Oprettelse af pladekartotek
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 06:07

Jeg har et gammelt pladearkiv som er registreret i en DB4-DBF fil, ca 15.000
titler.
Jeg vil gerne have konverteret filen så den kan køre på en mysql-server.

Min tanke er at der skal laves fl.g. sider:
Side 1: Søgemenu. 3 søgekreterier, nummer, kunstner og titel. Selvfølgelig
med 'wildcat' søgning
Side 2: Indskrivningsmenu

Siderne skal laves i html eller PHP.
Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med et script jeg kan bruge.

På forhånd tak
Brian Kragskov

Fra : olleolleolle

Dato : 26-05-06 10:51

Hej Brian,

Jeg er dBase-interesseret, da min svigerfar er gammel dBase-ræv, og
kan ævle i timevis om dets goder. Nu er det legacy. Så, jeg har nu
gjort lidt lidt "research".

Via wikipedia fandt jeg en side om formatet (i .dbf-filerne):
http://www.clicketyclick.dk/databases/xbase/format/index.html

(Uden at tænke over hvad for programsprog du bruger, Brian, så
tænkte jeg først på Perl som værktøj til konverteringen.) "Måske
findes der noget på [Perl-modulernes hjem] CPAN", plejer man at sige
om disse opgaver. Og 17 moduler ramte "dbf":

http://search.cpan.org/search?m=all&q=dbf&s=1&n=20

"XBase" er vistnok termen for de forskellige dBase-filer (termen
forklares her:
http://www.clicketyclick.dk/databases/xbase/format/intro.html#WHAT_IS )
- og Perl har en DBI-driver for at programmere direkte mod .dbf-filen,
ligner det:

http://search.cpan.org/~janpaz/DBD-XBase-0.241/lib/DBD/XBase.pm

Der er en PHP-modul for at programmere direkte mod dBase-filer. Men:
PHP skal være kompileret med --enable-dbase for at funktionerne skal
være tilgængelige. Læs mere på:
http://php.net/manual/en/ref.dbase.php

god jagt,
Olle

PS Selve website-spørgsmålet er nok et helt andet kapitel.