asrock 939-dual sata
Fra : Kasper

Dato : 12-05-06 22:39

Hej

Jeg har et problem med dette bundkort og 2 maxtor 7V300F0 diskei RAID 1.
Der er desuden en PATA disk hvor OS ligger på (som der ikke er problemmer
med)

Når jeg starter PC'en første gang starter pc'en aldrig da den hænger i
initiliseringen af de 2 diske, og derved ikke booter op.
Trykker jeg reset sker det samme, op til flere gange.
Slukker og tænder jeg derimod med det samme, så kommer den som regel op at
køre og finder begge diske.

Jeg har prøvet at lave begge HDD's om til sata 1 ved at montere en jumper
som nogle har beskrevet på nettet, har dog aldrig set et officielt dokument
på dette.

Nogle der har oplevede tilsvarende, eller har nogle smarte ideer ?

Har læst en del om disse boot problemmer på nettet også, men det er ikke
kommet til en løsning

Kasper

Fra : Hans

Dato : 13-05-06 00:28

Kasper wrote:
> [...]
> Trykker jeg reset sker det samme, op til flere gange.
> Slukker og tænder jeg derimod med det samme, så kommer den som regel

Hvilken PSU sidder der i maskinen?

Hans

Fra : Hans

Dato : 13-05-06 00:37

Hans wrote:

> Hvilken PSU sidder der i maskinen?

Jeg glemte lige: Og hvilket fabrikat ram?

Hans

Fra : Kasper

Dato : 13-05-06 08:37

Northq 400W

> Jeg glemte lige: Og hvilket fabrikat ram?

2gb Kingston Value ram...

Raid initliseringen er den sidste i bios (boot delen) inden den læser boot
sectoren på HDD'en...

Så Rammene bliver initiliseret perfect længe inden problemet med hdd'ene
kommer

Kasper

Fra : Hans

Dato : 13-05-06 18:20

Kasper wrote:

> [...]
> boot sectoren på HDD'en...
>
> Så Rammene bliver initiliseret perfect længe inden problemet med

Dit bundkort er ret kræsent med ram, og der er mange som har problemer med
f.eks. Elixir ram, så derfor spurgte jeg.

Jeg ville prøve med en anden PSU, da det kan tyde på at hardwaren ikke
bliver initialiseret korrekt. Det kan ikke være dine diske, da du ikke har
problemer med tab af Raid-volumet.

De sidste muligheder er et defekt bundkort, eller driverproblemer, da
bundkortet godt kan være en sej opgave at få til at køre optimalt.

Hans

Fra : Kasper

Dato : 13-05-06 19:42

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Dit bundkort er ret kræsent med ram, og der er mange som har problemer med
> f.eks. Elixir ram, så derfor spurgte jeg.
-- >Ok, men tror jeg nu ikke det er..

> Jeg ville prøve med en anden PSU, da det kan tyde på at hardwaren ikke
> bliver initialiseret korrekt. Det kan ikke være dine diske, da du ikke har
> problemer med tab af Raid-volumet.
--> Jeg kørte med en 300W til at starte med har nu skiftet over til den
anden 400W med samme problemer...

> De sidste muligheder er et defekt bundkort, eller driverproblemer, da
> bundkortet godt kan være en sej opgave at få til at køre optimalt.

Driverne før jo først indvirkning senere i boot procesen

Biosen er btw opdateret til 1.90 uden det hjalp

Kasper

Fra : Dr. Phil

Dato : 17-05-06 16:20

> f.eks. Elixir ram, så derfor spurgte jeg.

Ok så er jeg heldig ..
Jeg kører med Elixir ram (2*1 gb) og har ingen problemer.