Andet multimedie
bentjuul 3670
Rgb jpg i InDesign
Fra : Brian S

Dato : 30-04-06 11:33

Jeg har et job med mange rgb jpg-billeder fordelt i mange mapper. Jeg
er fristet til at sætte dem direkte ind i InDesign CS2 (altså uden at
lave dem til tif) og lade konverteringen til cmyk foregå når InDesign
producerer pdf-filen.

Vil det mon gå godt?

VH Brian

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-06 12:26

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det mon gå godt?

Hvis dine JPEG-billeder er redigeret for kontrast, skarphed og evt. opløsning,
og hvis de ligger i et veldefineret farverum så som sRGB (typisk fra et
digitalkamera) eller Adobe RGB 1998, så burde det ikke give problemer.

Om billederne ligger i JPEG eller TIFF er for så vidt også ligegyldigt,
sålænge JPEG-billederne ikke er komprimeret til døde. Fordelen ved at benytter
TIFF er, at man løbende vil kunne tilpasse farver og lysstyrke og bare gemme
løs i den samme fil, uden at behøve at spekulere på genkompression, som det er
tilfældet med JPEG.

For at bibeholde farvestyringen, så skal dine RGB-billeder ligge i et bestemt
farverum og dermed have en ICC-profil tilknyttet. Det har langt de fleste
billeder, som kommer fra et digitalkamera. Tjeck dog billederne igennem og se,
om nogen bare er RGB uden at have en bestemt profil vedhæftet.

Når billederne skal trykkes , skal du være opmærksom på, at ikke alle farver
kan trykkes. CMYK-farverummet er væsentligt mindre end det RGB-farverum, som
du kan se på skærmen. Det kan derfor være en fordel at softproffe dit layout i
InDesign, for at få simuleret hvordan trykket kommer til at se ud. Her vil du
kunne se, om nogle hidsige farver (mørkeblå, skrap orange og grøn ect.) bliver
alt for flade og kedelige - bare så du ikke bliver overrasket over det færdige
print.

Når du eksporterer PDF-filen til tryk, skal du især tjekke farveopsætningen.
Her skal du vælge CMYK og den ICC-farveprofil, som trykkeriet enten har
udpeget (f.eks. ISO Coated) eller tilsendt (en helt unik for deres trykmaskine
med bestemt papirtype).

Dermed vil alle dine billeder blive konverteret fra f.eks. sRGB til ISO Coated
i en nem arbejdsgang. Dette kaldes også for et RGB-workflow.

Jeg er ret sikker på, at InDesign benytter samme "konverteringsmotor" som
Photoshop, og det er dermed ligegyldigt hvor konverteringen finder sted.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brian S

Dato : 30-04-06 13:05

Hej Kristian

Tak for dit detaljerede svar.
Jeg prøver at springe over, hvor gærdet er lavest.

Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-06 22:45

Brian S skrev:

> [...]
> CS2 (altså uden at lave dem til tif) og lade konverteringen til
> cmyk foregå når InDesign producerer pdf-filen.

Der er så mange "det kommer an på" i det spørgsmål, at jeg ikke bare
tør at komme med et rungende ja, men generelt kan man sige, at hvis
farveindstillingerne er synkroniseret i suiten (gøres nemmest fra
Bridge i CS2), så er der ikke den store forskel i at konvertere til
CMYK i Photoshop eller at lade InDesign gøre det i PDF-genereringen.

/Men/ det kommer i høj grad også an på, hvordan man laver PDF'en fra
InDesign. Man kan f.eks. nemt blive snydt, hvis man laver en PDF ved
at printe til PDF via Adobe PDF-printeren, for hvis PDF-printeren er
stillet til at generere en RGB-PDF, så får man en RGB-PDF, selvom man
har valgt CMYK i InDesigns Print > Output-dialogboks.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 01-05-06 09:32

> [...]
> stillet til at generere en RGB-PDF, så får man en RGB-PDF, selvom man
> har valgt CMYK i InDesigns Print > Output-dialogboks.

Hvordan checker man lige det?
Jeg kan ikke finde et sted, hvor jeg kan definere coloroutputtet (Acrobat
5).

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-06 10:34

per christoffersen skrev:

> Hvordan checker man lige det?

Jeg kan ikke længere huske 5'eren, men hvis man med Acrobat 6 eller 7
installeret vælger Adobe PDF-printeren i InDesigns print-menu og går
i Setup for printeren, så åbner der et Distiller-agtigt vindue, hvor
man ved at klikke på 'Edit' ud for 'Default Settings' kan finde en
knap, som hedder Color og under den, finder man så 'Color Management
Policies'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 01-05-06 10:56

> [...]
> man ved at klikke på 'Edit' ud for 'Default Settings' kan finde en
> knap, som hedder Color og under den, finder man så 'Color Management

Og den skal så stå til 'Tag everything for...' ?

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-06 11:09

per christoffersen skrev:

> Og den skal så stå til 'Tag everything for...' ?

Jeg ville vælge 'Leave Color Unchanged'. Så kan man regne med de
farvestyringsindstillinger, man laver i InDesigns print-dialogboks.

Hvis man vil have farveprofilerne med i PDF'en(*), skal man vælge
'Tag everything for Color Management' og samtidig sørge for, at det
valgte CMYK-arbejdsrum i PDF-printeren er det samme som man printer
til fra InDesign, så det kan hurtigt gå hen og blive langhåret på
den måde. Skal der profiler med i PDF'en, foretrækker jeg derfor
at bruge InDesigns PDF Presets. De er efterhånden fuldt ud lige så
gode som at printe til PS eller direkte til PDF.

(*) Det er en god idé at nævne det overfor trykkeriet, hvis man
vælger at inkludere farveprofiler i PDF-filer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 01-05-06 11:26

> Jeg ville vælge 'Leave Color Unchanged'. Så kan man regne med de
> farvestyringsindstillinger, man laver i InDesigns print-dialogboks.

OK.

> den måde. Skal der profiler med i PDF'en, foretrækker jeg derfor
> at bruge InDesigns PDF Presets. De er efterhånden fuldt ud lige så
> gode som at printe til PS eller direkte til PDF.

Lyder som en god ide.

/Per