Afstands tabel
Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 08:58

Hej

Jeg er novice, så bær over med mig, hvis det jeg spørger om er helt hen i
vejret:

Jeg er ansat i en transportvirksomhed. Hver gang vi får en ny kunde (eller
mister en), betyder det vi skal igang med at kigge på de ruter vi kører.
Hver gang bruger vi ufattelig meget tid på at diskutere hvor lang tid vi
bruger på at køre fra A til B. Derfor har jeg oprettet et Excel regneark,
med sådan en afstandstabel, hvori vi kan se de forskellige afstande og
tider. MEN:
Når der nu skal rettes i (fjernes / tilføjes) kunder, så duer mit skema
simpelthen ikke. Kan man ikke lave det i en database i stedet, så man vælger
"fra" og "til" og så returnerer der et svar? Eller er der mon en bedre måde?
Det ville være rart, hvis man også kunne se det i papirform..
Jeg har lagt et eksempel i dk.binaer Message-ID:
<446984a1$0$47042$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> Hjælp modtages gerne - og
jeg sætter gerne en ramme øl i røven af en rigtig god løsning

Mvh Tommy

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-06 09:04

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> writes:

> "fra" og "til" og så returnerer der et svar? Eller er der mon en bedre måde?

Kunne I ikke bruge fx dgs.dk's ruteplanlægger? De tillader at gemme
adresser og så kan I gemme alle jeres kunder, og så blot vælge de to
kunder I vil se afstand og køretid imellem?

Det lyder nu også som om I kunne bruge en decideret ruteplanlægger :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-05-06 09:40

TBJ wrote:
> [...]
> "fra" og "til" og så returnerer der et svar? Eller er der mon en bedre måde?

Er det fordi du hver gang skal slette eller oprette både to søjler og to
rækker, samt kopiere tiderne rundt? Hvis det er tilfældet, kan det hele
laves i Excel. Eller er det fordi du gerne vil have systemet til selv at
regne tiderne ud for dig? I så fald har Thorbjørn et brugbart forslag.

Man kan også lave et system som slår køretiderne imellem alle Jeres
kunder op i en ruteplanlægger, så hele skemaet automatisk bliver udfyldt
overalt. Spørgsmålet er, om kvaliteten af de opslag er specielt god.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 15:03

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> laves i Excel. Eller er det fordi du gerne vil have systemet til selv at
> regne tiderne ud for dig? I så fald har Thorbjørn et brugbart forslag.

Hej og tak for betragtningerne.
Problemet er at kunderne står i alfabetisk orden og det er lidt
uoverskueligt at slette én kunde og derefter indsætte en ny, når de ikke
skal stå på samme plads.
Jeg oplever ihvertfald er det faktisk er som at starte forfra hver gang.
Når vi ikke bruger et rute værktøj, så er det fordi deres tider er for
unøjagtige. De tager ikke højde for omveje pga broer (som er under 4 m høje
og dermed kan vi ikke køre under dem) og længerevarende vejarbejde (I
sverige og Norge er det ofte flere år ad gangen de arbejde på 5 km motorvej,
pga fjeldet)

Ihvertfald så passer de værktøjer jeg har prøvet kun nogenlunde og det er
ikke godt nok. Vi udnytter køre/hviletider til max, og det duer bare ikke at
der i løbet af dagen pludselig mangler 15 min. Overtrædelse ved enkeltte
lejligheder, når der lige skal indkøres en ny kunde er ikke en mulighed.

Mvh Tommy

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-05-06 23:39

TBJ wrote:
> [...]
> skal stå på samme plads.
> Jeg oplever ihvertfald er det faktisk er som at starte forfra hver gang.

Jamen kan du så ikke lave det ved hjælp af en pivottabel i Exel? Det er
overraskende hvor meget man egentlig kan få ud af det værktøj.

> [...]
> sverige og Norge er det ofte flere år ad gangen de arbejde på 5 km motorvej,

Klart. Jeg havde også en mistanke om at de gængse værktøjer ikke lige
var sagen.