Andet multimedie
bentjuul 3670
PS CS2: assign profile eller convert to pr~
Fra : michael bs

Dato : 21-04-06 20:16

Hvad er forskellen?

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-06 20:45

michael bs skrev:

> Hvad er forskellen?

Assign ændrer farveoplevelsen, men bevarer farvenumrene.
Convert bevarer farveoplevelsen, men ændrer farvenumrene.

Hvis da ellers der er forskel på kilde og destinationsprofilen
selvfølgelig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bs

Dato : 21-04-06 22:30

> Assign ændrer farveoplevelsen, men bevarer farvenumrene.
> Convert bevarer farveoplevelsen, men ændrer farvenumrene.
>
> Hvis da ellers der er forskel på kilde og destinationsprofilen
> selvfølgelig.

hmm..

1)
Jeg åbner et lad os sige færdigbehandlet billede med adobe1998 profil men
vil hellere have billedet, der skal udprintes, i ProPhoto profil.
Derfor går jeg ind i Edit - Colorsettings og vælger ProPhoto i workingspaces
rgb. For lige at få det hele med: Nedenunder i colormangement policies
vælger jeg under rgb: convert to working rgb. Conversion options har jeg
valgt adobe ace, intent: relative Colorimetric og use black point
compensation og use dither. Disse indstillinger giver præcise prints.

2)
Billedet åbner nu med en advarsel: Embedded profile mismatch.
Jeg klikker: discard the embedded profile. Derefter går jeg i edit - assign
profile og vælger nederste punkt: profile, hvor jeg vælger ProPhoto RGB.
Jeg har nu gemt en bestemt kurve, jeg loader ind i billedet.

3)
Når så billedet skal printes vælger jeg Print with Preview.
Ud for Document står der nu profile ProPhoto RGB
Color handling vælger jeg: let photoshop determine colors.
Printer Profile: ProPhoto RGB
Rendering Intent: Relative Colorimetric.

Hvordan lyder den arbejdsgang? Er det korrekt at assigne profil eller burde
jeg konvertere til profil?

Findes der en måde, hvormed punkt 2) automatiseres?

mvh Michael

Fra : Kajo

Dato : 22-04-06 08:41

"michael bs" skrev i en meddelelse

SNIP EN HEL MASSE

> Findes der en måde, hvormed punkt 2) automatiseres?
>
> mvh Michael

Du går i farve indstillinger og sættes photoshop til at kovertere ved åbning
af billeder.
(der hvor der står farvestyringspolitik, aner ikke hvad det hedder på
engelsk)

--
mvh kajo

Fra : michael bs

Dato : 23-04-06 11:21

"Kajo" <Fiffi@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbning af billeder.
> (der hvor der står farvestyringspolitik, aner ikke hvad det hedder på

Ja, men da konverterer den jo i stedet for at assigne.
Og iflg Thomas G i tråden oven over, giver det følgende forskel:
"Assign ændrer farveoplevelsen, men bevarer farvenumrene.
Convert bevarer farveoplevelsen, men ændrer farvenumrene"

findes der ikke en måde hvor man automatisk kan assigne?
Jeg synes ikke det fremgår af Thomas' svar i tråden nedenunder.

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-06 13:10

michael bs skrev:

> 1)
> Jeg åbner et lad os sige færdigbehandlet billede med adobe1998
> profil men vil hellere have billedet, der skal udprintes, i
> ProPhoto profil.

Arbejder du så i 16-bit pr. kanal, når det handler om ProPhoto?
ProPhoto er _meget_ større end AdobeRGB (1998). Så stort, at
nogle af de mest farvemættede farver er imaginære og kan ikke
ses af det menneskelige øje, og ej heller gengives på en hvilken
som helst output-enhed.

ProPhoto er dog god til at bevare farveforskelle i specielt de
mørkebrune over imod orange og mørkegrønne områder, som et godt
digitalkamera kan fange. Områder, som ikke altid kan dækkes af
AdobeRGB (1998) eller sRGB f.eks., men fordi ProPhoto er så stort,
er 8-bit pr. kanal i underkanten, hvis man bruger det som et
arbejdsrum.

