MySQL og Update_time
Fra : Harald

Dato : 17-05-06 14:04

Hej

Jeg troede at jeg kunne bruge Update_time for at se om en tabel er blevet
ændret, og det virker også fint men kun en gang i mellem. Jeg har læst at
det ikke virker korrekt når MySQL serveren kører på en windows maskine
hvilke min server gør, en løsning kan være at kalde FLUSH inden man henter
update_time men den løsning syntes jeg ikke om. Er der andre muligheder for
at se om en tabel er ændret?

/HK

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-05-06 23:16

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev Wed, 17 May 2006 15:03:53 +0200

> [...]
>ændret, og det virker også fint men kun en gang i mellem. Jeg har læst at
>det ikke virker korrekt når MySQL serveren kører på en windows maskine

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men jeg stødte selv for nogen
tid på lidt små problemer med netop update_time.

For mig at se er det dog mere en forskel på hvilken MySql version der er
tale om, end en en forskel om det kører på en Windowsmaskine.

I ældre versioner af MySql vil update_time altid svare, om ikke andet så
med oprettelses datoen. Mens den i nyere versiomner kun vil svare hvis
tabelen faktisk er blevt opdateret.

Det nedenstående PHP-snask virker ihvertfald på en Windows maskine.

$sql = mysql_query("SHOW TABLE STATUS FROM $database like '$tabel'");
$res = mysql_fetch_assoc($sql);

if ($res['Update_time'] == ''){
   $update = $res['Create_time'];
}else{
   $update = $res['Update_time'];
}

if ($update != ''){
   echo '<br>Databasen er senest opdateret: '.date('d M Y G:i',
strtotime($update));
}else{
   echo '<br>Fejl!';
}

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Harald

Dato : 18-05-06 19:35

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I ældre versioner af MySql vil update_time altid svare, om ikke andet så
> med oprettelses datoen. Mens den i nyere versiomner kun vil svare hvis

Jeg bruger MySQL 4.0.26 så det er måske problemet.

/HK