raid10 på asus a8n-sli premium
Fra : Jens U. K.

Dato : 03-05-06 14:29

Hej i gruppen

Er der nogen der har prøvet at nyinstallere WinXp(med sp2) på 4 200MByte
Seagate sat-diske i raid10 på SiliconRaid'en?
Jeg har sat diskene op i controllerprogrammet under boot.
Under installationen får jeg at vide af windows at den ikke kan se andet
end fire ukendte devices.
Så prøvede jeg igen og tastede <F6> for at få mulighed for at indlæse
driver til raid fra disk og brugte "makedisk"-.programmet fra ASUS til at
lave en diskette med drivere til Silicon Raid, men windows siger at den
ikke kan finde nogen brugbare filer på disketten... æv.

Skal jeg droppe det og installere windows på en disk til at starte med, og
så efterfølgende se om jeg kan oprette raid10? Er der nogen der har prøvet
det?

/Jens Ulrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-06 19:28

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> crashed Echelon writing

> Skal jeg droppe det og installere windows på en disk til at starte
> med, og så efterfølgende se om jeg kan oprette raid10? Er der nogen
> der har prøvet det?

Du er nødt til at oprette arrayet før installation, men alternativt kan du
jo prøve og slipstreame driveren ind i en XP installations CD, så slipper
du osse for disketten.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 08:55

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> crashed Echelon writing

> Du er nødt til at oprette arrayet før installation, men alternativt kan
> du

Med RAID10 har du måske ret, men med RAID1 (mirror) behøves man i hvert
fald ikke og umiddelbart burde det kune lade sig gøre for raidsystemet at
oprette et raid10 med data fra en af de diske der skal indgå i arrayet...
Men det tyder på at det måske går lettere at bruge Nvidias i stedet for
Silicons...

> jo prøve og slipstreame driveren ind i en XP installations CD, så
> slipper
> du osse for disketten.

?Mit problem er jo at windows ikke umiddelbart vil kendes ved driveren!

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 10:54

Jens U. K. wrote:
> [...]
> Silicons...

> ?Mit problem er jo at windows ikke umiddelbart vil kendes ved driveren!

brug floppy metoden (f6) ved installation. Opret raidet først.

--
Svend

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 11:00

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> brug floppy metoden (f6) ved installation. Opret raidet først.

Det var der jeg lissom startede... har du glemt hvad jeg skrev i min
oprindelige post

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 11:23

Jens U. K. wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> Det var der jeg lissom startede... har du glemt hvad jeg skrev i min
> oprindelige post
>
> /Jens Ulrik

Næh, brug cd'en til at oprette en diverdiskette til nvidia raiden. Det
er ikke så svært, prøv igen.

evt. kunne du prøve at åbne manualen
--
Svend

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 11:41

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message
[...]
> evt. kunne du prøve at åbne manualen

Det kan godt være at du prøver, men du hjælper mig ikke.
Jeg mener ikke at mine indlæg indikerer at jeg ikke _har_ åbnet manualen,
du må gerne påpege stederne hvis du vil.

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 13:21

Jens U. K. wrote:
> [...]
> Jeg mener ikke at mine indlæg indikerer at jeg ikke _har_ åbnet
> manualen, du må gerne påpege stederne hvis du vil.

Det bliver en umulig bevisbyrde

Men basalt set skal du enable nvidia raid i bios.

Vælg dine 4 nvidia disk til raid.

gå ind i raid bios, opret raidet.

byg din NVIDIA Raid diskette på en anden computer, fra cd'en.

Start windows install, f6.

mvh.
Svend

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 06:03

Jens U. K. wrote:
> Hej i gruppen
>
> Er der nogen der har prøvet at nyinstallere WinXp(med sp2) på 4 200MByte
> Seagate sat-diske i raid10 på SiliconRaid'en?

Jeg kører raid 0+1 på nvidiaen, på samme board. Spiller fint, god
performance. Silicon'en er kun tilsluttet via pci, det giver dårligere
performance.

--
Svend

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 08:50

> Jeg kører raid 0+1 på nvidiaen, på samme board. Spiller fint, god
> performance. Silicon'en er kun tilsluttet via pci, det giver dårligere
> performance.

Okay. Jeg er ligeglad om der står Silicon eller Nvidia på Raidet, bare det
fungerer og selvfølgelig helst med bedst performance. Hvad er Nvidiaen
tilsluttet via når Siliconen er tilsluttet via pci - og har du nogen links
til teknisak dokumentation om det?

