hvilket bundkort med RAID til IDE-drev og ~
Fra : u.m.s [3460]

Dato : 09-05-06 23:05

Hej jeg skal bruge et bundkort med onboard IDE-RAIDcontroller (dvs. ikke til
SATA)
Det skal være til socket 478.

Jeg har set flere hvor der er RAID til SATA, men jeg er lidt usikker på om
man så vil kunne køre IDE-RAID på disse også. Hvis man kan det så er der
ikke noget problem.
Jeg har overvejet Asus P4P800-E deluxe, hvor det iflg. dette link:
http://www.digital-daily.com/motherboard/asus-p4p800-e/index03.htm ser ud
til at den kan køre både IDE og SATA i RAID.

Fra : Hans

Dato : 10-05-06 01:03

u.m.s [3460] wrote:
> [...]
> http://www.digital-daily.com/motherboard/asus-p4p800-e/index03.htm
> ser ud til at den kan køre både IDE og SATA i RAID.

Du bør nok lige overveje om dette kort er sagen, da det kun har 1 PATA
udgang til RAID. Det vil give en elendig ydeevne at køre harddiske i RAID 0
eller 1 på samme kanal, og så er Promise 378 chippen i forvejen ikke kendt
som den helt store hurtigløber.

Hvis det er et spørgsmål om at udnytte dine PATA-diske, så er du bedre tjent
med at købe nogle PATA-SATA convertere, og i stedet bruge de hurtige Intel
IHC5R SATA-udgange på bundkortet.

Hans

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 10-05-06 18:14

> [...]
>
> Hvis det er et spørgsmål om at udnytte dine PATA-diske, så er du bedre
> tjent med at købe nogle PATA-SATA convertere, og i stedet bruge de hurtige

Hmmm ok. Hvis jeg alligevel skal købe de konvertere (har fundet dem til 150
kr. / stk) så kan jeg ligeså godt købe Abit IC7 boardet.
Mit nuværende asus p4s533 har ikke usb2, hvilket jeg også vil. Og da jeg
gerne vil køre raid, så er konverteren super.

Men findes der virkelig ikke mobos med PATA-raid onboard til sock 478 ???

Fra : Hans

Dato : 11-05-06 08:38

u.m.s [3460] wrote:

> [...]
> Mit nuværende asus p4s533 har ikke usb2, hvilket jeg også vil. Og da
> jeg gerne vil køre raid, så er konverteren super.

Jeg har selv brugt denne konverter til 118 kr. flere steder:

IC7 ville ikke være mit første valg, da det har ikke mindre end to blæsere,
og af to onder ville jeg nok vælge Promise frem for Silicon Image
raid-chippen. Så hellere vælge et Asus P4C800-E Deluxe, som IMHO er toppen
af i875 baserede bundkort.

Begge bundkort er i øvrigt forsvundet fra edbpriser for et godt stykke tid
siden, så med mindre du kan finde noget brugt, er der nok ikke de store
muligheder med S-478 længere.

> Men findes der virkelig ikke mobos med PATA-raid onboard til sock 478
> ???

Ikke længere. PATA-Raid er ved at være passé, ganske som med AGP, COM- og
LPT-Porte. Standarden i dag er PCI-E, SATA og USB.

Hans

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 12-05-06 02:08

> [...]
>>
> Ikke længere. PATA-Raid er ved at være passé, ganske som med AGP, COM- og
> LPT-Porte. Standarden i dag er PCI-E, SATA og USB.

Jeg har taget konsekvensen og købt et dedikeret pci-controller kort til
PATA-RAID samt et usb2 pci kort.... Så må det briste eller bære :D
Dog blev det et sandbergkort med silicon raidchip kan jeg se. Håber ikke det
er alt for dårligt et kort.

Tak for input og hjælp.