Crashfree bios og min bare ....
Fra : Sven

Dato : 13-04-06 04:13

Hej.
Indkøbte 1 stk ASUS A8N32-SLI Deluxe i forgårs, og skulle have bygget mig en
god PC her i Påsken. Den skulle være sikker med Crashfree BIOS 2, og ihh så
hurtig og lydløs.
Nuvel, det eneste jeg har set indtil nu er en sort dosskærm, hvor den
skriver:
Boot Block Compatible Version Ver.010
Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery...
Checking for floppy...
Floppy not found!
Checking for CD-ROM...
CD-ROM found.
Reading file "A8N32SLI.ROM". Completed.
Start Erasing...\
Start Programing...
Please turn off your system and power on again to get system back.

Og så sker der ikke en skid mere. Der hvor den skriver "Start erasing" der
bliver den stående et stykke tid (ca 10 sekunder), mens stregen drejer
rundt. Når den så når til "Start Programing", så går der kun et splitsekund,
inden den nederste linie kommer frem. Jeg har prøvet at resette BIOS med
jumperen, både med og uden batteriet i. jeg har ladet den stå slukket i 30
minutter. Jeg har haft pillet alt ud undtagen CPU og grafikkort (selv rammen
var pillet ud), men absolut ingen liv, bortset fra ovenstående. Har jeg
nogen som helst chance for at få gang i det mobo her i Påsken, eller skal
jeg bare sende det tilbage på fortrydelsesretten? Nu havde jeg lige glædet
mig til en Påske med nyt hardware, hvor der skulle testes og overclockes i
lange baner, og så kan jeg ikke komme til noget som helst. Jeg vil ikke ha'
ASUS mere, men et mobo med 2 BIOS-chips på (Er det ikke Gigabyte der har
det?). Denne gang har jeg hverken flashet eller andet med dette nye mobo, så
det kan næppe være min skyld. Jeg har kun een PC, så dette indlæg er skrevet
efter jeg har sat det gamle mobo i igen. Nogen ideer til hvordan jeg kommer
videre?

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 08:56

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse

> lange baner, og så kan jeg ikke komme til noget som helst. Jeg vil ikke
> ha' ASUS mere, men et mobo med 2 BIOS-chips på (Er det ikke Gigabyte der
> har

Hvorfor 2 BIOS chips ?
Pga. sikkerhed ?
Du kan rode med en BIOS alt det du vil uden den går 'istykker'.
Er der en fejl, så er der en fejl, og det uanset om der er 1 eller 2 BIOS
chips.
Har aldrig hørt om 2 chips for 'en sikkerhedsskyld'.
Hvorfor egentlig ???

Fra : Kim B. S.

Dato : 13-04-06 11:58

> [...]
> chips.
> Har aldrig hørt om 2 chips for 'en sikkerhedsskyld'.

Jeg har 2 bios chips(die hard) på mit bundkort.
Det har da hjulpet mig, især hvis noget går galt ved flashing af biosen.
Så er det bare at flytte en jumper, da den ene køre som back up for den
anden.

Hilsen Kim

Fra : Sven

Dato : 13-04-06 15:06

> [...]
> Det har da hjulpet mig, især hvis noget går galt ved flashing af biosen.
> Så er det bare at flytte en jumper, da den ene køre som back up for den

Præcis hvad jeg ønsker. Hvilket mobo har du?

Sven

Fra : Kim B. S.

Dato : 14-04-06 11:47

> Præcis hvad jeg ønsker. Hvilket mobo har du?

Det er et "Aopen AX4CMAX II".
Hilsen Kim

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-04-06 15:18

Kim B. S. wrote:
> [...]
> Det har da hjulpet mig, især hvis noget går galt ved flashing af biosen.
> Så er det bare at flytte en jumper, da den ene køre som back up for den

Imho er det overkill.. jeg har nok haft flashet bios mindst 100
gange i min tid, og det har aldrig svigtet..

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Sven

Dato : 13-04-06 17:03

> Imho er det overkill.. jeg har nok haft flashet bios mindst 100
> gange i min tid, og det har aldrig svigtet..
>
> // Hans

Jeg har "dræbt" 2 mobos (begge ASUS) ved flash gennem tiden, men det nye
mobo her, er dødt allerede fra start, så denne gang er det ikke en flash der
er gået galt for mig.
Abit og Gigabyte har jeg også flashet masser af gange, og de har altid
virket perfekt. Jeg flasher altid med nyeste flashprogram fra producenten
via en floppydisk. jeg har ikke haft tiltro til at gøre det fra Windows

Sven

Fra : Hans

Dato : 13-04-06 17:45

Sven wrote:

> Jeg har "dræbt" 2 mobos (begge ASUS) ved flash gennem tiden, men det
> nye mobo her, er dødt allerede fra start, så denne gang er det ikke
> en flash der er gået galt for mig.

