Andet multimedie
bentjuul 3670
At scanne tekst til pæne billeder
Fra : Marianne

Dato : 18-04-06 11:15

Hej

Jeg har nogle artikler/avisudklip osv jeg gerne vil scanne ind og gemme -
udelukkende til privat brug.

Mine hidtidige forsøg har ikke været heldige.

Jeg scanner og sender det scannede billede over i Photoshop. Det skærer jeg
så meget som muligt fra (dvs laver en box-selection (eller hvad det nu kan
hedde) helt ind til teksten). Derpå sætter jeg bredden ned - typisk fra
scanningens 1500 til 5-600 idet jeg antager, jeg ikke har brug for de
voldsomt store billeder. Og så gemmer jeg, dels i psd dels optimeret i gif.

Denne nye billedfil sætter jeg derpå ind i et tekstprogram - har prøvet både
Indesign og Word - og så konverterer jeg hele molevitten til pdf.

Desværre bliver teksten temmelig sløret.

Hvordan får jeg teksten tydeligere? Den færdige fil må selvfølgelig helst
ikke bliver kolo-enormt stor.

mvh

Marianne

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-06 11:26

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre bliver teksten temmelig sløret.

Behold størrelsen på de 1500 pixels som scanneren giver. Når du sætter
opløsningen ned til 1/3, men sikkert bibeholder de fysiske printmål (altså
cirka samme mål i cm som dit originale avisudklip), så er det klart at teksten
bliver uskarp.

Du kan også med fordel hæve kontrasten, således at teksten bliver rigtigt
sort. Hvis du vil bibeholde "avis-looket" kan du lade den grumsede papirfarve
blive. Skal det være mere over i et kopi-look, så kan du hæve højlyset, sådan
at den "æder" avispapirfarven. Resultatet er et mere rent billede med meget
stor kontrast og læsbarhed.

Prøv også at lege med Filer > Sharpen > Unsharpen Mask. Ved at sætte Radius
ret højt og Amount noget mindre kan du også fjerne noget af det ulne og grå
over et scan.

> Den færdige fil må selvfølgelig helst
> ikke bliver kolo-enormt stor.

Du kan sætte JPG-kompressionen ned, så filen har en passende størrelse når du
laver din PDF.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Johannes

Dato : 18-04-06 11:37

On Tue, 18 Apr 2006 12:15:23 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

>Jeg har nogle artikler/avisudklip osv jeg gerne vil scanne ind og gemme -
>udelukkende til privat brug.

Jeg forslår følgende:
1.   Skan dine udklip i 300 pixel/inc i greyscale som Tif filer.
2.   Ret dokumentet i Photoshop, crop size og forøg kontrasten.
3.   Indsæt Tif filen i InDesign.
4.   Konverter InDesign filen til pdf. Vælg den mindste
filstørrelse.
Det skulle give et godt resultat.
Johannes

Fra : Marianne

Dato : 18-04-06 12:01

Tusind tak for forslagene - jeg arbejder videre

mvh

marianne

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 21:55

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

Alternativ er at arbejde med OmniPagePro eller lignenden program.
Der vil du omdanne tekst til tekst og billeder til billeder. Der er lidt
mere arbejde men så er resultatet også meget bedre

Hilsner
Tomasz

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 08:12

> [...]
> Der vil du omdanne tekst til tekst og billeder til billeder. Der er lidt
> mere arbejde men så er resultatet også meget bedre

Hej

Ja, jeg kender godt OmniPage og bruger det også. Imidlertid ønsker jeg her
ikke at ødelægge den originale opsætning af teksten, avisen eller
tidsskriftet har foretaget. Engang forsøgte jeg det, og originalen mistede
helt og aldeles sin karakter.

Jeg arbejder som lærer, og i de sammenhænge synes jeg faktisk det er
uforsvarligt at skære de foreskellige referencer over til det oprindelige.
Det tog mig lidt tid at indse det, men efterhånden er jeg sikker på, at det
er det rette valg.

Endelig kunne man jo satse på at gendanne rub og stub, men det ville kræve
adgang til samme skrifttyper, som originalen. Og en del mere arbejde

mvh
marianne

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 10:01

> [...]
> 3. Indsæt Tif filen i InDesign.
> 4. Konverter InDesign filen til pdf. Vælg den mindste

Når jeg bruger 'greyscale' får jeg bagsiden af papiret med! Dvs det, der er
trykt på den anden side skinner igennem på 'min' side. Når jeg så forøger
kontrasten, forøges bagsidens skygger på forsiden også ..... kan jeg komme
af med disse før jeg øger konstrasten? De er tydeligt svagere end den
skrift, jeg gerne vil have med.

- håber jeg forklarer mig forståeligt

mvh
marianne

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 19-04-06 11:50

On Wed, 19 Apr 2006 11:00:32 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

> [...]
>kontrasten, forøges bagsidens skygger på forsiden også ..... kan jeg komme
>af med disse før jeg øger konstrasten? De er tydeligt svagere end den

Prøv at lægge et stykke sort papir ovenpå det du skanner, så kommer
bagsiden ikke med.

Jeg har selv oplevet det samme.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Johannes

Dato : 20-04-06 17:16

wrote:

> [...]
>kontrasten, forøges bagsidens skygger på forsiden også ..... kan jeg komme
>af med disse før jeg øger konstrasten? De er tydeligt svagere end den

Klart som mælk .-)
1.   Prøv at reducere kontrast og forøg brightness så skyggerne
forsvinder. Save Tif filen.
2.   Prøv dernæst at forøge kontrasten/brightness så du får det
bedste billede. Save filen igen.

Det kan være svært med avisartikler.

Johannes