Andet multimedie
bentjuul 3670
Korrekt vector med illustrator
Fra : Malene Hald

Dato : 12-04-06 17:40

Jeg har lavet et lille logo til en sportsforening, som de skal have liggende
på deres hjemmeside til download til forskellige ting. Jeg har tænkt mig at
lave nogle web-udgaver af logoet til brug ved hjemmeside o.lign., men jeg
vil også gerne lave logoet til dem i vector, så de kan bruge det til
plakater, flyers osv ligeså tosset de vil. Jeg har tegnet logoet op i
illustrator - men hvad er så det korrekte format at gemme i, så det bliver
til vector?? Jeg tror det er eps - men der er flere forskellige slags
eps-formater. Er der en vector-ekspert der kan hjælpe?

Jeg har illustrator CS.

mvh
Malene

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-04-06 17:47

Malene Hald skrev:

> Jeg har tegnet logoet op i illustrator - men hvad er så det
> korrekte format at gemme i, så det bliver til vector??

..EPS, .AI, eller .PDF er de mest udbredte vektorformater, men spørg
dem lige, hvad det er for nogle programmer, de sidder med. Det kan
jo være at de foretrækker f.eks. .DWG, .EMF eller .WMF, som også er
vektorformater.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Malene Hald

Dato : 12-04-06 20:28

> [...]
> dem lige, hvad det er for nogle programmer, de sidder med. Det kan
> jo være at de foretrækker f.eks. .DWG, .EMF eller .WMF, som også er

Vil det sige, at man også kan lave ubegrænset størrelse med PDF-filer?
Malene

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-04-06 20:32

Malene Hald skrev:

> Vil det sige, at man også kan lave ubegrænset størrelse med
> PDF-filer?

Hvis du gemmer som PDF fra Illustrator, så vil vektorgrafik blive
bevaret, og det kan skaleres op og ned uden kvalitetstab ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Malene Hald

Dato : 12-04-06 21:41

> Hvis du gemmer som PDF fra Illustrator, så vil vektorgrafik blive
> bevaret, og det kan skaleres op og ned uden kvalitetstab ja.

> [...]

Jamen, cool. Det viste jeg ikke - jeg troede bare det var "låst" i den
størrelse afsenderen havde valgt. Rart at blive klogere, tak for det:)

Malene

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-04-06 21:54

Malene Hald skrev:

> Jamen, cool. Det viste jeg ikke - jeg troede bare det var "låst"
> i den størrelse afsenderen havde valgt.

Det er det ikke når det handler om vektorgrafik.
PDF-formatet er i øvrigt fuldt redigerbart i Illustrator(*), så
du har mulighed for at åbne det i Illustrator igen på et senere
tidspunkt og foretage ændringer til det, hvis du ønsker. Altså
akkurat som med Illustrators .AI eller .EPS-format.

(*) Du skal dog huske fluebenet i 'Preserve Illustrator Editing
Capabilities' i 'Save Adobe PDF'-dialogboksen, hvis du ønsker at
kunne redigere alt i en Illustrator-PDF på et senere tidspunkt.
Vær også opmærksom på, at den indstilling ofte resulterer i en ret
så stor filstørrelse på PDF'en sammenlignet med en PDF, hvor den
funktion ikke er slået til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Malene Hald

Dato : 19-04-06 22:38

> [...]
> Vær også opmærksom på, at den indstilling ofte resulterer i en ret
> så stor filstørrelse på PDF'en sammenlignet med en PDF, hvor den
´
Endnu engang tak - rart at vide!

Malene