Andet multimedie
bentjuul 3670
Udskære lag
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-04-06 19:13

Hej

Photoshopspørgsmål.

Hvis jeg nu ville have et logo ind bag ved hustagene, men foran himlen og
resten af baggrunden, hvad er så det smarteste?

http://www.kulturvesterbro.dk/

Selvfølgelig kunne jeg med magic wand markere den blå himmel, skære den ud
og smide i et lag for sig selv.

Derefter kunne jeg lave tre lag:

himmelbaggrund
logo
hustage

Men kan man ikke skære i lag, så noget fra underliggende lag stikker frem i
det øverste lag?

Giver det mening?

Fx noget man bruger for at give indtryk af en collage.

Mark

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 20:04

Mark Thomas Gazel skrev:

> [...]
>
> http://www.kulturvesterbro.dk/
>
> Selvfølgelig kunne jeg med magic wand markere den blå himmel,
> skære den ud og smide i et lag for sig selv.

Jeg ville i stedet afmaske hustagene (men ved at markere himlen
og vende/invertere markeringen). Lagmasker giver langt større
fleksibilitet end at slette dele af et lag.

Se evt.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/lagmaske/skyline.tif>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-04-06 20:22

> [...]
> og vende/invertere markeringen). Lagmasker giver langt større
> fleksibilitet end at slette dele af et lag.

Præcis, men hvordan gjorde du det?

Du afmasker tagene og når du så putter noget nyt oven på billedet, så er det
afmaskede fredet eller hvad?

Mark

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 20:52

Mark Thomas Gazel skrev:

> Præcis, men hvordan gjorde du det?

Jeg startede med at kopiere baggrundslaget (Ctrl + J).

Med det nye kopi-lag aktivt, klikkede jeg med tryllestaven på
himlen og med shift-tasten trykket ned, klikkede jeg flere
steder i himlen indtil det hele af den var valgt (shift-tasten
kombineret med et markeringsværktøj, tilføjer til en eksisterende
markering).

Så vendte jeg markeringen med Ctrl + Shift + I og klikkede på
ikonet 'Add layer mask' i bunden af lagpaletten. Derefter smed
jeg logoet ind imellem de to lag. Man kan i øvrigt også lade
være med at vende markeringen og så i stedet klikke på 'Add
layer mask'-knappen med Alt-tasten trykket ned, hvis man vil
spille smart.

> Du afmasker tagene og når du så putter noget nyt oven på
> billedet, så er det afmaskede fredet eller hvad?

Med ovenstående metode er kun hustagene synlige på det øverste
lag. Himlen er skjult med en lagmaske, så det er sådan set ikke
hustagene der er afmasket, som jeg vist fik skrevet tidligere,
men derimod himlen.

Det smarte er, at der er mulighed for at ændre på lagmasken, hvis
f.eks. markeringen af himlen ikke har været præcis nok.
Hvis man nøjes med at markere noget af et lag og derefter sletter
det markerede, er det sværere at redigere i senere.

--
Hilsen
Madsen