ASUS bundkort i en MyCom m/Shuttle MK32N -~
Fra : SuSanne

Dato : 04-05-06 16:58

Hej,

Mon nogen ved, om jeg kan sætte følgende bundkort:

ASUS - A8N32-SLI Deluxe med denne "konfiguration":

(AMD Socket 939 Athlon 64 FX/Athlon 64 X2/Athlon 64/Sempron
True Dual X16 SLI
8 Phase Power Design
Fanless Design - Heat Pipe & Stack Cool 2
Optional FAN for Water-cooling
64-bit CPU support
External Serial ATA 3.0Gb/s port)

i en Bilka-PC (MyCom XP 1900+), der nu har følgende kort:

Shuttle MK32N

Socket A for Athlon/XP, Duron
VIA KM266/8233A Chipset
Integrated Graphics (32MB UMA)
Slots: AGP, 3x PCI, CNR
USB1.1, ATA133, AC'97 Audio
2x DIMM for DDR266/200, LAN
MicroATX Form
Det nuværende bundkort er formodentligt "stået af", da der er
sort skærm, når PC'en tændes, selvom den arbejder. Troede først,
at det var grafikkortet, men det hjalp ikke at udskifte det.

Nu har vi lånt et bundkort, men vil være helt sikre på, at vi
ikke ødelægger det lånte bundkort, før vi foretager os noget!!!

Har nogen en idé om, at den sorte skærm kan skyldes andet end
bundkortet, hører jeg gerne, da jeg ikke er vildt glad for at
skulle i gang med dette projekt (pga. manglende viden) ...

Venlig hilsen
Susanne

Fra : JK

Dato : 04-05-06 21:13

On Thu, 4 May 2006 17:57:52 +0200, "SuSanne" <sus@nne.vindinggaard.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nu har vi lånt et bundkort, men vil være helt sikre på, at vi
>ikke ødelægger det lånte bundkort, før vi foretager os noget!!!

Det bundkort I har lånt kræver:

- det har 24 polet atx stik (kabel fra strømforsyning)
- det har ikke agp, men pci express grafikkort slot
- DDR 266 ram vil det blive ret ked af, da det vil have DDR 400 ram.

men det er da meget sandsynligt, at skruehullerne passer godt nok.

>Har nogen en idé om, at den sorte skærm kan skyldes andet end
>bundkortet, hører jeg gerne, da jeg ikke er vildt glad for at
>skulle i gang med dette projekt (pga. manglende viden) ...

Det plejer at være strømforsyningen, der er stået af. Eller hvis
forhistorien rummer andre indicier, så kan det da også være
overophedning af cpu.
Har I prøvet med en anden skærm ?

mvh

John

Fra : SuSanne

Dato : 06-05-06 07:53

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ram.

> men det er da meget sandsynligt, at skruehullerne passer godt

***
Mange tak for svaret. Jeg kan forstå, at det ikke er nogen god
idé at sætte det lånte bundkort i uden problemer, så det vil jeg
undlade. Jeg har godt nok et ekstra grafikkort af ældre dato, men
ikke ram på lager.
***

> [...]
hvis
> forhistorien rummer andre indicier, så kan det da også være

Ja, vi har prøvet med en anden skærm, og det hjalp heller ikke.
Jeg tror ikke umiddelbart, at det skyldes overophedning af
cpu'en, men skal heller ikke afvise det.
Hvis strømforsyningen er gået, så vil PC'en slet ikke tænde, vel?
Vi kan jo høre computeren arbejde, når den bliver tændt, så strøm
må der være. Der er vist ikke så meget andet at gøre, end at købe
os til professionel hjælp, lyder det til. Det ville bare være
rart, hvis vi selv kunne have klaret det. Tak for dine svar.

Venlig hilsen
Susanne
***

Fra : JK

Dato : 06-05-06 14:46

On Sat, 6 May 2006 08:53:15 +0200, "SuSanne" <sus@nne.vindinggaard.dk>
wrote:

> [...]
>os til professionel hjælp, lyder det til. Det ville bare være
>rart, hvis vi selv kunne have klaret det. Tak for dine svar.

Så simpelt er det ikke. Strømforsyningen skal give flere forskellige
spændinger, og med en vis grad af præcision.

Blæseren kører bare på een af spændingerne.

Der sker det, at elektrolyt-kondensatorer bliver gamle og holder op
med at virke, og det gælder også bundkortets store kondensatorer.

mvh

John

Fra : SuSanne

Dato : 06-05-06 20:34

> [...]
> >

> Så simpelt er det ikke. Strømforsyningen skal give flere
forskellige
> spændinger, og med en vis grad af præcision.

Ok, det var bare, hvad jeg oplevede, da min egen strømforsyning
gik ... Nu blev jeg klogere. Tak for det.
***

> [...]
>
> Der sker det, at elektrolyt-kondensatorer bliver gamle og
holder op
> med at virke, og det gælder også bundkortets store

***
Godt - og tak igen. Nu har jeg noget at give videre til mere
kvalificeret hjælp, da jeg desværre ikke selv har erfaring med
udskiftning af disse komponenter.

Venlig hilsen
Susanne