Forskel på PCI og PCI32 ??
Fra : Peter

Dato : 13-05-06 11:51

Hej.

Jeg ved ikke rigtigt hvor dette spørgsmål passer ind, men da det er noget
der sidder på et bundkort, så tror jeg ikke at jeg er helt galt i byen....

Jeg ser at der ud for nogle udvidelseskort står PCI, og ud for andre står
der PCI32, men er det ikke precis det samme ??
Er PCI ikke altid 32 bit ??

Jeg har et MSI KT880 Delta-FSR hvor i jeg tænker at sætte denne Promise
controller:
Varenavn: ATA300 TX2+, 2 SATA (SATA300) + 1 ATA133
Model: SATA300TX2PLUS

Men der står i beskrivelsen om den controller at det er en PCI32, så jeg er
i tvivl om om den kan bruges......

Mvh.
Peter

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-05-06 14:59

Peter wrote:
> Jeg ser at der ud for nogle udvidelseskort står PCI, og ud for andre står
> der PCI32, men er det ikke precis det samme ??
> Er PCI ikke altid 32 bit ??

Nej der er flere varianter af PCI, den mindste udgave er den der er
standard på de fleste motherboards, og grunden til at der nogen gange
nævnes PCI32 er nok for at folk kan skelne mellem PCIe og alm. PCI osv.

> [...]
> Model: SATA300TX2PLUS
>
> Men der står i beskrivelsen om den controller at det er en PCI32, så jeg er

Den bruger rimelig sikkert et alm. PCI slot.

Men PCI er noget gammelt l*rt, med en max overførselshastighed på 133
MB/s så det giver ikke meget mening med en SATA 300 controller på PCI.
Har du mulighed for at smide en PCIe controller på i stedet?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Peter

Dato : 13-05-06 15:14

Hej.
Tak for dit svar.....

> Men PCI er noget gammelt l*rt, med en max overførselshastighed på 133 MB/s
> så det giver ikke meget mening med en SATA 300 controller på PCI. Har du
> mulighed for at smide en PCIe controller på i stedet?

Nej, jeg har ikke mulighed for andet end almindelig PCI.

Grunden til at jeg vil have en anden kontroller ligger i det at jeg har fået
en ny harddisk, og det er en SATA 300, mit bundkort har SATA150 og disken
kan godt jumpes til SATA150, så det køre sådan set fint nok.....
Bare ikke når maskinen (HTPC) skal optage film fra mit tv-tuner kort, så
kommer der en masse hak og "stop-motion" agtige optagelser ud af det....
Min gamle ATA100 disk og endnu ældre ATA66 disk optager uden problemer
overhovedet, men de er langt langsommere "på papiret" og målt med programmet
HD tech.

Jeg har så fået at vide at det er et generelt problem med SI3112 chippen,
som kontrollere SATA på mange bundkort og billige controller-kort......
På mit bundkort er det ikke en SI3112 chip men en VIA VT8237 southbridge,
men det er jo sikkert samme ting der gør sig gældende.... (Muligvis oven i
købet samme chip der er indbygget i southbridgen fra VIA ??)

Så jeg kikkede på edbpriser.dk og fandt frem til at den billigste SATA
controller der findes uden hværken SI3112 eller SIL3112 chippen, er den
Promise controller..... Derfor tænkte jeg at prøve den.....

- så det er ikke fordi jeg mangler fart, jeg har ikke brug for mere fart end
en ATA66/100 disk kan levere, bare det er stabilt....

Mvh.
Peter

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-05-06 19:09

Peter wrote:
> [...]
> men det er jo sikkert samme ting der gør sig gældende.... (Muligvis oven i
> købet samme chip der er indbygget i southbridgen fra VIA ??)

Mon ikke det er et problem med opsætning eller drivere? Det er det samme
der sker når en IDE disk ikke kører i DMA mode, så "halter" overførslen...

I hvert fald skal indkøb af nyt hardware være sidste løsning på den
slags problemer.

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Peter

Dato : 14-05-06 10:22

Hej.
Tak for dit svar.....

> [...]

> I hvert fald skal indkøb af nyt hardware være sidste løsning på den slags

Jeg er enig i at det er den sidste løsning, også i og med at man jo ikke ved
om det hjælper, men da testprogrammer som "HD tech" siger at det nye
SATA-drev allerede nu er næsten 2-3 gange hurtigere end de gamle drev jeg
har, og det aligevel er det nye drev jeg har problemerne med, så er jeg
noget på bar bund.....

Maxtor MaXLine Plus III 7V250F0, 250Gb, SATA300@150:
Burst: 131,6 MB/s og en Average read: 56,1 Mb/s.

Min Seagate Baracuda ST380021A, 80Gb, ATA100:
Burst: 74,4 MB/s og en Average read: 37,4 Mb/s.

