Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskæring og skalering af billeder i et hu~
Fra : thomaslauter@gmail.c~

Dato : 21-04-06 21:47

Hej

Jeg bruger i løbet af en uge (for) meget tid på at justere, beskære
og skalere billeder inden jeg uploader dem til den hjemmeside jeg
vedligeholder. Det hele foregår i Photoshop, og det er relativ
tidskrævende fordi der er mange trin der sker manuelt. Forleden så
jeg et CMS der havde en smart feature der gør, at disse opgaver kan
laves næsten samtidig. Det tillader at man uploader et billede. På
dette billede placerer man en transparent ramme som viser, hvor stort
billedet bliver efter behandlingen. Rammen kan nemt gøres større
eller mindre, og når man har fundet den rette beskæring, gemmes
billedet automatisk i den rigtige størrelse med nogle tilføjelser til
filnavnet som gør det let at finde bagefter. Altså en masse
handlinger som er gjort lette til netop denne opgave.

Nu er mit spørgsmål så om nogle af jer kender til et program der har
samme feature og som jeg kan bruge uafhængigt af et CMS?

På forhånd tak.

mvh.
Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-04-06 23:37

thomaslauter@gmail.com wrote:

> [...]
> gemmes billedet automatisk i den rigtige størrelse med nogle
> tilføjelser til filnavnet som gør det let at finde bagefter.

Lige bortset fra det med filnavnet, lyder det som PhotoShops crop
værktøj med width og height angivet i pixels? Hvis du alligevel har
billederne inde og vende i det program virker det som den mest
effektive måde at gøre det på?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/