.Klausen@Paradis.dk> writes:

>Men stadig 1Gbit for 10-11.000 pr. månede, så skal man godt have udstyr og
>alt det andet, men det kunne være rart bare med en 100Mbit

....og gratis pizza, månedskort til SAS og fri benzin...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-06-01 11:18

On Fri, 15 Jun 2001 10:38:54 +0200, Rune Klausen wrote:

> [...]
>
>Men stadig 1Gbit for 10-11.000 pr. månede, så skal man godt have udstyr og
>alt det andet, men det kunne være rart bare med en 100Mbit

Du får ikke 1 Gbps forbindelse af det, du vil sandsynligvis blot have
spildt en masse penge, da ingen vil peer'e med dig.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Rune Klausen

Dato : 15-06-01 12:10

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Du får ikke 1 Gbps forbindelse af det, du vil sandsynligvis blot have
> spildt en masse penge, da ingen vil peer'e med dig.

Men ISP'er køber forbindelser hos den slags folk?
Synes også at det så lidt billigt, da jeg har set 2Mbit liner for 20000+ pr.
månede.

-Rune

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-06-01 13:02

>Men ISP'er køber forbindelser hos den slags folk?
>Synes også at det så lidt billigt, da jeg har set 2Mbit liner for 20000+ pr.
>månede.

For de penge får du et hul i en switch med ret til at overføre
en gigabit gennem hullet. Intet andet. Ingen trafik, intet
udstyr, ingen IP-adresser, ingenting.

For at kunne få udvekslet noget trafik, skal du have nogle
IP-adresser. Dem er du nødt til at være registreret hos RIPE
for at få, hvilket koster en del penge.

Hvis du vil have trafik fra andre udbydere gennem dit hul, må
du lave en aftale med hver af de repræsenterede udbydere, du vil
udveksle trafik med. Det skal du betale for *udover* det, du har
givet for selve hullet.

Og så skal du naturligvis sætte noget udstyr op, der kan klare
at modtage trafikken.

Endelig skal du så også købe noget ledning fra dit udstyr og hjem
til dig selv. Med den hastighed skal du ud og købe noget fiber af
et teleselskab, som du så også skal have købt udstyr til i din
egen ende.

Så du vil nok opdage, at det vil blive mange, mange, mange gange
dyrere end den nævnte pris, inden du er færdig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Simon Skals

Dato : 15-06-01 15:30

It seems Rune Klausen wrote:

>Men ISP'er køber forbindelser hos den slags folk?

"Den slags folk" sælger adgang til en eller flere
Ethernet-switche, hvor ISP'erne kan udveksle trafik indbyrdes.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 15-06-01 15:28

It seems Rune Klausen wrote:
>http://www.ams-ix.net/Joining/index.html
>
>prisen for en 1GBit ligger på 1200? ex moms. pr md.
>
>kan man få noget der minder om det i danmark ?

AMS-IX er et exchange point.

Dvs. de 1.200 euro om måneden dækker kun betalingen for at være
tilsluttet en Gigabit-port i en Ethernet-switch.

Hvis du vil have trafik gennem porten, så skal du:

* Stille en router med Gigabit-interface op et sted i nærheden
* Betale for leje af plads til samme
* Skaffe kabling fra routeren til switchen
* Købe et access-kredsløb hjem til Danmark
* Have en router stående til at terminere linjen fra Amsterdam
* Indgå peering-aftaler med ISP'erne på AMS-IX
* osv. osv. osv.

Kort fortalt: Det du har læst er udelukkende relevant for ISP'er,
og for danske ISP'ers vedkommende er det kun interessant for
nogle ganske få.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>