PC4000 RAM på 875 chipset
Fra : Henning Larsen

Dato : 08-04-06 16:02

Jeg har et Asus P4C800DL bundkort (sokkel 478) med Intel 875 chipset og
PC3200 RAM (200Mhz). Jeg har tænkt på at flytte denne RAM over i en anden
PC, og købe noget PC4000 RAM (250Mhz) og sætte på Asus bundkortet. Det
betyder vel chipset-chippen bliver overclocket 25%. Spørgsmålet er om det
betyder noget, og om det bliver nødvendigt med ekstra køling af chippen.

Har nogen af jer erfaring med PC4000 RAM på dette Intel chipset?

Henning

Fra : Finn og Angela

Dato : 08-04-06 22:13

"Henning Larsen" <NOGOOD@post.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder noget, og om det bliver nødvendigt med ekstra køling af chippen.
>
> Har nogen af jer erfaring med PC4000 RAM på dette Intel chipset?

Det er indstillinger i bios (eller i Asus´ AI overclocking), der afgør, om
du overclocker, ikke rammenes hastighed. De kan køre 250 mhz, men kun hvis
du tillader dette i bios. I øvrigt er dit bundkort sammen med Abit Ic7 max3
de mest brugte 875 kort til Oc - hastigheder på op mod 300 mhz er ikke
usædvanligt.

En anden ting er så, at det er bedst at lade cpu/ram køre med samme
hastighed (1:1). Dette kræver dog, at cpu vil være med og kan køles
ordenligt. Kan den ikke det, er det bedre at køre med lavere mhz og så
stramme timings, hvis rammene vil være med:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/16/9643558

husk også, hvis du oc´er at låse Agp/pci ( de kan nemlig, i modsætning til
chipsettet, ikke lide at blive overclocket)

Kører selv med Abit IC-7G (875), og 2x512Mb ballistic pc4000 ved 240Mhz
(fordi det er max for min cpu uden at hæve spænding). Timings er 2,5-3-3-5.

Finn

Fra : Henning Larsen

Dato : 09-04-06 10:36

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kører selv med Abit IC-7G (875), og 2x512Mb ballistic pc4000 ved 240Mhz
> (fordi det er max for min cpu uden at hæve spænding). Timings er

Interessante artikler. Tak for linket. Jeg kører med en P4 Northwood på
3,4Ghz og PC3200 med 2,5-4-4-8. Min CPU lader sig tilsyneladende kun OC
meget begrænset, og da PC4000 RAM er temmelig dyrt og samtidig kører med
relativ langsomme timings, vil den bedste løsning nok være at droppe OC og
vælge PC3200 med hurtige timings.

Henning

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-04-06 14:32

> [...]
> relativ langsomme timings, vil den bedste løsning nok være at droppe OC og

Ja; skal siges at jeg ikke er helt sikker på betydningen af 1:1 på Intel 875
(på Nforce 2 er det en dødsynd ikke at gøre det). Yderligere info må
googles..
Hvis Crucial Ballistix PC 3200 stadig kører som de gjorde i starten, er det
et godt bud på stramme timings uden at hæve spænding væsentligt:

http://www.abxzone.com/forums/archive/index.php/t-77822.html

(de positive indlæg er længere ned i tråden

Dermed ikke sagt lige netop disse ram spiller med dit mb; det må prøves
(eller Googles)

Finn