Andet multimedie
bentjuul 3670
samme farver i forskellige programmer
Fra : C. Nielsen

Dato : 08-05-06 10:28

Håber jeg stille mit spørgsmål i den rigtige gruppe.
Jeg arbejder med painter fra corel og photoshop fra adobe.
Mit problem er at når jeg gemmer en fil lavet i painter , i photoshop , for
f.eks at lægge lag sammen, og så åbner det igen i painter, har farverne
ændret sig -f.eks bliver den sorte helt grå . Hvordan kan jeg være sikker på
at farverne forbliver de samme , selvom jeg skifter mellem programmerne ?

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-05-06 12:21

C. Nielsen skrev:

> Jeg arbejder med painter fra corel og photoshop fra adobe.

Hvilken version af Painter og Photoshop?
Så vidt jeg er orienteret, så bruger Painter fra og med version 7 den
samme farvestyringsmotor som de nyere CorelDRAW-udgaver(*), men ældre
versioner af Painter, er slet ikke farvestyrede, så det er svært at
hjælpe uden at kende versionsnumrene.

(*) Jf.: <http://www.creativepro.com/story/review/14039-2.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 08-05-06 14:54

> Hvilken version af Painter og Photoshop?
> Painter fra og med version 7 den samme farvestyringsmotor som de nyere
> [...]

Tak for hjælpen.
Jeg har painter8 og photoshopCS2.
Jeg har prøvet at kigge i programmet, jeg kan finde color management, men i
advanced import/ export menu kan jeg ikke rigtig se nogen farveprofiler der
kunne matche dem jeg kan se i photoshop.
Hvilken farveprofil bør jeg vælge hvis det er RGB og hvis det er til tryk,
og som begge programmer har ?
Når jeg skal flytte en fil fra et program til et andet , gemmer jeg filen og
åbner den derefter i det andet program ? findes der en
export/import metode der er mere korrekt ?
Painter er et fedt program, så jeg ville gerne få det til at fungerede
optimalt.

Hilsen
C. Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-05-06 15:12

C. Nielsen skrev:

> Tak for hjælpen.

Det var så lidt.

> Jeg har painter8 og photoshopCS2.

Ok. Jeg må nok hellere starte med at nævne, at jeg ingen erfaring
har med Painter overhovedet.

> Jeg har prøvet at kigge i programmet, jeg kan finde color
> management, men i advanced import/ export menu kan jeg ikke
> rigtig se nogen farveprofiler der kunne matche dem jeg kan se i
> photoshop.

Mener du i dette skærmbillede:
<http://www.creativepro.com/img/story/080101_4.jpg> ?

> Hvilken farveprofil bør jeg vælge hvis det er RGB og hvis det er
> til tryk, og som begge programmer har ?

Hvis det skal bruges til tryk, må det vel skulle konverteres til
CMYK på et tidspunkt, skal det ikke?

Adobe RGB(1998) er som regel et godt valg for RGB-grafik, som senere
skal konverterer til trykklar CMYK. Photoshops farveindstilling ved
navn 'Europe Prepress Defaults' har netop Adobe RGB(1998) som RGB-
arbejdsrum / working space.

> Når jeg skal flytte en fil fra et program til et andet , gemmer
> jeg filen og åbner den derefter i det andet program ? findes der
> en export/import metode der er mere korrekt ?

Ifølge det link, jeg sendte tidligere, så kan Painter både importere
og eksportere PSD-filer med lag i behold, men det er måske ikke PSD-
formatet, du arbejder i?

> Painter er et fedt program, så jeg ville gerne få det til at
> fungerede optimalt.

Bygger du noget op i Painter, som senere åbnes i Photoshop, eller går
du den anden vej?

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 08-05-06 16:08

> [...]

Thomas G. Madsen skrev .
> Mener du i dette skærmbillede:
> <http://www.creativepro.com/img/story/080101_4.jpg> ?

Ja, men jeg har ikke Adobe RGB (1998) som mulighed ( den er ikke på
listen ), ellers ville jeg vælge den , da det er den som photoshop er sat
til.
Som CMYK profil bruger jeg euroscale coated , men den kan jeg heller ikke
finde i painter, jeg kan se flere " Generic CMYK euro positiv.......... (
jeg kan ikke se resten og ved ikke hvordan jeg komme til at se resten af
navnet ) Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre eller hvilken en jeg skal
vælge ?

