Nyt sorting id?
Fra : none

Dato : 09-05-06 16:03

Jeg har en tabel med følgende:

id: title: subid:
3 Test 2
4 Taste 1
5 Whop 2
11 woooo 2
14 Ydre 1
15 index 2
55 Info 2
56 Mere 1

Vil det være muligt at sortere dem på ny så de står således:

ny_id: title: subid:
1 Taste 1
2 Ydre 1
3 Mere 1
1 Test 2
2 Whop 2
3 woooo 2
4 index 2
5 Info 2

Og så yderligere med en where statement vælge, hvilket id (ikke ny_id),
man vil have vist sammen med ny_id?

Hvis man ikke kan både sortere således og sammentidigt få en bestemt row
ud, kan man vel php sig fra det...

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-05-06 17:29

> Vil det være muligt at sortere dem på ny så de står således:
>
> ny_id: title: subid:
> 1 Taste 1
> 2 Ydre 1
> 3 Mere 1
> 1 Test 2
> 2 Whop 2
> 3 woooo 2
> 4 index 2
> 5 Info 2

SELECT * FROM tabel ORDER BY subid ASC (eller DESC for at sortere omvendt)

> Og så yderligere med en where statement vælge, hvilket id (ikke ny_id),
> man vil have vist sammen med ny_id?

ikke forstået... Men du kan sagtens koble en WHERE på ovenstående SELECT

Martin Kaltoft

Fra : none

Dato : 09-05-06 18:11

Martin Kaltoft wrote:

> SELECT * FROM tabel ORDER BY subid ASC (eller DESC for at sortere omvendt)

Men det giver mig jo ikke noget ny_id som jeg skal bruge.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-06 19:29

none skrev:

> Men det giver mig jo ikke noget ny_id som jeg skal bruge.

Hvis du skal have et nyt felt, må du tilføje det til tabellen, og
tildele de værdier der er brug for. Det ser ikke ud til at der er
nogen direkte måde at gå fra det gamle id til det nye.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-06 22:40

none <""jesper\"@(none)"> writes:

> Hvis man ikke kan både sortere således og sammentidigt få en bestemt
> row ud, kan man vel php sig fra det...

Æh, hvorfor sortere hvis du kun skal bruge een række?

Kig på "order by x,y".
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-05-06 00:30

On 09 May 2006 23:39:33 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Æh, hvorfor sortere hvis du kun skal bruge een række?
>
>Kig på "order by x,y".

Jeg tror at pointen i den oprindelige post er, at ny_id ikke er et
eksisterende felt, men skal være et beregnet felt for det aktuelle
resultatsæt. Så spørgsmålet snarere går på hvordan ny_id findes.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-06 14:18

Peter Brodersen <usenet2006@ter.dk> writes:

> Jeg tror at pointen i den oprindelige post er, at ny_id ikke er et
> eksisterende felt, men skal være et beregnet felt for det aktuelle
> resultatsæt. Så spørgsmålet snarere går på hvordan ny_id findes.

Det lyder som om problemet egentligt går på hvordan man kan vise et
givent resultat en side af gangen - formentlig til at bladre frem og
tilbage.

Hvis man ikke kan lægge resultatet i en temporær tabel og så bladre i
den, så må man jo enten cache resultatet i brugerens session, eller
bede databasen om det udsnit man skal bruge hver gang.

Afhængig af databasen kan det være "TOP", "LIMIT" eller at man sætter
begrænsninger på recordnummeret. Her vil flere oplysninger være
relevante.

--
Thorbjørn Ravn Andersen