Aldrig haft problemer med Asus på en "bulliard" bundkort igennem årene.

> [...]
> virket perfekt. Jeg flasher altid med nyeste flashprogram fra
> producenten via en floppydisk. jeg har ikke haft tiltro til at gøre

Floppy! Ralle ralle.... CD eller fra harddisk - Aldrig fra noget så
usikkert som en floppy.

Hans

Fra : Sven

Dato : 13-04-06 23:08

> Floppy! Ralle ralle.... CD eller fra harddisk - Aldrig fra noget så
> usikkert som en floppy.
>
> Hans

Hvis du er vant til at flashe ASUS (jeg har selv gjort det et utal af
gange), så ved du også, at ASUS' egen indbyggede EZ-flash kun virker med
floppy, alternativt kan du lave en bootfloppy/bootcd, og en floppy/cd/HD med
selve BIOSfilen på (det er sådan jeg gør, altså booter fra floppy, starter
flashprogrammet, som så henter biosfilen fra harddisk, selve biosfilen
ligger ikke på floppy'en, undtagen ved nødredninger som her).

Så ral du bare videre

Sven

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 13-04-06 22:36

> [...]
> Boot Block Compatible Version Ver.010
> Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery...

Jeg ved ikke hvad der går galt for dig, men jeg har selv flashet mit ASUS A8V
fra en død maskine uden problemer.
Der findes flere måder at flashe din maskine på hvis det er på sammen måde
som A8V.
Jeg brugte metoden EZ Flash, hvor jeg først laver en floppy med rom-filen på
(hent den sidste nye hos ASUS og dernæst umiddelbart (vist nok 1-3 sek.)
efter start (post) trykker <alt+F2> for at starte den automatiske flash. Fordelen ved
denne metoder er at den kan bruges på en maskine der er total død pga. BIOS.

Det kan være meget "tricky" lige at trykke alt+F2 på det rigtige tidspunkt, så du
skal ikke give op hvis ikke det lykkedes de første gange.

Fra : Sven

Dato : 13-04-06 23:04

> [...]
> tidspunkt, så du
> skal ikke give op hvis ikke det lykkedes de første gange.

Problemet er bare, at den aldrig NÅR til POST. Den går selv igang med at
søge på floppy og på CD efter power on, og er der ingen medier i, sker der
absolut INTET. Hvis den "bare" havde smidt data'erne til BIOS, så ville jeg
kunne redde den med EZ, men så langt når den aldrig (er afprøvet mange gange
på dette bundkort uden held), og det var jo også meningen med den CRASHFREE
bios, at den selv skulle kunne rette sig op ved en BIOSfejl, det skriver de
i hvert fald i manualen. Jeg har prøvet sidste nye BIOS, den samme version
BIOS som er på CD-rommen (1009), men ingen af dem gør andet end det
beskrevne i mit første indlæg.

Sven

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 14-04-06 11:58

On Fri, 14 Apr 2006 00:04:01 +0200, "Sven" <none@com.com> wrote:

> [...]
>i hvert fald i manualen. Jeg har prøvet sidste nye BIOS, den samme version
>BIOS som er på CD-rommen (1009), men ingen af dem gør andet end det

Har du mulighed for at gemme indholdet af chippen, og sammenligne med filen?

Er du sikker på clear cmos jumperen ikke sider forkert?

På nogle bundkort sidder der en jumper som forhindrer overskrivning af bios.

Det kan også være du ikke er "første" ejer af dette bundkort. Var der tegn på at
det har været pakket ud før?
--
Henrik

Fra : Sven

Dato : 14-04-06 13:22

> Har du mulighed for at gemme indholdet af chippen, og sammenligne med
> filen?

Nej, desværre. Eneste kontakt er som jeg beskrev i første indlæg. Ingen
tastatur, ingen mus, ingen POST, ingen tegn på, at den har genkendt hverken
CPU eller RAM.

> Er du sikker på clear cmos jumperen ikke sider forkert?

Ja, den er blevet brugt et par gange, og netop for at se om den sidder
forkert, har jeg dobbelttjekket med manualen.

> På nogle bundkort sidder der en jumper som forhindrer overskrivning af
> bios.

