Spørgsmål til RAID
Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 25-05-06 16:24

Hej.

Jeg har et Asus A8N-SLI/Premium, hvor der er en RAID driver med på
installations CD'en Jeg har 1 (har plan om at købe yderligere 1 på et

tidspunkt) WD Caviar SATAII harddisk i pc'en samt en ekstern med
usb/firewire adgang. Når jeg ser i enhedshåndteringen for mit system,

så står der at der er fejl i RAID controlleren, dette skyldes sikert
at jeg ikke har installeret driveren endnu. Når jeg starter
driverinstallationen, bliver jeg spurgt om jeg har andre harddiske da
de ikke vil fungere efter installationen af RAID, derfor er den ikke
installeret endnu før jeg ved hvad der sker. Mine spørgsmål er nu:

1) Hvad er RAID? (jeg kan sikkert finde noget på google, men det kan
sikkert siges mere forståeligt på dansk da jeg ikke er så teknisk
som det jeg ind til videre har fundet). Så vidt jeg har forstået er
det noget med at kunne bruge flere diske til at lagre på, på samme
tid?

2) er der nogen fordel ved at installere?

3) Vil min eksterne HD virke efter jeg installerer RAID?

Fra : Dr. Phil

Dato : 25-05-06 17:00

"Christian Møller Nielsen" <cmnielsen05@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Raid er en måde at samle 2 ens hd´er til 1 stor.Man får desuden også
hurtigere ydelse når de kører i Raid.
Der findes shjv 2 typer raid :Raid 0 og Raid 1.

Ulempen ved raid at hvis den ene hd går ned kan man ikke redde data på den
anden.Det svarer til at du tog en alm. hd og delte fysisk i 2 dele.Der kan
man heller ikke hente data ud :)
Jeg har ikke selv kørt Raid,så min viden baseres på havd jeg har læst (og
hvad jeg kan huske ;D )
Jeg ved dog at begge hd´er skal være samme størrelse og helst osse samme
type/mærke.

Hvis du er irriteret over dine fejlmeddelser ang. Raid,så kan Raid slåes fra
i bios mener jeg.

Fra : N_B_DK

Dato : 31-05-06 10:51

Dr. Phil wrote:
> Raid er en måde at samle 2 ens hd´er til 1 stor.Man får desuden også
> hurtigere ydelse når de kører i Raid.
> Der findes shjv 2 typer raid :Raid 0 og Raid 1.

Forkert, der findes mange forskellige typer RAID, og minumim er 2 diske, men
mange flere kan indgå i et RAID.

> [...]
> (og hvad jeg kan huske ;D )
> Jeg ved dog at begge hd´er skal være samme størrelse og helst osse

Og det passer ikke, RAID er netop for at give sikkerhed (og nej RAID 0 og
JBOD, har intet med RAID at gøre), selvom begge kaldes RAID.

> Hvis du er irriteret over dine fejlmeddelser ang. Raid,så kan Raid
> slåes fra i bios mener jeg.

Kontrolleren slås fra ja.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-06 19:02

Christian Møller Nielsen wrote:
< Hvad er raid ?

Raid er mange ting - her er et par muligheder:

JBOD - Volume
Alle diske lagt sammen, uden nogen datasikkerhed og uden
hastighedsforbedring. Mister man en disk er kun data på denne disk tabt, da
data ikke spredes udover alle diskene.

Raid 0 - Stripe
Dataene læses og skrives skiftevis ud over alle diskene, dette giver derfor
de hurtigste læse- og skrivehastigheder men ingen ekstra datasikkerhed.

Raid 1 - Mirror
Dataene læses skiftevis fra begge diske, men skrives til begge diske
samtidig. Den ene disk er altså en kopi (mirror) af den anden, dette giver
forbedret læsehastighed, ingen eller lidt langsommere skrivehastighed og god
datasikkerhed, man spilder dog halvdelen af sin lagerkapacitet.

Raid 3 - Dedikeret paritetsdisk
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives på en separat paritetsdisk. Kan
være en fordel i specifikke situationer, men RAID 5 skaber for det meste en
bedre løsning.

Raid 5 - Paritet spredt
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives spredt på alle diske. Giver
forbedret læse- og skrivehastighed, samt datasikkerhed, lagerkapaciteten
falder med cirka 28%.

