Andet multimedie
bentjuul 3670
Forskellige nuancer af hvid...
Fra : Thomas H

Dato : 25-04-06 14:26

Hej NG,

Først og fremmest: jeg har et spørgsmål om grafik i en browser... hvis
det sorterer under dk.edb.internet.webdesign beklager jeg og skal
skyndsomst futte derover.

Problemet: jeg har en png-fil med en rød telefon og en hvid baggrund. Se
http://www.autopilot-international.com/hotline.php

Når jeg ser siden på min pc i FF og IE er der ingen problemer. Ser jeg
den på min kollegas pc, med samme version IE (version 6.0.2900.2180 med
SP2) er den hvide baggrund på billedet svagt grålig. Man kan altså se
hvor billedkanten stopper og websiden begynder. Jeg har ikke benyttes
png-formatets 'gennemsigtighed'.

Jeg har redigeret billedet i Photoshop cs2 9.0 og altid brugt 'gem til
web' muligheden.

Jeg er klar over at nogle browsere er sat op til en anden baggrundsfarve
end hvid, og har derfor sat den div der holder billedet til
baggrundsfarve hvid, bare for at være sikker.

Hvorfor får jeg en snusket grå baggrund? Eller vigtigere - hvordan får
jeg den væk?

På forhånd tak.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-04-06 14:43

"Thomas H" <retardmonkeyFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor får jeg en snusket grå baggrund? Eller vigtigere - hvordan får jeg
> den væk?

Der må være noget galt med din PNG.
I min browser den svagt lyserød-grå, og måler jeg på RGB værdier efter et
screendump, så er de på 255, 246, 255.
Men værdierne skal altså være 255, 255, 255.

Prøv at måle på PNG.en i Photoshop, og på det billede du bruger som basis
for din webgrafik.

(Hvis ikke du bruger gennemsigtighed i grafikken, så er din baggrundsfarve
på div-en fuldstændig lige meget)

/Per

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-04-06 16:10

Thomas H wrote:

> Jeg har redigeret billedet i Photoshop cs2 9.0 og altid brugt 'gem
> til web' muligheden.

PhotoShop har en underlig ide om at alle PNG-billeder skal have gamma
correction angivet, selvom det notorisk giver problemer i browsere.
Hvis du henter TweakPNG (spørg Google), kan du meget nemt fjerne den
marker fra filen. Herefter skulle hvid gerne være 255, 255, 255 i alle
browsere.

I det aktuelle billede er baggrunden forøvrigt svagt lyserød (255, 247,
255), så det skal du også have rettet.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas H

Dato : 26-04-06 10:01

Tak for svarene - tweakpng var vist lidt for kompliceret til mig, men
jeg fandt ud af det på anden vis. Jeg måtte godt nok bruge de originale
jpg-filer igen, og så konvertere dem til png, men det skulle fungere nu
- i hvert fald på de tre maskiner/opsætninger jeg har tjekket det på.

Håber det ser rigtigt ud overalt :)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-04-06 15:23

Thomas H wrote:

> Tak for svarene - tweakpng var vist lidt for kompliceret til mig,
> men jeg fandt ud af det på anden vis. [...]

Dit billede sprang fra 20KB til 100KB i størrelse, uden (i mine øjne)
nævneværdigt spring i kvalitet.

TweakPNG er _meget_ nemt at bruge til at fjerne gamma-marker:

1) Start programmet
2) Drag'n'drop dit billede over i programmet
3) Klik på den linje, hvor der står noget med gamma
4) Tryk Delete på tastaturet
5) Gem billedet

> Håber det ser rigtigt ud overalt :)

Har du prøvet på en Mac?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas H

Dato : 28-04-06 12:00

> TweakPNG er _meget_ nemt at bruge til at fjerne gamma-marker:
Ja okay - det var ikke så svært... når man ved hvad man skal gøre. Det
fungerer nydeligt.

> Har du prøvet på en Mac?
Desværre nej - jeg har kun adgang til en 4/5 forskellige maskiner, ingen
af dem er Mac. Men nu tror jeg da at det ser rigtigt ud på dem alle.