Høj hyletone fra CPU
Fra : Peter Binderup

Dato : 26-05-06 19:37

Jeg har i dag opgraderet min PC til en AMD AM2 på et MSI K9N SLI
Platinum bundkort.

Tidligere på ugen havde jeg på mit gamle system skiftet min PSU til
en mere støjsvag. Tidligere kunne jeg svagt høre en hyletone hvis jeg
holdt mit hoved i en bestemt vinkel af computeren, men efter jeg fik
mindre støj så er denne tone mere fremtræden.

Da det alligevel var ved at være tid til at skifte til noget nyere
grej, valgte jeg at skippe det gamle for noget nyt.

Men jeg var da noget skuffet da jeg opdagede at den også hyler - er
det virkelig noget man bare skal acceptere ved AMD? Jeg har googlet mig
frem til at jeg ikke er den eneste med det problem - en enkelt post jeg
fandt der skiftede ejeren kun bundkort og CPU, og problemet var væk.

Men hvis der er et hemligt trick for at fjerne den støj, så vil jeg
gerne høre det.

/Peter

Fra : Bruno

Dato : 27-05-06 15:13

Peter Binderup wrote:
> [...]
> frem til at jeg ikke er den eneste med det problem - en enkelt post jeg
> fandt der skiftede ejeren kun bundkort og CPU, og problemet var væk.

En CPU kan ikke sige noget, så det må enten være blæseren eller, mindre
sandsynligt, en spole som hyler. Prøv et kort øjeblik og blokere
blæseren, så kan du høre om det er den der synderen.

> Men hvis der er et hemligt trick for at fjerne den støj, så vil jeg
> gerne høre det.

Der er ikke noget hemmeligt trick, sørg for det er nogle ordentlige
blæsere der sidder i dit system og du undgår problemer.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Binderup

Dato : 29-05-06 10:27

Jeg tror ikke at det er blæseren, jeg har prøvet at stoppe den og der
er stadig en hyletone.

Jeg venter svar fra SHG for det ender nok med at den bliver byttet.

Blæseren jeg bruger er den der bliver leveret af AMD sammen med
processoren.

/Peter

Fra : JK

Dato : 29-05-06 11:37

On 26 May 2006 11:36:52 -0700, "Peter Binderup" <binderup@gmail.com>
wrote:

> [...]
>fandt der skiftede ejeren kun bundkort og CPU, og problemet var væk.
>
>Men hvis der er et hemligt trick for at fjerne den støj, så vil jeg

Jeg mener jo heller ikke, at der er noget konkret belæg for at en CPU
kan hyle. Det er jo en chip. Så det gør den med garanti ikke !

Dit bundkort har 'Cool & Quiet'. Der skal hentes en driver til
styresystemet (Windows) og det skal slås til i bios.
http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=732&kind=1

Pil dækslet af dit kabinet.

Lyt så når CPU blæseren en sjælden gang står stille.

Ellers så er der en del switch-mode strømforsyning i kabinettet. Dels
i strømforsyningen, og muligvis også i spændingsregulatoren på
bundkortet. Det hyler med en højfrekvent tone, hvis frekvens jeg ikke
lige kender.

mvh

John