Aopen AX4BS
Fra : Karl Chr. Meulengrac~

Dato : 17-05-06 07:44

Hej Nyhedsgruppe!
Det er første gang jeg henvender mig på denne måde.
Jeg har skiftet min CPU ud fra Intel Pentium 4 - 1,8 GHz til 2,4 GHz..
Ved opstart af maskinen, viser den stadig 1.8 GHz.
Når maskinen er oppe at køre, og jeg højre klikker på denne computer, så
viser den at der er en 2,4 CPU. I næste linie viser den 1,8 og hvor mange
ram der er.
Hvorfor arbejder den ikke bare af sig selv med de 2,4 GHz?
Hvad kan jeg selv gøre?
Karl Chr.

Fra : claus b. p.

Dato : 17-05-06 15:47

"Karl Chr. Meulengracht" <mail@XXXmeu.dk> wrote in message
> [...]
> ram der er.
> Hvorfor arbejder den ikke bare af sig selv med de 2,4 GHz?
Du kan gå i BIOS ved at trykke "del" knappen lige efter computeren er tændt.
(Den plejer at skrive på skærmen hvornår).
Der finder du en menu for opsætning af CPU hastighed.

/Claus

Fra : JK

Dato : 17-05-06 18:35

On Wed, 17 May 2006 08:43:36 +0200, "Karl Chr. Meulengracht"
<mail@XXXmeu.dk> wrote:

> [...]
>ram der er.
>Hvorfor arbejder den ikke bare af sig selv med de 2,4 GHz?

Forklaring: 18x100 =1.8 GHz og 18x133=2,4 GHz

Løsning: i bios skal fsb sættes op til 133

Intel kalder 133 for 533, da 4x133=533, og ram kører 266, da det er
DDR og 2x133=266.

mvh

John

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-05-06 19:38

> Forklaring: 18x100 =1.8 GHz og 18x133=2,4 GHz
>
> Løsning: i bios skal fsb sættes op til 133
>
> Intel kalder 133 for 533, da 4x133=533, og ram kører 266, da det er
> DDR og 2x133=266.

Problemet er bare at det nævnte bundkort er udstyret med 845S chipsettet og
der er max på FSB på 100MHz, så en P4-2400 vil køre som en P4-1800.

http://www.aopen.com.tw/products/mb/ax4bs.htm

Thomas

Fra : Karl Chr. Meulengrac~

Dato : 17-05-06 19:40

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Løsning: i bios skal fsb sættes op til 133
>
> Intel kalder 133 for 533, da 4x133=533, og ram kører 266, da det er

Tak indtil nu!
Vil du forklare mig hvad fsb står for, jeg kan ikke finde noget med disse
bogstaver.
VH Karl Chr.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-05-06 19:53

> Vil du forklare mig hvad fsb står for, jeg kan ikke finde noget med disse
> bogstaver.

Front Side Bus. Kendes også som databus hastigheden. Intels P4 kører så med
sin bus quadpumped, hvilket er et smart navn for 4 dobblet. P4 flytter data
på både den stigende og faldende kant af signalet og flytter ikke bare 1 men
2 bytes ad gangen. Derfor flytter den 4 bytes pr. taktslag og så kalder vi
den quadpumped.

Din cpu kører så med en hastighed givet ved:

MHz = FSB * Multiplier.

En CPU er så født med en fast multiplier. Din 1800 har så 18 som multiplier
(18 * 100) og den 2400MHz ligeså (18 * 133). Da dit chipset ikke kan køre
med større FSB end 100MHz så vil din 2400 køre som en 1800 i det bundkort.
Der afholder dog ikke Windows for at spørge cpuen hvad det er for en. Hertil
vil cpuen sige: 2400, men jeg kører 1800.

Håber det gav lidt mening.

Thomas

Fra : Karl Chr. Meulengrac~

Dato : 18-05-06 20:44

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hertil
> vil cpuen sige: 2400, men jeg kører 1800.

Hej Thomas!
Tak for din information, den gav mig virkelig meget.
Jeg har nu besluttet at købe et nyt bundkort, og har accepteret at det gamle
og dets muligheder er for lidt til mig.
Tak til alle for nogle gode svar.
NB: Det er ikke sidste gang at jeg prøver denne måde.
Tak til Carsten for de du viste mig denne mulighed.
VH Karl Chr.