Database eller tekstfiler
Fra : Frederiksen

Dato : 29-04-06 14:43

Hej.

Jeg har "lært" at mulighederne indenfor programmering for alvor træder i
kraft, når det drejer sig om programmering med databaser inkluderet.

Men et populært og anerkendt bogføringsprogram (Summa Summarum -
http://www.summasummarum.dk ) er rent faktisk skrevet i Delphi UDEN nogen
som helst form for brug af databaser. Og det har overlevet med pæn success.

Jeg kan ikke rigtigt se nogle mangler eller bagdele i SummaSummarum ved at
anvende tekstfiler i stedet for databaseafiler. Er der så stor forskel, så
længe det ikke er fler-brugersystemer man vil arbejde med.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 19:47

"Frederiksen" <msfrederiksen@ofir.dk> writes:

> Jeg kan ikke rigtigt se nogle mangler eller bagdele i SummaSummarum ved at
> anvende tekstfiler i stedet for databaseafiler. Er der så stor forskel, så
> længe det ikke er fler-brugersystemer man vil arbejde med.

Databasers force i enkeltbrugersystemer er at kunne give svar på
specifikke spørgsmål uden at man skal have forudset det i sin
programmering på forhånd, plus at det er muligt at ændre optimeringer
uden at skulle ændre sin kode (ved fx at sætte indekser på).

Hvis du ikke har prøvet det før, så er en vilkårlig database med en
ODBC-driver et godt sted at starte. Jeg mener Delphi understøtter
ODBC.

Måske er MySQL et ok bud?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-06 07:31

> Hvis du ikke har prøvet det før, så er en vilkårlig database med en
> ODBC-driver et godt sted at starte. Jeg mener Delphi understøtter
> ODBC.
>
> Måske er MySQL et ok bud?

PostgreSQL er et andet, selv om MySQL efterhånden har fået transaktioner
og views mv på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-04-06 11:40

On Sun, 30 Apr 2006 08:30:37 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>PostgreSQL er et andet, selv om MySQL efterhånden har fået transaktioner
>og views mv på.

Hvis det blot skal være et enkeltbrugersystem, der skal "kunne gemme
data", så vil jeg mene, at både mysql og postgresql kan være overkill,
men fx sqlite er mere passende og lettere at embedde.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - sammensæt og opdel PDF-filer: http://pdf.ter.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-06 15:48

Peter Brodersen <usenet2006@ter.dk> wrote:

> Hvis det blot skal være et enkeltbrugersystem, der skal "kunne gemme
> data", så vil jeg mene, at både mysql og postgresql kan være overkill,
> men fx sqlite er mere passende og lettere at embedde.

Jeg kender ikke sqlite, så det kan jeg naturligvis ikke udtale mig om.
Men for mig der som udvikler især har arbejdet med Oracle ville manglen
på views ganske simpelt ikke være acceptabelt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-06 16:16

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men for mig der som udvikler især har arbejdet med Oracle ville manglen
> på views ganske simpelt ikke være acceptabelt.

Tjah, undertiden har man ikke valget. Oracle udmærker sig ikke just
ved at være billig, og det er ikke alle der har forståelse for at
udvikleren nægter at bruge en database uden views - især hvis opgaven
ikke kræver det eller databasen er givet :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-06 08:48

> [...]
> udvikleren nægter at bruge en database uden views - især hvis opgaven
> ikke kræver det eller databasen er givet :)

Men så er der jo de databaser man arbejder med derhjemme - professionelt
har jeg kun arbejdet med Oracle, når det hed database. Og OSet har altid
været UNIX.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-06 09:35

> [...]

> Men så er der jo de databaser man arbejder med derhjemme - professionelt
> har jeg kun arbejdet med Oracle, når det hed database. Og OSet har altid

Professionelt arbejder man med den database kunden vil betale for.

Sidste problem jeg var med til var på en DB2/400. Den har også sine
finurligheder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-06 12:18

> Professionelt arbejder man med den database kunden vil betale for.

Men jeg har så dels arbejdet som ansat udvikler, dels som selvstændig,
momsregistreret »underleverandør«, og databasen har hidtil altid været
Oracle. Der var dog et enkelt sted man sideløbende brugte PostgreSQL
[efter først at have prøvet MySQL, som dog dumpede], af hensyn til
kunder der ikke havde råd til Oracle; det er derfra jeg lærte PostgreSQL
at kende.

> Sidste problem jeg var med til var på en DB2/400. Den har også sine
> finurligheder.

Sikkert. I realiteten er det dog rimeligt let at gå fra den ene database
til den næste, lige som det er at gå fra det ene programmeringsprog til
det næste.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 12:52

> PostgreSQL er et andet, selv om MySQL efterhånden har fået transaktioner
> og views mv på.

MySQL er nem at komme i gang med.

Har du faktisk afprøvet PostgreSQL?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-06 15:48

> MySQL er nem at komme i gang med.
>
> Har du faktisk afprøvet PostgreSQL?

Jep, og jeg finder den faktisk lettere at arbejde med end MySQL.

Begge er i øvrigt i øjeblikket installeret på min MacOS X-maskine, og
MySQL er installeret på den synology diskstation jeg snart bestiller.

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>

Den bliver bestilt så snart papirerne i banken er blevet klare. Ja, jeg
skal også skifte vaskemaskine og tørretumbler ud ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk