Har jeg slået mit bundkort ihjel
Fra : CC

Dato : 01-05-06 19:07

Har et IntelD845GERG2 bundkort med 2 stk 184-pinn DDR SDRAM DIMM Sockets
(Singel-sided or double sided DIMM's DDR 333/266)

Oprindelig var monteret 1 stk Kingston KVR333x64 C25/512 (512 MB 333 DDR
Non-ECC Cl 2,5)

For at opgrader til 1 MB monteret jeg 1 stk G.SKILL F1-3200PHU1-512NT (512
MB 400 DDR SDRAM (PC3200) Non-ECC)

Første gang jeg tændte lød 3 bip fra højtaleren og der skete ikke mere. Jeg
demonteret det nye ram og startet maskinen igen med samme resultat. Når det
nye ram sidder alene sker der slet ingenting.

Så please hjælp - Har jeg slået bundkortet ihjel ???

mvh
CC

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-05-06 19:19

CC <cc@mail.dk> skrev 2006-05-01:

> Så please hjælp - Har jeg slået bundkortet ihjel ???

Svært at sige. Tag strømmen fra. Clear CMOS og prøv med den gamle ram igen.

Thomas

Fra : ai

Dato : 01-05-06 21:05

Har jeg slået mit bundkort ihjel

næppe.,men dit MB understøtter kun DDR 333/266 (PC2700)

og op til 2GB. og så brug helst samme fabrikat, type.

det hjælper ikke at provokere det med DDR400 (PC3200)

det er muligt at du kan bruge løsningen tidligere nævnt

hvad står der forøvrigt i din manual om ram.

/ain

Fra : CC

Dato : 01-05-06 21:25

"ai" skrev i en meddelelse
> [...]
> det er muligt at du kan bruge løsningen tidligere nævnt
> hvad står der forøvrigt i din manual om ram.

DDR400 var købt hjem til datterens maskine - I forvirringen røg det forkerte
ram, i den forkerte maskine
Har tjekket ram kredsene på en anden maskine ....
- PC2700 ram (Kingston) virker
- PC3200 ram (G.skill) virker

Resette Bios - har tilsyneladende ingen effekt. Maskinen laver sort skærm og
3 bip. Herefter sker der ikke ret meget mere.
Så med mindre der er en der har erfaring med Intel D845GERG2 bundkort og
kender det magiske ord, så tror jeg bundkortet er dødt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-06 22:00

"CC" <cc@mail.dk> wrote:

> [...]
>Så med mindre der er en der har erfaring med Intel D845GERG2 bundkort og
>kender det magiske ord, så tror jeg bundkortet er dødt.

Ja, det lyder desværre i den retning.

Huskede du at fjerne netstikket inden du monterede den nye RAM ?? - På
nyere maskiner er der nemlig strøm på bundkortet selv om maskinen er
lukket ned.

Anyway: prøv lige at pille ved samtlige kabler, PCI-kort, CPU etc (ud
med dem, og derefter i igen) inden du går i byen efter nyt bundkort.

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-05-06 22:49

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så med mindre der er en der har erfaring med Intel D845GERG2 bundkort og
> kender det magiske ord, så tror jeg bundkortet er dødt.

Normalt giver det absolut ingen problemer at sætte 3200 ram i en pc, som
f.eks. kun kan køre 2700. Den kører bare ned på den hastighed, som
bundkortet kan klare.
Det har jeg gjort i et utal af pc.er uden problemer.
Har du undersøgt, hvad 3 bip betyder? På nogen er det fejl på grafikkortet,
så hvis du f.eks. er kommet til at skubbe til grafikkortet, har det måske
ikke ordentlig forbindelse mere, således at du faktisk fejlfinder et forkert
sted.
Prøv evt. at tage alle mulige stik fra og sæt dem på igen, da man hurtigt
kan komme til at lave en dårlig forbindelse et eller andet sted.
Se manualen over bios for at se, hvad de 3 bip betyder konkret.

Kurt

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-05-06 06:42

> [...]
> Så med mindre der er en der har erfaring med Intel D845GERG2 bundkort og
> kender det magiske ord, så tror jeg bundkortet er dødt.

Er der onboard gfx?

Prøv med en minimal konfiguration:

bundkort+cpu+1 ramstang + og gfx. Og ikke andet. Dvs ud med alle drev og
lign, ud med pci kort osv.

Thomas

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 02-05-06 21:19

klip.....

> [...]
>nye ram sidder alene sker der slet ingenting.
>
>Så please hjælp - Har jeg slået bundkortet ihjel ???

klip....

Hvis man nu går ind på Intel.com kan man finde en manual for dit Mobo:

ftp://download.intel.com/support/motherboards/desktop/d845gerg2/sb/c1458401.pdf

Der står bl.a.:

5.5 BIOS Beep Codes
Whenever a recoverable error occurs during POST, the BIOS displays an
error message describing
the problem (see Table 83). The BIOS also issues a beep code (one long
tone followed by two
short tones) during POST if the video configuration fails (a faulty
video card or no card installed)
or if an external ROM module does not properly checksum to zero.

Så det kunne godt lyde som de 3 beeps betyder en videofejl.

   Mvh. Jesper

Se gamle billeder fra fiskerlejet Slettestrand på
http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/index.htm

Fra : CC

Dato : 02-05-06 23:48

"Jesper Kinch Andersen" skrev

> [...]
> or if an external ROM module does not properly checksum to zero.
>

> Så det kunne godt lyde som de 3 beeps betyder en videofejl.

Tak for linket til manualen.
De tre toner er lige lange. Derfor må det være en "First 64 KB memory
failure" fejl, jf. tabel 83, side 127.
Men hvad gør man så ??

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-06 21:50

> [...]
> "Jesper Kinch Andersen" skrev
> Tak for linket til manualen.
> De tre toner er lige lange. Derfor må det være en "First 64 KB memory

Intel skriver følgende:

3 beeps - Base 64 K memory failure

a.. Reseat the memory.
b.. Make sure that the contacts on the memory and the socket are clean.
c.. Try removing one bank of memory modules at a time. Note: Some systems
might need to have a memory module in Bank 0.
d.. Try using RAM chips from the same manufacturer with the same part
number and speed.
e.. Check for a faulty memory module by trying the memory in a known good
system.
f.. Trying known good memory in the system.
g.. Check the power supply and check for power fluctuations.
h.. Swap the motherboard.
Kurt

Fra : CC

Dato : 04-05-06 00:00

"Kurt B. Andersen" skrev i en meddelelse .

> h.. Swap the motherboard.

Problemet er løst jeg gikdirekte til pkt. h.

Alle skal have mange tak for hjælp, hint etc.

CC

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-06 06:05

> Problemet er løst jeg gikdirekte til pkt. h.

Sikkert også det økonomisk smarteste!

Thomas