Andet multimedie
bentjuul 3670
Ændre farver når gemmes i jpg...?
Fra : Magnus

Dato : 15-04-06 14:07

Når jeg i Photoshop CS lave lidt grafik hvor jeg skal benytte 3-4 bestemte
farver.

Men når jeg så gemmer det i jpg og åbner det så fx. et område som er blåt
ikke samme blå farve over det hele. Det er ikke til at se med det alm. øje
men når man skal bruge det på en hjemmeside så kan man godt se forskellen.

Hvordan kan jeg gemme i jpg uden at den laver om på farveren?

/Magnus

Fra : emj

Dato : 15-04-06 16:43

Magnus skrev:

>Hvordan kan jeg gemme i jpg uden at den laver om på farveren?

Det kan du ikke. JPG er jo et komprimeret format.
Hvis du vil være sikker på farverne skal du bruge PNG eller GIF til
websider.

Hilsen emj

Fra : Inger

Dato : 15-04-06 21:58

emj wrote:

> Det kan du ikke. JPG er jo et komprimeret format.
> Hvis du vil være sikker på farverne skal du bruge PNG eller GIF til
> websider.
>
> Hilsen emj

Enig. Og så skal du sørge for at bruge websikre farver i Photoshops
farve vælger palette...

Mvh. Inger

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-04-06 22:34

On Sat, 15 Apr 2006 22:58:12 +0200, Inger wrote:

> Enig.

Det er jeg så ikke. jpg gengiver farver rimelig præcist hvis der ikke
vælges en meget hård kompression. PNG er bedre i 24-bit-versionen hvis det
drejer sig om fotos eller tilsvarende, men forskellen er som regel ikke
stor.

> Og så skal du sørge for at bruge websikre farver i Photoshops
> farve vælger palette...

Det lyder som om vi får blandet tingene sammen her. Magnus skrev også

Det lyder ikke som om der er tale om fotos, men om anden grafik. Her kan
8-bit png eller gif være fint. Men websikre farver vil sjældent være det
bedste valg.

Wenn die Nonnen jodeln in den Klöstern
Dann fängt es an zu östern

Fra : emj

Dato : 15-04-06 23:09

Peter Loumann skrev:

>Men websikre farver vil sjældent være det
>bedste valg.

Jeg vil nærmest mene at websikre farve normalt er en katastrofe, da de
sjældent vil matche lige præcis de farver, som man skal bruge. Der er
jo kun 256 at vælge imellem.
De er heller ikke spevcielt "websikre", da forskellige browsere viser
farverne forskelligt.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-04-06 10:29

emj wrote:

> De er heller ikke spevcielt "websikre", da forskellige browsere
> viser farverne forskelligt.

Det forstår jeg ikke. Mener du at nogen eksisterende browsere anvender
en anden palette end de klassiske 216 "websikre" farver, når de kører
på en 256 farvers opsætning?

Rådet var såmænd ganske godt for 5-8 år siden, hvor flertallet af
brugerne benyttede opsætninger med 256 farver. Dem med 256 farver fik
noget bedre resultat og dem med 24bit fik lidt dårligere resultat, i
forhold til at lave benytte en palette optimeret til det konkrete
billede.

Verden har bare flyttet sig sidenhen, så der er _meget_ få 256-farve
folk tilbage. Eftersom det udelukkende er et spørgsmål om udseende og
ikke tilgængelighed, vil jeg ikke tøve med at kalde det en dårlig ide
at optimere billederne til dem.

http://www.thecounter.com/stats/2006/March/colors.php er meget sigende.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 16-04-06 11:06

Toke Eskildsen skrev:

>Det forstår jeg ikke. Mener du at nogen eksisterende browsere anvender
>en anden palette end de klassiske 216 "websikre" farver, når de kører
>på en 256 farvers opsætning?

Nej, og jeg var godt klar over at jeg vist var på glatis, da jeg havde
trykket send.

Hilsen emj