Hvilken database vil være velegnet
Fra : Frederiksen

Dato : 29-04-06 14:36

Hej.

Det er med garanti et ofte stillet spørgsmål og svarene bunder formentligt
lige så ofte ud i folks preferencer. Jeg vover alligevel pelsen og spørger
også om emnet.

Hvilken database vil være mest velegnet til mit behov?

Jeg kan mere eller mindre (med vægt på mindre) programmere i Delphi.
Databasen skal derfor kunne bruges denne forbindelse og være 100% gratis at
anvende og distribuere.

*I første omgang* er det udelukkende til brug for enkelt-løsning - dvs. at
man ikke skal kunne være flere brugere inde i systemet på een gang. Senere
kan jeg vælge at skifte database, hvis behovet ændrer sig.

Kravene mht. plads og hastighed er ikke så afgørende. Det afgørende er, at
det er nemt at komme i gang med - såvel i udviklingsdelen som den fase der
kommer, når en slutbruger skal have programmet (lavet i Delphi)
installeret. Til gengæld er prisen (gratis) utrolig vigtigt, ligesom det er
vigtigt, at der er en form for sikkerhed i, at man ikke kan manipulere og
ændre data samt at risikoen for at miste data er minimal.

Hvad er velegnet her?

Fra : Lars Pedersen

Dato : 02-05-06 11:03

Hello Frederiksen,

> [...]
> ligesom det er vigtigt, at der er en form for sikkerhed i, at man ikke
> kan manipulere og ændre data samt at risikoen for at miste data er

Jeg vil mene at det, du er ude efter sagtens kunne være en MySQL database.

MySQL har en ODBC-connector, som du burde kunne anvende i Delphi. Derforuden
er MySQL ganske gratis, nyder godt af et stort community så det er nemt at
få hjælp, og den overholder - med version 5.0 - en hel del af SQL 2003-standarden.

Jeg tror også at man kan få MySQL i en embedded version - det mener jeg bestemt,
jeg har set - men det må du ikke lige hænge mig op på..

Og det er bestemt ikke fordi min mening er farvet - for jeg er .net-udvikler,
og arbejder næsten udelukkende med MSSQL og Oracle - men det tror jeg ville
være overkill til dit brug.

En anden ting du skal være meget opmærksom på allerede nu i designfasen er,
at hvis dit system engang skal udvides til flerbrugersystem (eller det blot
skal kunne tilgås fra foskellige maskiner/lokationer), kommer du ikke udenom
en database. Det ville være en rigtig god ide allerede nu at tage højde for
det - da det næsten ingen tid tager at lave nu - men kan tage oceaner af
timer til den tid..

Held og lyke med projektet..

---

Venlig hilsen