Skal man skifte kølepasta i ny & næ ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 16-04-06 21:40

Hey...

Jeg har i nogle år kørt med en Athlon XP 1800 på et Asus A7V333 som jeg nu
har hevet udfra gemmerne for at bruge til noget filserver.

Sagen er jeg kæmper med lidt høje temperaturer, omkring 60-65 grader i idle,
og jeg kan se jeg tidligere har spurgt på mine varmeproblemer, for et par år
siden, men ifølge hvad jeg spurgte om dengang og nu, er temperaturen steget
en små 10 grader.

Ved nærmere kig omkring CPU'en kan jeg se der ligesom er kager omkring alle
4 sider med "sort snask" og tænke om det kunne være kølepastaen der er flydt
ud, og måske skulle have en F% (refreshes) *S* ?

Nogle med erfaringer ?

Mvh

Kim

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 16-04-06 22:25

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse news:4442aba1$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> kølepastaen der er flydt ud, og måske skulle have en F% (refreshes) *S* ?

Nogle typer kølepasta kan faktisk godt "koge" og derved blive værdiløse og
måske endda gøre mere skade end gavn.
Derfor må du f.eks. kun bruge de medfølgende pads til AMD processorer
hvis man skal følge AMD.
Personligt bruger jeg nu ArticSilver uden problemer og de siger også selv, at
der ikke er problemer med dette produkt.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 16-04-06 22:43

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> Nogle typer kølepasta kan faktisk godt "koge" og derved blive værdiløse og
> måske endda gøre mere skade end gavn.
> Derfor må du f.eks. kun bruge de medfølgende pads til AMD processorer
> hvis man skal følge AMD.

Så hvis jeg har et bundkort og CPU der over et par år er steget i graderne,
kunne det være potentilet defekt kølepasta ?

Hvor finder man pads fra AMD i dansk handel ?

Mvh

Kim

Fra : Bruno

Dato : 17-04-06 01:20

Kim Jørgensen wrote:
> Så hvis jeg har et bundkort og CPU der over et par år er steget i graderne,
> kunne det være potentilet defekt kølepasta ?

Muligt, men mere sandsynligt er det nok at blæser(e) og køleprofiler er
støvet til. Eller måske du har fyldt mere grej i kabinettet uden og
tænke på det betød mere varme, måske et ny grafikkort som bruger mere
strøm end det gamle.

> Hvor finder man pads fra AMD i dansk handel ?

Der skal du vist købe en ubrugt in-box køler for og få den slags, men
hvorfor ikke bare skifte kølepasta med noget almindeligt. Eller endnu
lettere hvis din maskine er stabil så bare ignorere tempraturstigningen,
en lidt varm maskine lever lidt kortere og alligevel er den sikkert
skrottet inden den dør.

Mvh

Bruno

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-04-06 09:06

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse news:4442ba8f$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Så hvis jeg har et bundkort og CPU der over et par år er steget i graderne, kunne det være potentilet defekt kølepasta ?
>
> Hvor finder man pads fra AMD i dansk handel ?

Jeg ved ikke om det kan købes i løssalg, men det kan det nok.
Jeg ville købe en god kølepasta i stedet - f.eks. ArticSilver, der er ingen problemer i det
og så brug så lidt som muligt, dvs. der er kontakt i enkelte punkter mellem processor
og køleprofil.

Når du er ved det, så tjek, at sålen på køleprofilet er helt plan, de plejer at have en
meget lille bue som du kan fjerne ved at planslibe den.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 17-04-06 22:52

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Hvor finder man pads fra AMD i dansk handel ?

Jeg mener ikke AMD bruger pads. Inden for de sidste par år er deres in-a-box
kølere ihvertfald kommet med kølepasta på køleren (det kan godt ligne en
pad, men det er det ikke).

Hvis din CPU er mere end 2 år gammel kan det være ligemeget i og med du
ingen reklamationsret har alligevel, så jeg ville bare rengøre CPU'en og
køleren (fjern også støv) og komme noget nyt pasta på.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 08:42

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> Nogle med erfaringer ?

Det er lidt forskelligt.
Nogle pasta størkner faktisk og bør fornyes.
Men hiv køleren af og check efter.
Eller se temp om den er ok så er der
ingen grund til at pille ved det.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 17-04-06 16:01

> [...]
> alle 4 sider med "sort snask" og tænke om det kunne være kølepastaen der
> er flydt ud, og måske skulle have en F% (refreshes) *S* ?

4 sider med "sort snask"

Øhh, har du brugt tjære da du lavede den i sin tid? :)

Nej, jeg synes da du skal gi' den en ny gang pasta...og så brugt noget
kvalitats-pasta denne gang.

Arctic Silver 5 er nok det bedste du kan få.
Jeg bruger også TiTan Silver Grease, som er billigere, men lige så godt
(synes jeg).

Husk nu...tyndt tyndt lag trukket på med et smartcard. Pastaen skal sådan
set kun bruges til at fylde ujævnheder ud med, at det så måske har lidt
kølende effekt er nok så som så.

mvh
Bri@n