MySQL 4<>5
Fra : Harald

Dato : 21-04-06 15:28

Jeg bruger i øjeblikket MySQL 4.0.26 til diverse programmer samt nogle
hjemmesider der viser data via php>MySQL. Vil der være nogen fordele/ulemper
ved at skifte til MySQL 5, her tænker jeg bla. på stabilitet, sikkerhed,
hastighed osv.?
Det skal siges at MySQL 4.0.26 i øjeblikket opfylder alle mine behov og jeg
har aldrig haft nogle problemer.
Jeg spørger fordi det vil kræve en del arbejde at få de programmer jeg
bruger opdateret til at kunne bruge MySQL 5, og jeg vil ikke bruge tiden på
det hvis forskellen er ens.

/HK

Fra : Peter Fløistrup Poul~

Dato : 21-04-06 15:32

Harald skrev:
> [...]
> ved at skifte til MySQL 5, her tænker jeg bla. på stabilitet, sikkerhed,

Du får jo bl.a. muligheden for Stored Procedures i version 5. Og det vil
nogen jo nok mene kunne have positivt indflydelse på både hastighed og
sikkerhed..

Peter F. Poulsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-04-06 23:10

On Fri, 21 Apr 2006 16:28:24 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>ved at skifte til MySQL 5, her tænker jeg bla. på stabilitet, sikkerhed,

Jeg har droppet et par noter om MySQL 4.1 her:
http://stock.ter.dk/mysql410.txt

Subselects (4.1) anser jeg som det mest væsentlige, der klart fjerner
en del blindgyder i MySQL.

Opgraderer du til MySQL 5.0, så tjek nederste afsnit på ovenstående
link. Foretager du en del JOINs, bør du tjekke at din SQL i forvejen
er SQL2003-compliant (som nævnt på siden)

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-04-06 10:50

On Fri, 21 Apr 2006 16:28:24 +0200, Harald wrote:
> [...]
> ved at skifte til MySQL 5, her tænker jeg bla. på stabilitet, sikkerhed,

Hvis stabilitet er blandt dine hovedkrav, så læs lige fx
http://jcole.us/blog/archives/2006/03/16/mysql-50-remarkably-painful/

Der er tilsyneladende folk med meget voldsom databaseanvendelse, som har
fundet MySQL 4.1 og opefter instabile eller på anden vis umodne.

Hvis du ikke har voldsomme performance-krav, og du ikke lader dig skræmme
af de ting, der i øvrigt nævnes på siden, kan jeg varmt anbefale at
skift til mindst generation 4.1: I MySQL-versioner derunder er
SQL-implementationen simpelthen for ringe, efter min mening. Dermed mener
jeg de sprog-faciliteter, som er til rådighed.

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Harald

Dato : 25-04-06 08:49

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg spørger fordi det vil kræve en del arbejde at få de programmer jeg
> bruger opdateret til at kunne bruge MySQL 5, og jeg vil ikke bruge tiden

Så tror jeg at jeg vil lade eksisterende programmer fortsætte med MySQL 4.0
da jeg ikke kan få øje på noget i nyere versioner jeg lige står og skal
bruge. Jeg skal i gang med et nyt projekt og her vil jeg så benytte MySQL
5.0 for at få den testet og se om der evt. alligevel skulle være noget smart
jeg kunne bruge.
Tak for svarene.

/HK