langsom computer
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 13-05-06 18:01

Hej.
Jeg har sat en computer sammen af flg:
Asrock k8nfg-sata2/m/asr
Amd Sempron 3000+ 64 bit
512 Mb ram 400Mhz
Maxtor Diamondmax 200 GB
Win XP Home

Computeren er meget langsom især når jeg flytter store mapper fra drev til
drev. dette kan næsten sætte computeren helt i stå.
Explorer er også langsom med søgning.

Nogle gode ider til at sætte lidt fut i min computer.
MVH
Niels Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-06 18:53

"Niels Peter Nielsen" <npnfjerndette@tv.dk> wrote:

> [...]
>
>Computeren er meget langsom især når jeg flytter store mapper fra drev til
>drev. dette kan næsten sætte computeren helt i stå.

Åhh, der er så mange muligheder, og vi mangler oplysninger...

Check harddisken: Lav f.eks. en HDTach benchmark for at verificere at
disken kører korrekt: En Diamondmax skal have en 'Average Read' omkring
de 50 MB/s, ligger den nede på 3 - 10 MB/s har du lokaliseret problemet.

HDTach kan hentes her:

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

Alternativt kan du kigge på kørende programmer/processer og RAM. Hop
f.eks ind i 'Joblisten' og kig på 'Ydeevne'. Allokeret hukommelse skal i
udgangspunktet ligge væsenligt under dine fysiske 512 MB RAM, helst ikke
mere end 250-300 MB. Ligger den højere skal du rydde op i kørende
programmer, dvs fjerne alt unødvendigt - og her er Nortons antivirus /
sikkerheds programmer et rigtig godt sted at starte

Alternativt har du måske behov for mere RAM. 512 Mb rækker til en
standard XP installation , men kører du tungere programmer er 1024 Mb en
god ide...

<mlr>

Fra : Bruno

Dato : 14-05-06 14:46

Niels Peter Nielsen wrote:
> [...]
> Win XP Home
>
> Computeren er meget langsom især når jeg flytter store mapper fra drev til

Medmindre du har glemt noget på din liste så har du kun et fysisk drev,
altså vil det ikke gå voldsomt hurtigt når du flytter rundt fra logisk
drev til logisk drev.

> Nogle gode ider til at sætte lidt fut i min computer.

Mere ram er altid godt og sørg for du har installeret service packs fra
Microsoft, hvis du kører uden service pack så understøtter XP ikke de
hurtigste disk modes.

Mvh

Bruno

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-06 23:21

Niels Peter Nielsen wrote:
> [...]
>
> Computeren er meget langsom især når jeg flytter store mapper fra drev til
> drev. dette kan næsten sætte computeren helt i stå.

Opdater dine drivere til de nyeste fra producentens hjemmeside (dvs. dem
der har lavet chipset, gpu mv.)

Check at UDMA er slået til i device manager

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as