Raid 10 - Stripe ovenpå flere mirrors
En kombination af RAID 0 og 1, hvor man lægger datahastighed ovenpå et RAID
der giver datasikkerhed.

Raid 50 - Stripe ovenpå flere RAID5
En kombination af RAID 0 og 5, hvor man lægger datahastighed ovenpå et RAID
der giver datasikkerhed. Dette giver en fordel især ved store RAID 5, hvor
man nu kan tabe en disk på hvert RAID5 samtidig, uden at miste data,
samtidig med at genopbygning af et RAID ved tab af en disk ikke påvirker det
samlede RAID i samme grad. Kører du med hot spare, kan dette kræve en hot
spare disk per RAID5.

> 2) er der nogen fordel ved at installere?

Hvis du har brug for en af ovenstående muligheder, så ja.

> 3) Vil min eksterne HD virke efter jeg installerer RAID?

Ja - der er ingen sammenhæng.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : -*- DANELAW .*.

Dato : 26-05-06 10:20

"Christian Møller Nielsen" <cmnielsen05@gmail.com> wrote in message
[...]

- - -

Der er 2 former for RAID. Hardware og software raid.

Du skal bruge hardware-raid.

Der findes forskellige raid-protokoller, men de 2 der er interessante for
dig er
enten RAID-O, hvor man sætter diskene op til at dele data'ene mellem sig, så
tingene bliver splittet. Dette giver en (teoretisk) dobling eller
fler-dobling af
læse- og skrivehastigheden.

Efter RAID-O er sat op, vil windows se dine harddiske som værende en fysisk
disk, og behandle
den som en sådan.

Raid-0 har en meget stor ulempe. Kommer der en fysisk fejl på den ene disk,
mister du
det hele. Chancen er jo ikke så stor ved 2 diske, men hvis man har 15 diske
i raid-0, er chancen jo noget større.

Den anden du kan bruge, er RAID-1, hvor den ene disk spejler hinanden. Dette
giver sikkerhed, da du altid har en komplet backup.

Igen ser Windows de 2 diske som værende 1, og når du gør det hele i
hardware, skal du bare
sørge for at installere driveren unden installation af windows (Tryk F6
etc).

Uanset hvad du vælger, skal du reformatere, da du mister alle data når du
sætter hardwaren op.

Skal lige siges, at selvom det lyder svært, er det forbløffende nemt.

- - -

2) er der nogen fordel ved at installere?

For RAID-1 (sikkerhed) og du har brug for det, ja, så er det en fordel. For
RAID-0, egentlig ikke. Problemet (et luksusproblem) er at diskene idag er så
hurtige, at det er controlleren der er flaskehalsen, og ikke selve disken.

Jeg

3) Vil min eksterne HD virke efter jeg installerer RAID?

Ja, det er kun den controller du sætter raid op på, der vil kræve raid.

Alm. gldaws ATA og USB og Firewire betyder det intet for.

Fra : N_B_DK

Dato : 31-05-06 10:59

-*- DANELAW .*. wrote:
> det hele. Chancen er jo ikke så stor ved 2 diske, men hvis man har 15
> diske i raid-0, er chancen jo noget større.

En risiko på 50% mere er i mine øjne ret stor, men ja den er endnu større
ved flere disks.

> Den anden du kan bruge, er RAID-1, hvor den ene disk spejler
> hinanden. Dette giver sikkerhed, da du altid har en komplet backup.

Nej man har ikke en backup, man har en kopi, en backup er noget man har på
en anden lokation så man kan genskabe data i tilfælde af disknedbrud,
tyveri, brand etc.

> [...]
> fordel. For RAID-0, egentlig ikke. Problemet (et luksusproblem) er at
> diskene idag er så hurtige, at det er controlleren der er

det er kun en ½ sandhed, på IDE og SATA tildels, på et SCSI / SAS system
nej, der kan controlleren fint følge med (med forbehold, taler vi brug af
15K diske så falder antallet af diske før controllerens maks data transfer
rate nåes)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 01-06-06 17:22

On Thu, 25 May 2006 08:23:48 -0700, Christian Møller Nielsen wrote:
[klip] Spørgsmål om RAID

Læs om RAID her: http://www.acnc.com/04_01_00.html

Tomas