Der sidder et par jumpere, som ikke er beskrevet i selve manualen, men på
bundkortet står der noget om "digital sound out" ud for disse (2 stk).
Udover disse 2, er der kun den ene til at resette BIOS med.

> Det kan også være du ikke er "første" ejer af dette bundkort. Var der tegn
> på at
> det har været pakket ud før?

Ikke umiddelbart, og dog. CD'en med bundkortdriverne har været åbnet inden
jeg fik det, men alle kabler mv., var pakket i lukkede plasticposer.

Sven

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 14-04-06 14:05

On Fri, 14 Apr 2006 14:21:50 +0200, in dk.edb.hardware.bundkort you wrote:

>Ikke umiddelbart, og dog. CD'en med bundkortdriverne har været åbnet inden
>jeg fik det, men alle kabler mv., var pakket i lukkede plasticposer.

Okay lyder skummelt. Som regel er disse kabler lagervare hos rigtige nørder
så det er ingen garanti...

Prøv evt. at tage stikket ud til PSU'en (eller sluk på væggen) og vent ca. 10
minutter. Derefter start computeren mens du holder "insert" inde.

Et gammelt triks fra Abit, ved dog ikke om det virker på Asus bundkort.
--
Henrik

Fra : Sven

Dato : 15-04-06 12:19

> Et gammelt triks fra Abit, ved dog ikke om det virker på Asus bundkort.
> --

Hehe, det kan jeg faktisk godt huske fra mit gamle Abit (etellerandet) til
min Celeron 300A som kørte 450Mhz Ak ja .... det var tider med en OC
procent der ville noget.
Det virkede desværre ikke på dette nye ASUS

Sven

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-04-06 10:58

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse news:443ecac8$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Problemet er bare, at den aldrig NÅR til POST.

Nej, det er heller ikke nødvendig - princippet er at det virker på et
bundkort der slet ikke er liv i.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at der ikke er andre parametre
der forhindre at det kan køre -
I mit tilfælde virkede det selv som den installerede BIOS ikke understøttede
den monterede CPU og jeg som følge der af skulle opgardere BIOS.

Fra : Sven

Dato : 15-04-06 12:21

> Nej, det er heller ikke nødvendig - princippet er at det virker på et
> bundkort der slet ikke er liv i.

Jeg formulerede mig dårligt. Den når slet ikke så langt, at den ved den HAR
et tastatur (har prøvet med både USB og PS2 tastatur), eller også er dette
Crashfree BIOS skyld i, at tastaturtryk bliver overrulet indtil BIOS'en
kører igen.

Sven

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-04-06 15:02

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse news:4440d705$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> eller også er dette Crashfree BIOS skyld i, at tastaturtryk bliver overrulet indtil BIOS'en kører igen.

Jeg tror der er noget i vejen med dit bundkort

Fra : Lyrik

Dato : 15-04-06 00:13

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
+++++++++++++++++++
Hej Sven. Asus skriver:
"The CrashFree BIOS2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in
a support CD. Users can reboot their system through the support CD when a
bootable disk is not available and go through the simple BIOS auto-recovery
process. ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature
without the need to pay for an optional ROM."
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=1&model=744&l1=3&l2=15&l3=226

Oversat i komprimeret form:
Der medfølger en CD til dit mobo som der kan startes op på, hvorefter du ved
en række valg kan få flashet bios-en igen.
Prøv det først.

Hilsen
Jens

Fra : Sven

Dato : 15-04-06 12:17

> Oversat i komprimeret form:
> Der medfølger en CD til dit mobo som der kan startes op på, hvorefter du
> ved en række valg kan få flashet bios-en igen.
> Prøv det først.

Ja, det er jo det jeg har gjort Det er derfor den skriver (se første
indlæg), at den har fundet filen :
CD-ROM found.
Reading file "A8N32SLI.ROM". Completed.

Hvorefter den skriver:
Start Erasing...\

Efter ca 10 sekunder skriver den:
Start Programing...

Og ca ½ sekund derefter skriver den:

Please turn off your system and power on again to get system back.

Jeg tror derfor, at det måske er selve BIOS-chippen som har en fejl. Jeg har
også prøvet at hente den nyeste BIOS fra ASUS, og lægge den på en floppy,
men der sker bare det samme, bortset fra, at den skriver den har fundet
filen på floppy'en i stedet.

Sven

Fra : Sven

Dato : 15-04-06 13:32

Jeg har opgivet det, og bundkortet er sendt tilbage som fejlbehæftet. Så får
jeg forhåbentligt et nyt som virker efter Påske.

Sven