Min gamle IBM DLTA-3070030 TX40A60A, 30Gb,ATA66:
Burst: 45.0 MB/s og en Average read: 29,6 Mb/s

Men jeg er nu hoppet ud i det, og har geninstalleret hele min HTPC, så må vi
i løbet af de næste dage se om det har hjulpet.....

Mvh.
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-06 10:57

"Peter" <pshdo@remove.me.pleace.tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>overhovedet, men de er langt langsommere "på papiret" og målt med programmet

Jeg tror ikke problemet ligger i disken eller SATA-controlleren.

Gætter på at operativsystem, sidefil, programmer, mv altsammen ligger på
den nye hurtige disk, og de gamle langsomme diske kun indeholder
datafiler ??

Men andre ord: Den hurtige disk har alt for mange opgaver i forhold til
den tid der reelt er til rådighed.

Samtidig har du måske i underkanten af den nødvendige RAM så
operativsystemet er tvunget til konstant at swappe til sidefilen ??

Check RAM-forbruget under optagelse: Allokerer den mere RAM end der
fysisk er i maskinen, må du i byen efter mere...

Og så vil jeg anbefale at du placerer sidefilen på en anden disk end den
med operativsystemet. Det kan måske virke tåbeligt at placere den på en
langsommere disk, men hvis du derved undgår at flytte rundt på den
primære disks læsehoveder kan den samlede effekt blive et meget
hurtigere system...

<mlr>

Fra : Peter

Dato : 14-05-06 11:49

Hej.

Tak for dit svar....

> Gætter på at operativsystem, sidefil, programmer, mv altsammen ligger på
> den nye hurtige disk, og de gamle langsomme diske kun indeholder
> datafiler ??

Faktisk lige omvendt, den nye er udelukkende til at optage på, og på den
gamle IBM ATA66 har jeg Windows XPpro SP2 DK.
(Det er jeg dog ved at flytte til min Seagate ATA100 disk.....)
- men den nye er stadig udelukkende til at optage på.....

> Samtidig har du måske i underkanten af den nødvendige RAM så
> operativsystemet er tvunget til konstant at swappe til sidefilen ??

Måske, jeg har 512Mb på maskinen, men det var nok tidligere da det var min
Seagate ATA100 disk jeg optog på......

> Check RAM-forbruget under optagelse: Allokerer den mere RAM end der
> fysisk er i maskinen, må du i byen efter mere...

Det vil jeg gøre, men igen......
Inden jeg fik min nye SATA disk, havde jeg styresystemet på min ATA66 30GB
IBM og optog på min ATA100 Seagate 80Gb disk, og det fungerede fint.
Med den nye SATA havde jeg stadig styresystemet på min ATA66 og optog på min
Maxtor 250Gb SATA150, og så hakkede optagelserne....
- det var meget tydeligt at se forskellen, når man mellem to optagelser
skiftede placeringen af optagelser fra SATA til ATA100 disken....

> [...]
> langsommere disk, men hvis du derved undgår at flytte rundt på den
> primære disks læsehoveder kan den samlede effekt blive et meget

Sidedelingsfilen er jo i forvejen på en anden disk end den jeg optager på,
så det er vel ikke smart at flytte den til den samme som jeg optager på.....
- jeg har nemlig taget min IBM ATA66 ud af maskinen, så nu har jeg kun min
ATA100 og min SATA150 disk....

Mvh.
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-06 12:09

"Peter" <pshdo@teletoadsl.dk> wrote:

> [...]
>(Det er jeg dog ved at flytte til min Seagate ATA100 disk.....)
>- men den nye er stadig udelukkende til at optage på.....

Ok, så falder mit indlæg jo helt ved siden af...

Jeg syntes ellers selv at det var helt kvikt udtænkt

<mlr>

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-05-06 01:20

Er du sikker på at du kører med de nyeste drivere til din SATA
controller mv? Prøv også at opgradere motherboardets BIOS det kan være
den nuværende har fejl mht. SATAen

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Peter

Dato : 15-05-06 17:22

Hej.

Tak for dit svar.....

> Er du sikker på at du kører med de nyeste drivere til din SATA controller
> mv?

Ja, ret sikker, jeg prøvede først at tage MSI´s egne nyeste (4in1 v5.0) til
det bundkort, men det hjalp ikke, så gik jeg over på VIA´s side og hentede
den nyeste SATA/PATA driver (v1.4) til det chipssæt jeg har i
bundkortet.....

> Prøv også at opgradere motherboardets BIOS det kan være den nuværende har
> fejl mht. SATAen

Det er gjort, og netop pga. disse problemer, så det er nyeste bios

men men men.....
Jeg har som sagt tidligere i tråden, kastet mig ud i en helt ny installation
af Windows/drivere osv....
Og indtil nu ser det ud som om at det har gjort en forskel, for med de få
optagelser jeg har nået at lave, har der ikke været problemer....

Mvh.
Peter