> Derfor går jeg ind i Edit - Colorsettings og vælger ProPhoto i
> workingspaces rgb.

Hvis du samtidig har et billede åbent, som har en RGB-profil
integreret, så ændrer det intet ved billedet, at du skifter
RGB Working Space / Arbejdsrum midt i det hele.

> For lige at få det hele med: Nedenunder i colormangement
> policies vælger jeg under rgb: convert to working rgb.

Så vil alle RGB-billeder, du åbner, blive _konverteret_ til
ProPhoto RGB. Altså 'Convert', men hvis du samtidig har flueben
i 'Ask When Opening' ud for 'Profile Mismatches', vil du blive
advaret først i form af en dialogboks, hvor 'Convert document's
colors to the working space' er sat som forvalg.

> Conversion options har jeg valgt adobe ace, intent: relative
> Colorimetric og use black point compensation og use dither.
> Disse indstillinger giver præcise prints.

Det kommer vel an på, om man vælger de rigtige indstillinger
i Print with Preview-dialogboksen. :)

> 2)
> Billedet åbner nu med en advarsel: Embedded profile mismatch.

Så er der flueben i 'Ask When Opening' ud for 'Profile Mismatches'
i farveindstillingerne.

> [...]
> edit - assign profile og vælger nederste punkt: profile, hvor
> jeg vælger ProPhoto RGB. Jeg har nu gemt en bestemt kurve, jeg

Din RGB farvestyringspolitikker (Color Management Policies) er
i så fald ikke meget bevendt her. Du har stillet Photoshop til
at konvertere til ProPhoto og advare dig, når du åbner et RGB-
billede med en anden profil integreret, end den du har valgt som
RGB-arbejdsrum, men du smider i stedet den integrerede profil ud
og tildeler (Assign) ProPhoto RGB.

Hvis du absolut vil blive ved med denne arbejdsgang, så kunne du
lige så godt stille RGB Color Management Policies til 'Off', for
så vil 'Discard the embedded profile (don't color manage)'
automatisk være valgt, når du åbner et RGB-billede med en anden
profil integreret, end den du har valgt som RGB Working Space.
Hvis du samtidig fjerner fluebenet i 'Ask When Opening' ud for
'Profile Mismatches', så vil det blot åbne uden nogen dialogboks
fra farvestyringen og uden en profil integreret.

> Printer Profile: ProPhoto RGB

Har du ikke en profil til printeren da?

> Hvordan lyder den arbejdsgang? Er det korrekt at assigne profil
> eller burde jeg konvertere til profil?

Jeg kan ikke forstå, hvorfor dit billede er havnet i Adobe RGB
i første omgang, når du i virkeligheden ønsker at have det over
i ProPhoto RGB. Er det RAW-billeder taget med et digitalt kamera,
som har været igennem Camera RAW først, eller? Hvis ja, hvorfor
så ikke stille Camera RAW til ProPhoto RGB (og 16-bit!) ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bs

Dato : 22-04-06 13:37

> Har du ikke en profil til printeren da?

Jo, jeg har kalibreret skærm og printer vha hardware Monico Optix (skærm) og
software Monaco EZ Color (til printer). Det mærkelige er bare at jeg får
både bedre prints og bedre overensstemmelse mellem skærmbillede og udprint
ved at bruge de indstillinger jeg beskrev. surt nok, når man har brugt en
mindre formue på dette udstyr.

> [...]
> som har været igennem Camera RAW først, eller? Hvis ja, hvorfor
> så ikke stille Camera RAW til ProPhoto RGB (og 16-bit!) ?

Ja, det er jo genialt. Og det vil jeg gøre fremover.
Problemstillingen opstår, når jeg behandler de billeder, jeg allerede har
"fremkaldt" fra Raw i adobe 1998 og færdigbehandlet. Dem får jeg så bedre
resultater med med den beskrevne metode.
Men jeg kan godt se, at jeg kan gøre det samme noget smartere, og det har du
vist beskrevet i dit lange fine svar til mig, hvordan jeg gør. Må afprøve
det.
Takker.

