Andet multimedie
bentjuul 3670
Ny scanner - til tekst. Hvad skal jeg være~
Fra : Marianne

Dato : 19-05-06 11:37

Hej

Jeg scanner en del tekst (til brug for trykning i undervisningskompendier),
som jeg gerne vil have til at fremstå så pænt som muligt. Nu skal min gamle
scanner skiftes ud, og den har ikke været ganske super til formålet. Jeg
søger derfor nogle gode råd om, hvad jeg skal være opmærksom på.

Almindeligvis efterbearbejder jeg billedet af teksten i Photoshop, men det
kunne være rart med et så godt udgangsmateriale, som muligt.

Jeg har kig på en scanner med arkføder. Vil det betyde, at jeg kan sætte en
scanning af fx 10 sider over, som så kan gemmes i 10 forskellige filer, der
derpå vil kunne arbejdes med? Det, jeg er ude efter, er om jeg kan undgå
arbejdsgangen åbn scannerlåg, læg papir på plads, luk scannerlåg, tast
'scan' - gange 10.

Måske er det mere et hw-spørgsmål?

mvh
marianne

Fra : LarsJ

Dato : 19-05-06 18:30

Marianne skrev:
> [...]
> derpå vil kunne arbejdes med? Det, jeg er ude efter, er om jeg kan undgå
> arbejdsgangen åbn scannerlåg, læg papir på plads, luk scannerlåg, tast

Scanner du tekst for at bruge det som billeder, eller scanner du for at
kunne bruge teksten i f.eks. sammenhæng med anden tekst?

Grunden til jeg spørger er din efterbehandling i Photoshop, hvor man
normalt ville udføre behandlingen/efterbehandlingen i et OCR
(tekstgenkendelsesprogram) - og her er det nemlig i høj grad softwaren,
som er ret afgørende for kvaliteten og ikke hardwaren.

Mht arkføder, så kan man i flere OCR-programmer selv vælge om det skal
samles i en fil eller om det skal være separate.

Lars

Fra : Marianne

Dato : 19-05-06 20:59

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Scanner du tekst for at bruge det som billeder, eller scanner du for at
> kunne bruge teksten i f.eks. sammenhæng med anden tekst?

Jeg scanner for at bruge billedet. Ja, jo, det er teksten, jeg er
interesseret i, men jeg vil ikke miste den originale opsætning. Derfor er
det billedet af teksten, jeg er interesseret i.

> [...]
> (tekstgenkendelsesprogram) - og her er det nemlig i høj grad softwaren,
> som er ret afgørende for kvaliteten og ikke hardwaren.

Efterbehandlingen i Photoshop sker for fx at fjerne understregninger lavet
med blyant i originalteksten.

OCR kender - og bruger - jeg, men dertil er min nuværende scanner udmærket.

> Mht arkføder, så kan man i flere OCR-programmer selv vælge om det skal
> samles i en fil eller om det skal være separate.

Ja

mvh
marianne

Fra : Pico

Dato : 19-05-06 22:01

Marianne wrote:

> [...]
> lavet med blyant i originalteksten.
>
> OCR kender - og bruger - jeg, men dertil er min nuværende scanner

Hvis det er ren tekst mener jeg det er lettere at skanne direkte til
eksempelvis word gennem et godt OCR program og så manuelt fjerne streger
eller hvad det nu er. Du får et førsteklasse tryk hvis du printer fra et
office program, det kan selvfølgelig også gøres i et OCR program.
Pico

Fra : Marianne

Dato : 20-05-06 17:14

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev

> [...]
> eller hvad det nu er. Du får et førsteklasse tryk hvis du printer fra et
> office program, det kan selvfølgelig også gøres i et OCR program.

Det har du ret i, men så mister jeg tekstens originale udseende - dvs
hvordan den oprindelige opsætning ser ud - og det vil jeg absolut undgå.
Også selv om trykkekvaliteten bliver bedre

mvh
Marianne

Fra : LarsJ

Dato : 20-05-06 19:57

Marianne skrev:

> Jeg scanner for at bruge billedet. Ja, jo, det er teksten, jeg er
> interesseret i, men jeg vil ikke miste den originale opsætning. Derfor er
> det billedet af teksten, jeg er interesseret i.

Okay.

Arkføderen, som du gerne vil have, er fortrinsvis noget dokumentscannere
er udstyret med - og nogle af dem scanner kun i 300x300 el. 600x600 dpi,
som er tilstrækkeligt til OCR-scanning.
Men da du vil gengive teksten som et foto bør du nok gå efter en
flatbed-scanner med arkføder, der kan scanne i f.eks. 2400x2400 dpi. Og
kommer du ind imellem også ud for at skulle scanne farvebilleder m.v. er
det en fordel med stor farvedybde, f.eks. 48 bit, som er meget
almindeligt i dag.
Vælg desuden en model med USB 2.0, så du er sikker på, at det går
nogenlunde hurtigt.

De toneangivende producenter på privat/semiproff-markedet er Epson, HP,
Canon og til dels Mikrotek. Prismæssigt så skal du regne med 3.000-5.000
kr. for de billigste.

Fra : Marianne

Dato : 21-05-06 11:35

> [...]
>
> De toneangivende producenter på privat/semiproff-markedet er Epson, HP,
> Canon og til dels Mikrotek. Prismæssigt så skal du regne med 3.000-5.000

Tusind tak for et udførligt svar

mvh
marianne