Distribution
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 18:38

Hvordan fungerer det i praksis, når man vil distribuere et udviklet
databaseprogram?

A) Jeg går ud fra, at man lægger databasesystemet med (ifølge de rettigheder
som man har i det gældende system). Det giver mig flg. spørgsmål:

1. Hvad hvis der allerede ligger et databasesystem på maskinen
-samme system og samme version
-samme system men andne version
-andet system
giver det anledning til problemer? Går de ind og genere eller overskrive
hinanden?

2. Jeg har ikke hidtil oplevet, at jeg ved købte programmer skal installere
et databasesystem ved siden af (fx ved C5 Concorde bogføringsprogrammet og
andre programmer med db-funktioner. Er der en forklaring på det?

3. Er det muligt at en bruger helt kan undgå at komme til at skulle
installere og sætte en DB op, således det hele kan blive gjort i en
installationsfil? (En evt. fremgangsmåde behøver ikke blive beskrevet, men
blot om det er muligt og om det kan lade sig gøre i et program - fx Delphi)

B) Så er der selve DB-filerne med indholdet til programmet. Hvordan fungerer
det med at få dem lagt med ud PÅ DET KORREKTE STED? Hvad er fremgangsmåden
her?

C) Har jeg mon glemt noget?

Jeg har i tankerne at anvende MySQL 4

På forhånd tak for hjælp

Fra : Michael Zedeler

Dato : 28-04-06 20:53

KentN wrote:
> Hvordan fungerer det i praksis, når man vil distribuere et udviklet
> databaseprogram?
>
> C) Har jeg mon glemt noget?

Ja. Du har glemt at nævne at du selvfølgelig udgiver det under
GPL-licensen, hvilket betyder at din kode bliver Open Source.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 22:27

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Du har glemt at nævne at du selvfølgelig udgiver det under
> GPL-licensen, hvilket betyder at din kode bliver Open Source.

Hej Michael.

Nej, det har jeg ikke glemt.

Se, hvad jeg skrev under punkt A

....A) Jeg går ud fra, at man lægger databasesystemet med (ifølge de
rettigheder
som man har i det gældende system)....

med henblik på det, der er skrevet i parentes.

Men tak for dit bidrag alligevel. Alle oplysninger kan bruges.

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 22:28

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Du har glemt at nævne at du selvfølgelig udgiver det under
> GPL-licensen, hvilket betyder at din kode bliver Open Source.

Jeg går ud fra, at det kommer an på, hvilken database og hvilken udgave man
bruger (fx om den er købt eller hvad den er).

Men har du bud på punkt A og B i oprindelig indlæg?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-04-06 00:22

KentN wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra, at det kommer an på, hvilken database og hvilken udgave man
> bruger (fx om den er købt eller hvad den er).

Du kan selvfølgelig købe en licens til redistribution uden GPL fra
mysql. Du kan også bare bruge PostgreSQL, som jeg iøvrigt betragter som
et bedre produkt i mange henseende. Dens licens er af BSD-typen, som
giver dig stort set alle rettigheder.

> Men har du bud på punkt A og B i oprindelig indlæg?

Har du overvejet om det overhovedet er nødvendigt med en databaseserver
og ikke bare en embedded database, som kører lokalt? Det er temmelig
voldsomt med mysql (eller PostgreSQL), hvis det er noget som du vil
distribuere som del af et eller andet desktop-program.

Men derudover har jeg egentlig et spørgsmål til dig: hvilket OS har du
tænkt dig at distribuere til?

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 08:53

> [...]
> Du kan også bare bruge PostgreSQL, som jeg iøvrigt betragter som et bedre
> produkt i mange henseende. Dens licens er af BSD-typen, som giver dig

Okay. Tak for nyttig info, som jeg ikke var bekendt med.

> [...]
> med mysql (eller PostgreSQL), hvis det er noget som du vil distribuere som

Både dig og Thorbjørn nævner en embedded database. Det er relativt nyt for
mig, men jeg vil da prøve at undersøge det, da det lyder til, at det kunne
være en mulighed.

Ved min første umiddelbare undersøgelse, så virker det til, at en embedded
løsning er en OK mulighed, når det kun skal ligge på en lokal maskine med en
brugeradgang ad gangen og det er de to ting, der hovedsageligt er afgørende
for, om man vælger embedded database eller ej.

> Men derudover har jeg egentlig et spørgsmål til dig: hvilket OS har du
> tænkt dig at distribuere til?

Det er til Windows, da det er i Delphi (som er et "Windows programsprog"),
som jeg programmerer i.

Iøvreigt tak for svarene

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-04-06 18:20

KentN wrote:
> [...]
> mig, men jeg vil da prøve at undersøge det, da det lyder til, at det kunne

Prøv at kigge i dk.edb.pascal. Der har lige været en tråd om præcis det
samme emne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 06:56

"KentN" <.> writes:

> Hvordan fungerer det i praksis, når man vil distribuere et udviklet
> databaseprogram?

Har du overvejet en embedded database? Altså en der er indbygget i
dit program.
--
Thorbjørn Ravn Andersen