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-06 12:50

michael bs skrev:

> findes der ikke en måde hvor man automatisk kan assigne?

Hvis du stiller RGB Working Space til ProPhoto RGB, i afsnittet
'Color Management Policies' > RGB: vælger 'Off' og fjerner flue-
benet i 'Ask When Opening' i 'Profile Mismatches', så vil du
kunne åbne et billede med f.eks. Adobe RGB (1998) tildelt uden
at få en dialogboks fra farvestyringen.

Billedet vil åbne 'Untagged'. Altså, uden en profil tildelt, men
fordi du har valgt ProPhoto RGB som RGB Working Space, så vil
billedet opføre sig, som hvis det havde profilen ProPhoto RGB
tildelt inde i Photoshop. Hvis du gemmer det igen, skal du så
blot huske fluebenet i 'ICC Profile', hvis du da ellers ønsker
at integrere den profil.

> Jeg synes ikke det fremgår af Thomas' svar i tråden nedenunder.

Nej, for jeg har stadig svært ved at forstå din arbejdsgang.
Hvis jeg tildeler (Assign) ProPhoto RGB til et Adobe RGB (1998)-
billede, som jeg har farvejusteret, så det fremstår så optimalt
som muligt, så går farverne amok. RGB-farvenumrene ændrer sig
ikke, men fordi ProPhoto RGB er så meget større end Adobe RGB
på næsten alle områder af farveskalaen, så vil mange af farverne
blive nærmest neonagtige, så for at få farverne ned på et bare
nogenlunde acceptabelt niveau, ville jeg blive nødt til at dæmpe
farvemætningen ret voldsomt.

Hvis jeg i stedet konverterer (Convert) et farvejusteret Adobe
RGB-billede til ProPhoto RGB, så vil RGB-numrene ændre sig, men
udseendet af farverne, vil ikke, men hvordan det så ser ud, når
det kommer ud af din printer, tør jeg ikke gætte på. Noget siger
mig, at den er helt gal med kalibreringen af enten din skærm,
printer eller dem begge, hvis du kun får et nogenlunde match
imellem de to, når du sender ProPhoto RGB efter dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bs

Dato : 25-04-06 10:17

> [...]
> blive nærmest neonagtige, så for at få farverne ned på et bare
> nogenlunde acceptabelt niveau, ville jeg blive nødt til at dæmpe

Den samme oplevelse har jeg. Men kun når skærmfarvestyringen (egenskaber for
skærm/indstillinger/avanceret/farvestyring) står til Adobe 1998. Hvis den
står til ProPhoto, så er problemet væk. Til gengæld står så Thumbnailsene
(næsten alle mine billeder er adobe 1998) i Bridge helt forfærdeligt,
farveløse brunlige, kedelige. Det gør de ikke hvis skærmprofilen er Adobe
1998 eller min Monaco Optix skærmkalibrering (som er foretaget ud fra adobe
1998). Findes der en vej ud af, at thumbnailsene i Bridge bliver så
farveløse, når skærmprofilen er ProPhoto?

Og hvorfor søren sker der ikke det store, om noget, ved skift af skærmprofil
mellem adobe 1998 og ProPhoto, når jeg ser billederne i Windows
billedfremviser?

Og hvad rolle i dette farvestyringsspil spiller den MonacoGamma, der læser
sig ind ved opstart i stedet for Adobe gamma?

> [...]
> printer eller dem begge, hvis du kun får et nogenlunde match
> imellem de to, når du sender ProPhoto RGB efter dem.

Jamen jeg får et perfekt match mellem skærm og print, når jeg følger den
beskrevne procedure.

mvh Michael

Fra : Esben

Dato : 26-04-06 02:06

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:444dea2c$0$27615$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jamen jeg får et perfekt match mellem skærm og print, når jeg følger den
> beskrevne procedure.

