Andet multimedie
Det skulle være så let ....
Fra : Marianne

Dato : 03-05-06 10:09

Hej

Jeg har fået et temmelig stort digitalt kort over Danmark, som jeg vil bruge
som grundlag for en række forskellige ting, jeg skal tegne på kortet - dog
ej målfaste og præcise ting.

Det oprindelige kort viser veje og byer.

Min ide er, at det vil være smart at tegne de forskellige ting på i
forskellige lag, som jeg så kan tænde/slukke for efter behov.

Jeg har ikke noget GIS system inden for rækkevidde, men Photoshop og
Illustrator.

Allerførst vil jeg gerne ha' en 'rent' Danmark, dvs uden veje og byer (og
bynavne). Jeg kan i Photoshop vælge alle de brune veje og så tænker jeg at
de må kunne ændres farvemæssigt. Do. med byer og tekst.

De forskellige ting, jeg vil have vist, kan så tegnes/males i hhv.
Illustrator/Photoshop.

Det lyder let nok, ikke?

Men eftersom det grundlag, jeg laver nu, skal kunne fungere de næste 3-5 år,
vil jeg umådelig gerne være sikker på, at min fremgangsmåde lyder rigtig og
fornuftig. Gør den det? Er der faldgruber, jeg skal være opmærksom på?

mvh
Marianne

Fra : Esben

Dato : 03-05-06 23:36

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år, vil jeg umådelig gerne være sikker på, at min fremgangsmåde lyder
> rigtig og fornuftig. Gør den det? Er der faldgruber, jeg skal være

Det lyder fornuftigt med separate lag til veje, byer etc
Jeg ville nok vælge at vektorisere det hele, da det giver en del mindre
filer (både lokalt og ved eksport) og det bliver hurtigere at arbejde med.
Jeg ved ikke om Illustrator kan vektorisere bitmaps (hvis kortet da ER
bitmap), men spørgsmål om vektorisering dukker vist jævnligt op her i
gruppen.

--
Esben

Fra : Marianne

Dato : 04-05-06 22:26

> [...]
> Jeg ved ikke om Illustrator kan vektorisere bitmaps (hvis kortet da ER
> bitmap), men spørgsmål om vektorisering dukker vist jævnligt op her i

Det er jpg.

Men fint med tippet om vektorisering. Det vil jeg gøre.

mvh
marianne

Fra : Lauridsen

Dato : 14-05-06 18:43

> [...]
> kortet - dog ej målfaste og præcise ting.
>
> Det oprindelige kort viser veje og byer.
Hvor kan man få fat i et sådant kort?

Mvh.
Lars

Fra : Marianne