3 tabels select
Fra : Martin

Dato : 03-05-06 08:13

Jeg har et lille problem med at finde en løsning på mit statement.

Beskrivelse af mine 3 tabeller.

tbl_item = varer produkter
ID
navn
normal_pris

tbl_campaign = kampagner
ID
navn
from_date (datetime)
to_date (datetime)

tbl_campaignitems = varer til kampagne
ID
item_ID
campaign_ID
kampagne_pris

Mit ønske er:
at få varens navn og ID
at få de x antal varer ud med størst forskel mellem normal_pris og
kampagne_pris (denne er ikke et krav, da jeg kan lave det med PHP, hvis
det skulle være)
og til sidst, at kun få varer ud der ER en kampagne på :)

Det hele kører på MySQL 4.0.24, sammen med PHP 5 :)

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 03-05-06 17:20

Hej, Martin!

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det skulle være)
> og til sidst, at kun få varer ud der ER en kampagne på :)
>
> Det hele kører på MySQL 4.0.24, sammen med PHP 5 :)

Prøv med

SELECT it.ID, it.Navn, (it.normal_pris - ci.kampagne_pris) AS Forskel
FROM tbl_item it, tbl_campaignitems ci
WHERE it.ID = ci.item_ID
ORDER BY Forskel DESC
LIMIT 0,x

Mvh

C@rsten

Fra : Martin

Dato : 03-05-06 17:39

Carsten Pedersen wrote:
> Hej, Martin!

Hej Carsten.

> SELECT it.ID, it.Navn, (it.normal_pris - ci.kampagne_pris) AS Forskel
> FROM tbl_item it, tbl_campaignitems ci
> WHERE it.ID = ci.item_ID
> ORDER BY Forskel DESC
> LIMIT 0,x

Hold da op, jeg vidste godt nok ikke man kunne bruge en select statement
i sorteringen. Den er noteret i baghovedet.

Dog er der lige én ting med dit statement.
Jeg har prøvet at indføre
WHERE it.ID = ci.item_ID AND (NOW() BETWEEN tc.from_date AND tc.to_date)
(og selvfølgelig smidt en ekstra ind i FROM)
Jeg får desværre ingen fejl, men heller ikke noget output? - Burde det
ikk virke som ovenstående?

PS: Jeg får supermange resultater ud af dit statement
(læs: Alle de items ud der er en kampagne på, hvor både kampagnen først
skulle starte til vinter, og hvor kampagnen endte sidste år)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 18:18

Martin wrote:

> Hej Carsten.

>>> ID
>>> navn
>>> from_date (datetime)

> [...]
> (og selvfølgelig smidt en ekstra ind i FROM)
> Jeg får desværre ingen fejl, men heller ikke noget output? - Burde det

Så skriv din egen version her, så det er nemmere at finde fejlen.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Martin

Dato : 03-05-06 18:35

Michael Zedeler wrote:

> Så skriv din egen version her, så det er nemmere at finde fejlen.

Den kommer her så :)

SELECT it.ID, it.Navn, (it.normal_pris - ci.kampagne_pris) AS Forskel
FROM tbl_item it, tbl_campaignitems ci, tbl_campaign tc
WHERE
it.ID = ci.item_ID AND
(NOW() BETWEEN tc.from_date AND tc.to_date)
ORDER BY Forskel DESC
LIMIT 0,10

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-05-06 17:27

Hej, Martin!

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Carsten.

>>> ID
>>> navn
>>> from_date (datetime)

> [...]
> (læs: Alle de items ud der er en kampagne på, hvor både kampagnen først
> skulle starte til vinter, og hvor kampagnen endte sidste år)

Det er fordi NOW() returnerer ikke blot en dato, men også et klokkeslet.
Brug CURDATE(), CURRENT_DATE eller CURRENT_DATE() i stedet. Det er lige
meget hvilken, da de returnerer det samme.

Mvh

C@rsten

Fra : Martin

Dato : 05-05-06 09:43

Carsten Pedersen wrote:
> Det er fordi NOW() returnerer ikke blot en dato, men også et klokkeslet.
> Brug CURDATE(), CURRENT_DATE eller CURRENT_DATE() i stedet. Det er lige
> meget hvilken, da de returnerer det samme.

Det virker jo meget bedre nu. Tak for det, den er også skrevet i
baghovedet :)

Fra : Martin

Dato : 05-05-06 09:48

Martin wrote:
> [...]
> det skulle være)
> og til sidst, at kun få varer ud der ER en kampagne på :)
>
> Det hele kører på MySQL 4.0.24, sammen med PHP 5 :)

Jeg er stødt ind i et problem.

Problemet er nu, at jeg har fundet ud af at priserne ligger i en 4. tabel.

Altså:
tbl_prices = priser på varerne
ID
item_ID
date_add (datetime)
price

Mit ønske er stadig det samme som før.
Men nu ligger priserne jo i en 4. tabel.

Jeg har selvfølgelig prøvet at skrive:

SELECT it.ID, it.Navn, (price.normal_pris - ci.kampagne_pris) AS Forskel
FROM tbl_item it, tbl_campaignitems ci, tbl_campaign tc, tbl_prices price
WHERE
price.item_ID = (1)
it.ID = ci.item_ID AND
(CURDATE() BETWEEN tc.from_date AND tc.to_date)
ORDER BY Forskel DESC
LIMIT 0,10

(1) = Her er prøvet en MASSE, men intet har virket endnu.
Ligefra it.ID og til en inner select(?) altså (SELECT price FROM...)

Fra : Martin

Dato : 05-05-06 09:50

Martin wrote:
> WHERE
> price.item_ID = (1)
> it.ID = ci.item_ID AND
> (CURDATE() BETWEEN tc.from_date AND tc.to_date)

og der har selvfølgelig været en AND i første linje :)

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 06-05-06 02:17

Hej, Martin!

> [...]
>
> (1) = Her er prøvet en MASSE, men intet har virket endnu.
> Ligefra it.ID og til en inner select(?) altså (SELECT price FROM...)

Mon ikke

SELECT it.ID, it.Navn, (price.normal_pris - ci.kampagne_pris) AS Forskel,
tp.price
FROM tbl_item it, tbl_campaignitems ci, tbl_campaign tc, tbl_prices price,
tbl_prices
WHERE
it.ID = ci.item_ID AND
(CURDATE() BETWEEN tc.from_date AND tc.to_date) AND
tp.item_ID = it.ID
ORDER BY Forskel DESC
LIMIT 0,10

virker.