Det lyder som om du har prøvet lidt af hvert - det var måske værd at prøve
at starte helt forfra med kalibreringen og opsætningen? Du kan evt. prøve at
genindlæse de hardwareuafhængige icc-profiler, hvis du skulle være kommet
til at skrive dem over. De fleste kan hentes her:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3145 (dog ikke
ProPhoto RGB, den ved jeg ikke hvor kan findes).

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-06 21:36

michael bs skrev:

> Den samme oplevelse har jeg. Men kun når skærmfarvestyringen
> (egenskaber for skærm/indstillinger/avanceret/farvestyring) står
> til Adobe 1998. Hvis den står til ProPhoto, så er problemet væk.

Din skærm skal heller ikke stå til hverken Adobe RGB (1998) eller
ProPhoto. Den skal stå til den skærmprofil, du har lavet med Monaco
Optix.

> [...]
> 1998). Findes der en vej ud af, at thumbnailsene i Bridge bliver
> så farveløse, når skærmprofilen er ProPhoto?

Bridge og Photoshop burde opføre sig nogenlunde ens fordi Bridge
låner farvestyringsindstillinger fra Photoshop, men det er muligt,
at thumbnails skal genopbygges i Bridge før de afspejler det, man
ser i Photoshop, hvis man har ændret på farveindstillingerne.

> Og hvorfor søren sker der ikke det store, om noget, ved skift af
> skærmprofil mellem adobe 1998 og ProPhoto, når jeg ser
> billederne i Windows billedfremviser?

Fordi Windows billedfremviser ikke korrigerer de farvernumre, som
sendes afsted til skærmen som f.eks. Photoshop eller Bridge gør.

Ingen af de programmer, som følger med til Windows, bruger den
farveprofil, man indlæser under Skærm -> Indstillinger -> Avanceret
-> Farvestyring til noget. Det er kun farvestyrede programmer, som
bruger den.

> Og hvad rolle i dette farvestyringsspil spiller den MonacoGamma,
> der læser sig ind ved opstart i stedet for Adobe gamma?

MonacoGamma læser gammaindstillingen (f.eks. gamma 2.20) og måske
også hvidpunktsindstillingen (f.eks. 6500K) fra skærmprofilen og
indlæser den i grafikkortet under opstarten af Windows fordi
Windows ikke selv kan finde ud af det. Gamma, hvidpunkt og luminans
er som regel noget man vælger i det program, man kalibrerer skærmen
med. Altså Monaco Optix i dit tilfælde, men da jeg ikke har erfaring
med det program, kan jeg ikke fortælle dig hvordan, men det må stå
i vejledningen.

Husk i øvrigt også at fjerne Adobe Gamma fra startmappen i Windows,
hvis ikke Monaco Optix selv har sørget for det.

Er det en fladskærm eller en traditionel billedrørsskærm, du sidder
med og hvad kalibrerer du den til (gamma, hvidpunkt og luminans) ?

Det undrer mig i øvrigt, at du har lavet skærmprofilen ud fra Adobe
RGB (1998). Står der i dokumentationen til Monaco Optix, at man skal
det?

> Jamen jeg får et perfekt match mellem skærm og print, når jeg
> følger den beskrevne procedure.

Det burde også være muligt at opnå på den rigtige måde. Altså, ikke
noget med standardprofiler til at beskrive skærmen som f.eks. sRGB,
Adobe RGB (1998) eller ProPhoto.

Hver enkelt skærm er unik i sin farvegengivelse. Det er derfor man
kalibrerer og profilerer den og efterfølgende bruger et farvestyret
program som f.eks. Photoshop til at regne ud, hvordan de farvenumre,
som sendes afsted til skærmen skal korrigeres for at fremstå så
korrekt som muligt. Hvis skærmprofilen ikke beskriver skærmen godt
nok, kan man ikke regne med de farver, man ser i Photoshop.

--
Hilsen
Madsen