Andet multimedie
bentjuul 3670
[InDesign] Savner en "marker resten af tek~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-05-06 22:32

Hej,

Det er sket op til flere gange, at jeg er blevet konfronteret med
et spørgsmål fra gamle Quark-brugere, som umiddelbart har opdaget
en manglende funktion i InDesign, som Quark har (dem er der sikkert
mange af, men det gælder vel også den anden vej).

Problemet er, at jeg til dato ikke har kunnet finde en måde at
gøre det lige så nemt på i InDesign, som det åbenbart gøres i
Quark, så jeg vil lige prøve at høre, om I evt. har et forslag til
en smart måde at gøre det på i InDesign.

Lad os sige, at man skal have en enkelt linje tekst stående under
et logo. Linjen skal have en helt bestemt bredde og de sidste par
ord, skal være større end resten som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/tekst/rammer/logo.png>.

Som I ser, så kan al teksten ikke være i den tekstramme. Gør man
tekstrammen større, kan man se:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/tekst/rammer/sit_velesto.png>,
men hvordan får man de to sidste ord markeret _uden_ at gøre rammen
større? Altså, hvordan får man valgt ordene 'Sit' og 'Velesto', når
man kun kan se:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/tekst/rammer/logo.png>.

Jeg er klar over, at man ved at klikke fire gange i linjen med
tekstværktøjet, kan få hele afsnittet valgt og også det, som ikke
er synligt i rammen, men hvad nu, hvis man kun ønsker at få de sidste
ord i afsnittet markeret, hvor et eller flere af ordene ikke kan være
i rammen, som i dette eksempel? Er man ikke nødt til at gøre rammen
så stor, at man kan se al teksten, eller er der en smartere måde?

Quark har efter sigende en meget nem måde at få ord, som ikke kan
være i tekstrammen, markeret på uden at man behøver at gøre rammen
større. Jeg er ikke helt med på, hvordan det præcis gøres i Quark,
men det skulle være betydeligt lettere end i InDesign.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kajo

Dato : 04-05-06 23:59

> [...]
> større. Jeg er ikke helt med på, hvordan det præcis gøres i Quark,
> men det skulle være betydeligt lettere end i InDesign.

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtig, så sætter man markøren der hvor
man ønsker at markeringen skal starte og trykker ctrl+shift+end-tasten,
teksten fra markøringen til slutningen af tekstfeltet er nu valgt.

--
mvh kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-06 15:00

Kajo skrev:

> [...]
> der hvor man ønsker at markeringen skal starte og trykker
> ctrl+shift+end-tasten, teksten fra markøringen til slutningen af

Hvad hedder den funktion mon oppe i menuerne (hvis den da ellers
findes i menuerne), og hvad er genvejen under OS X?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kajo

Dato : 05-05-06 15:45

> Hvad hedder den funktion mon oppe i menuerne (hvis den da ellers
> findes i menuerne), og hvad er genvejen under OS X?

Tror ikke det findes i menulinien, men kig i hjælpefilen >selection >
keyboard shortcut,
der står flere genvej (både til Mac og Windows)..

--
mvh kajo

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-05-06 16:43

On Fri, 5 May 2006 16:44:36 +0200, "Kajo" <Fiffi@worldonline.dk> wrote:

>Tror ikke det findes i menulinien, men kig i hjælpefilen >selection >
>keyboard shortcut,
>der står flere genvej (både til Mac og Windows)..

Ellers er der æble-y til teksteditoren, så man kan se det hele.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-06 15:19

Thomas G. Madsen skrev:

> og hvad er genvejen under OS X?

Æble + Shift + End selvfølgelig. Jeg var faktisk i tvivl om, hvor End
sidder på et Apple-tastatur, men det er åbenbart den pil, som peger
skråt nedad ovenover piletasterne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-06 19:58

Kurt Brixen skrev:

> Ellers er der æble-y til teksteditoren, så man kan se det hele.

I dette tilfælde, hvor det gælder om at få en linje til at have den
samme bredde som logoet over, er editoren knap så brugbar, men det
er også en hurtig måde at få vist den overskydende tekst på ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-05-06 10:57

On Thu, 04 May 2006 23:32:02 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Kan man ikke bare sætter cursoren foran de sidste to ord og holde
shift nede og køre til højre med pilen for at markere resten?

Mener da bestemt jeg selv har gjort det sådan.

Fra : Kajo

Dato : 07-05-06 14:13

"Karsten Jensen" skrev i en meddelelse

> Kan man ikke bare sætter cursoren foran de sidste to ord og holde
> shift nede og køre til højre med pilen for at markere resten?
>
> Mener da bestemt jeg selv har gjort det sådan.

Det vil være rimeligt besværlig, hvis du 5 linier eller mere du ikke kan se,
så ved du ikke hvornår du har nået slutningen.

Det er vel også nemt at sætte curserer og trykke ctrl+shift+end (mac
æble+shift+end).

--
mvh kajo