Havde du oprettet Raid10 før du installerede Windows?

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 10:52

Jens U. K. wrote:
> [...]
> Nvidiaen tilsluttet via når Siliconen er tilsluttet via pci - og har du
> nogen links til teknisak dokumentation om det?

Nvidia sidder direkte på chippen og cpu har adgang dirkte med
hypertransport. Jeg har ikke bookmarked de sidder jeg læste for et halvt
år siden, men det skulle være til at finde.

> Havde du oprettet Raid10 før du installerede Windows?

Ja, opret den fra nvidia raid bios. Husk at slå raiden til inde i bios.

Raid 0+1 er ikke det samme som raid 10, sikkerheds mæssigt kan raid 10 i
nogle tilfælde klare 2 diske der står af, raid 0+1 kan kun klare 1.

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 11:04

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message
[...]
> Raid 0+1 er ikke det samme som raid 10, sikkerheds mæssigt kan raid 10 i
> nogle tilfælde klare 2 diske der står af, raid 0+1 kan kun klare 1.

Nåh... jeg troede det var det samme: 2 diske udgør et array og 2 diske
udgør et spejl af arrayet. Alle diskene på enten arrayet eller spejlet kan
gå uden problemer - altså kan der godt gå 2 diske uden problemer.
Jeg vil gerne vide mere, har du nogen links til teknisk dokumentation af
din påstand?

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 11:06

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message
> Jens U. K. wrote:
[...]
> Ja, opret den fra nvidia raid bios. Husk at slå raiden til inde i bios.

Hvilke drivere gjorde du brug af og hvordan?

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 11:25

Jens U. K. wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilke drivere gjorde du brug af og hvordan?
>
> /Jens Ulrik

Mener jeg hentede de sidste nye og byggede en diskette med dem. Jeg tror
jeg udpakkede dem først.

--
Svend

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 09:51

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal jeg droppe det og installere windows på en disk til at starte med,
> og så efterfølgende se om jeg kan oprette raid10? Er der nogen der har

Aha, nu fandt jeg lige denne her side som handler om det problematiske i
at installere med driverne fra floppy og noget ikke whql-certificeret
problematik...

<http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140>

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 11:46

> [...]
>
> Aha, nu fandt jeg lige denne her side som handler om det problematiske i
> at installere med driverne fra floppy og noget ikke whql-certificeret

Denne sides hjælp kombineret med en ny diskette har gjort at jeg kunne
komme videre med at installere windows direkte på nvraid... jeg har
mistanke om at der var noget galt med den gamle diskette, selv om der ikke
umiddelbart kom fejlmeddelser var den lidt længere tid om at skrive til
den end normalt.
Så status er nu at raidet er ved at blive formatteret med NTFS - men det
går godt nok langsomt... jeg håber at det er normalt.

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 13:27

Jens U. K. wrote:
> Så status er nu at raidet er ved at blive formatteret med NTFS - men det
> går godt nok langsomt... jeg håber at det er normalt.

Valgte du ikke Quick format ?, btw. jeg prøvede at at skrive til dig at
du skulle lave en ny diskette igen, det kom vist ikke tydeligt nok frem
på din skærm :)

--
Svend

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 14:09

> Valgte du ikke Quick format ?,

Jo, i første omgang, men der gik installationen i stå på et tidspunkt, så
jeg tænkte at det kunne være pga. "quickformat", derfor er den nu igang
med en komplet format.

> btw. jeg prøvede at at skrive til dig at du skulle lave en ny diskette
> igen, det kom vist ikke tydeligt nok frem på din skærm :)

I stedet for at fortsætte en kedelig diskussion der begynder at dreje sig
om din kontra min opfattelsesevne, vil jeg opfordre dig (Svend) til ikke
at komme med flere indlæg i denne tråd. Svjks er alle dine råd blot
gentagelser af hvad jeg skrev i min første post. Jeg takker for den hjælp
du har prøvet at give.

/Jens Ulrik

Fra : Svend

Dato : 04-05-06 20:23

Jens U. K. wrote:
> [...]
> ikke at komme med flere indlæg i denne tråd. Svjks er alle dine råd blot
> gentagelser af hvad jeg skrev i min første post. Jeg takker for den

Lige bortset fra nvidia delen.

--
Svend