Andet multimedie
bentjuul 3670
favicon- der er helt skarpt
Fra : C. Nielsen

Dato : 15-05-06 20:50

Jeg har lavet et favicon 16x16 i ganske få farver, bitmap grafik,
brugt programmet happy-icon til at generere en .ico fil , men det ser
forfærdeligt ud.
Andre faviconer jeg ser er helt skarpe.
Hvordan laver jeg et helt skarpt favicon ?

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-06 23:30

C. Nielsen wrote:

> Andre faviconer jeg ser er helt skarpe.
> Hvordan laver jeg et helt skarpt favicon ?

Du skal have en ikon-editor, der kan lave ikoner med 256 farver, f.eks.
microangelo.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : C. Nielsen

Dato : 18-05-06 12:30

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev

> Du skal have en ikon-editor, der kan lave ikoner med 256 farver, f.eks.
> microangelo.

Tak for hjælpen.
Jeg har hentet programmet og lavet et icon , det kan ses på
www.gekkographic.dk , jeg troede at det var samme billede der blev brugt
til shortcut icon, men det ser ikke ret godt ud og er meget pixeleret på
skrivebordet.
Hvad er størrelsen på et shortcut icon ?

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : emj

Dato : 18-05-06 14:04

C. Nielsen skrev:

>Hvad er størrelsen på et shortcut icon ?

Er den ikke 32x32?
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 18-05-06 14:24

C. Nielsen skrev:

>jeg troede at det var samme billede der blev brugt
>til shortcut icon, men det ser ikke ret godt ud og er meget pixeleret på
>skrivebordet.

Jeg har lige prøvet at lægge favicon på min hjemmeside
http://home1.stofanet.dk/emj/
Det ser ud til at være ok med 32x32 pixels i MSIE
Det er i øvrigt lavet i PSP som en almindelig *.bmp fil, som så er
hentet ind i irfanview og gemt som *.ico

Jeg tror så til gengæld at favicon skal ligge i roden på
hjemmesideserveren for at virke.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-05-06 15:42

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Jeg tror så til gengæld at favicon skal ligge i roden på
> hjemmesideserveren for at virke.

Det skal det også.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-06 00:56

emj wrote:

> Jeg tror så til gengæld at favicon skal ligge i roden på
> hjemmesideserveren for at virke.

Både og. Hvis der i roden ligger en favicon.ico behøver man principielt ikke
etablere link til den - den vil blive brugt af browserne (sendt af serveren)
alligevel.

Hedder ikonfilen noget andet, eller ligger den et andet sted, kan man på
sine sider i head lave et link til den:

<link rel="shortcut icon" href="sti/ikonfil.ico">

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-05-06 15:39

C. Nielsen wrote:

> [...]
> blev brugt til shortcut icon, men det ser ikke ret godt ud og er
> meget pixeleret på skrivebordet.
> Hvad er størrelsen på et shortcut icon ?

En ikonfil kan indeholde flere ikoner, med hver deres størrelse og
farvedybde. 16x16 pixels benyttes af Internet Explorer (og andre
browsere) til visning i bogmærker. Lægger du en genvej på skrivebordet,
benyttes den udgave, der passer bedst til din opsætning, hvilket i
praksis er minimum 32x32 pixels, 256 farver.

Internet Explorer (og måske også andre browsere?) kan godt håndtere at
man laver et BMP og gemmer det som .ico. Men det giver kun ordentlig
kvalitet i én størrelse. Skal der ordentlig kvalitet alle steder, må du
lægge forskellige udgaver i din ikonfil.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : C. Nielsen

Dato : 18-05-06 16:14

> [...]
>kvalitet alle steder, må du
> lægge forskellige udgaver i din ikonfil.

Jeg har linket til faviconet for bookmark 16x16 pixels fra starten af alle
siderne + linket til samme favicon som shortcut. Der står 32x32 pixels som
minimum for shortcut, betyder det at det er bedre at det er større ? Eller
skal det have en bestemt størrelse ?
Hvordan lægger jeg flere ikoner i en icon fil, så programmet selv kan vælge
? Jeg vil gerne lave alle størrelser hvis det er bedst.

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-05-06 19:44

C. Nielsen wrote:

> Der står 32x32 pixels som minimum for shortcut, betyder det at det er
> bedre at det er større ?

Ja, hvis brugeren har sat computeren op til at benytte større ikoner.

> Eller skal det have en bestemt størrelse ?

Jeg har kun lavet et par favicons i min tid. Det jeg gjorde var at lave
en stor udgave (400x400 pixels eller noget i den stil) og så ellers
blot reducere i størrelse og lave 48x48, 32x32, 16x16 (og måske 64x64?
Jeg kan ikke lige huske det) med henholdsvis truecolor, 256 farver og
16 farver, hvor det gav mening. Det var ret nemt - det var reelt kun
16x16 pixel udgaven der krævede ægte pixelskubberi, for at få den til
at se ordentligt ud.

> Hvordan lægger jeg flere ikoner i en icon fil, så programmet selv
> kan vælge ?

Kommer an på hvad du bruger til at lave ikoner. Jeg prøvede for nogen
år siden Microangelo, der var ret lækkert, men shareware. Jeg kan ikke
huske hvad jeg brugte, sidst jeg rodede med favicons, men jeg er ret
overbevist om at det var freeware.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 22-05-06 19:36

> [...]
> år siden Microangelo, der var ret lækkert, men shareware. Jeg kan ikke
> huske hvad jeg brugte, sidst jeg rodede med favicons, men jeg er ret

Måske IconArt?

http://www.tucows.com/preview/293034

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-06 01:00

C. Nielsen wrote:
> Hvordan lægger jeg flere ikoner i en icon fil, så programmet selv kan
> vælge ? Jeg vil gerne lave alle størrelser hvis det er bedst.

Det klarer Microangelo ved at stable dem - nærmest som faneblade. Så vælger
browseren selv, hvilken af ikonerne, den vil vise.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : C. Nielsen

Dato : 19-05-06 23:20

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev
> Det klarer Microangelo ved at stable dem - nærmest som faneblade.>

Tak for hjælpen.
Det er et fint lille program, man kan downloade i en 21 dages prøveversion.
Vi har lavet et nyt icon, men endte med at lave det i et andet tegneprogran
og blot udnytte microangelo til funktionen med lag i de forskellige
størrelser.
Resultatet kan ses på www.gekkographic.dk , hvis nogen er interesseret. Der
er både icon til bookmark og shortcut.

Venlig hilsen