> Ifølge det link, jeg sendte tidligere, så kan Painter både importere
> og eksportere PSD-filer med lag i behold, men det er måske ikke PSD-
> formatet, du arbejder i?
Jeg arbejder i PSD format. Når jeg klikker på filer og derefter f.x
exporter, får jeg kun mulighed for at vælge en illustrator fil , og det er
jo vektorgrafik, så det har jeg ikke prøvet, det samme med accuire, det er
en illustrator fil den beder om, det er bitmap grafik jeg har brug for at
flytte mellem programmerne. Derfor har jeg valgt at gemme filen og åbne i
det andet program, men jeg ved ikke om det er den korrekte metode. Er det
det ?

> Bygger du noget op i Painter, som senere åbnes i Photoshop, eller går
> du den anden vej?

Det går begge veje. En stregtegning scannes i photoshop og fritlægges. Åbnes
i painter og farvelægges. Jeg kan ikke få painter til at lægge lag sammen
uden at de lægger sig i canvas laget , som er et mærkeligt lås lag. Hvis jeg
prøver en anden metode laver programmet noget rod i billedet med nogle
kanter der ikke skal være der. Derfor flytter jeg billedet til photoshop ,
blot for at lægge nogle lag sammen, og åbne det igen i painter. Photoshop
har bedre filtre, hvis der er brug for det, og farvekorrigering er også
bedre i photoshop.
Det er derfor, at det bare er rigtig vigtigt at farverne ikke ændre sig, når
det flyttes mellem programmerne, da et billede flyttes rundt en del gange.

Hilsen
C. Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-06 17:08

C. Nielsen skrev:

> [...]
> hvordan jeg komme til at se resten af navnet ) Er der nogen der
> ved hvad jeg kan gøre eller hvilken en jeg skal vælge ?

Hvilke profiler, kan du se, og er der en browser-knap, som giver
dig mulighed for at pege på en mappe med de ønskede profiler?

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 12-05-06 23:59

> Hvilke profiler, kan du se, og er der en browser-knap, som giver
> dig mulighed for at pege på en mappe med de ønskede profiler?

Tak for svaret, jeg har prøvet alt muligt og er nået frem til følgende :
Der er masser af profiler at vælge imellem , bare ikke de samme i photoshop
og painter.
Jeg må tage en profil fra photoshop og prøve at lægge den i mappen med
farveprofiler hos painter, og så bede begge programmer bruge den samme. Jeg
tror kun at painter kan vælge fra sin egen mappe.

Men hvor ligger mappen med farveprofiler i photoshop-programmet ? jeg kan
kun finde profilerne , når jeg skal vælge dem i color settings, men for at
kopiere en profil har jeg brug for at kende mappen de ligger .

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-06 11:54

C. Nielsen skrev:

> Men hvor ligger mappen med farveprofiler i photoshop-programmet ?

Under Windows ligger de henholdsvis i Program Files -> Common Files
-> Adobe -> Profiles -> Recommended og i Windows -> system32 ->
spool -> drivers -> color.

PS. 'Program Files' hedder 'Programmer' på en dansk Windows og
'Common Files' hedder 'Fælles Filer'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 19:57

> [...]
> spool -> drivers -> color.
>
> PS. 'Program Files' hedder 'Programmer' på en dansk Windows og

Hej Thomas og C.

Jeg tænkte på om det ikke var en idee at PS skulle lade være med at ændre på
farveprofilen, når man åbner filen i dette program. Og gemme filen med den
profil som filen indeholder i forvejen.
Eller om der er mulighed i Paint at åbne grafiske filer uden at ændre
farveprofilen?
På den mode kunne man opbevare informationer om farver mellem de 2
programmer, eller flere.

MVH

Tomasz

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-05-06 17:42

Tomasz skrev:

> Jeg tænkte på om det ikke var en idee at PS skulle lade være med
> at ændre på farveprofilen, når man åbner filen i dette program.
> Og gemme filen med den profil som filen indeholder i forvejen.

Jo, det var en mulighed, hvis ellers Painter kan stilles til at
vælge den integrerede profil frem for 'Internal RGB'.
Hvis Painter opfører sig som CorelDraw, så vil der altid blive
konverteret til 'Internal RGB' og hvis internal RGB slet ikke
giver mulighed for de samme profiler, som i andre programmer, så
er man da først på spanden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 14-05-06 23:03

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

Tak for jeres råd og vejledning .
Det virker . Jeg har kopieret og lagt de samme profiler i begge programmer
og valgt dem som standard til alle filer og at alle filer skal have en
farveprofil includeret.

Venlig hilsen
C. Nielsen