Events i MySQL 5.1
Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-06 03:47

På:

<http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/mysql-events.html>

kan man se at MySQL 5.1 vil være forsynet med »events«, som gør at der
på passende tidspunkter kan isættes rækker i tabeller.

Men hvad skal den facilitet egentlig bruges til?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-04-06 07:56

Per Rønne wrote:
> [...]
> på passende tidspunkter kan isættes rækker i tabeller.
>
> Men hvad skal den facilitet egentlig bruges til?

Man kan i hvert fald bruge det til at få sin database til at opføre sig
meget uforudsigeligt :-

Spøg til side. Nogle gange er man nødt til at have aggregerede tabeller,
hvis indhold afhænger alene af nogle andre tabeller. Det kan være
praktisk at lade databasen selv stå for at vedligeholde disse.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-06 11:04

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:

> [...]
> hvis indhold afhænger alene af nogle andre tabeller. Det kan være
> praktisk at lade databasen selv stå for at vedligeholde disse.

OK - men det plejer jeg nu at bruge views til ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 21-04-06 12:00

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> OK - men det plejer jeg nu at bruge views til ?

Det kan godt være, du gør, men det vinder du ikke meget performance
ved. Når man har aggregattabeller, er det næsten altid for at
vinde performance. Det er også derfor, man sjældent bruger almindelige
(synkroniserede) materialiserede views til dem: der er for mange tunge
beregninger i at opbygge aggregattabellerne, til at det er praktisk at
vedligeholde dem løbende.

Hvis sådan noget interesserer dig, kan du kigge lidt på data
warehousing.

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-06 13:41

Martin Christensen <martin.sand.christensen@gmail.com> wrote:

> Det kan godt være, du gør, men det vinder du ikke meget performance
> ved.

Tjae, jeg tænkte da netop på performance-problemer, når man taler om
meget store databaser. Men jeg må indrømme at jeg ikke forestillede mig
at meget store databaser kørte med MySQL. Her havde jeg forestillet mig
eksempelvis det Oracle, jeg som udvikler mest har beskæftiget mig med.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-04-06 14:10

Per Rønne wrote:

> [...]
> at meget store databaser kørte med MySQL. Her havde jeg forestillet mig
> eksempelvis det Oracle, jeg som udvikler mest har beskæftiget mig med.

På DTU bruger de en mysql-database til et projekt med nogle
DNA-sekvenser. Det er vist noget med at databasen fylder nogle hundrede
gigabytes.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-06 15:15

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> På DTU bruger de en mysql-database til et projekt med nogle
> DNA-sekvenser. Det er vist noget med at databasen fylder nogle
> hundrede gigabytes.

Det er faktisk ret interessant, for det er det første mysql projekt
jeg hører om der har seriøst ikke-trivielle datamængder i sig (så
længe det varer).

Er der nogen der kender det aktuelle projekt? Jeg kunne godt tænke
mig at høre om erfaringer med sagen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-04-06 23:06

On 21 Apr 2006 16:15:03 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Det er faktisk ret interessant, for det er det første mysql projekt
>jeg hører om der har seriøst ikke-trivielle datamængder i sig (så
>længe det varer).

For what it's worth har jeg rodet lidt med mysql-databaser, hvor
datafilen var omkring 30GB og indexfilen 20GB for en enkelt tabel
(endda MyISAM). Det fungerede i og for sig fint. Der var vist nogle
hundrede millioner rækker.

En helt basal nødvendighed er at bulk-insert'e, når man skal smide et
par tusinde eller et par hundredetusinde rækker ind ad gangen. Nåja,
og at overveje om alle ens indexes overhovedet er nødvendige, eller om
man kan klare sig med blot få, og så leve med lidt større tablescans.

I forhold til events kan det fx også være fint her at aggregere logs
og deslige om natten. Evt. fyre en OPTIMIZE af på diverse tabeller
hver nat.

Jeg har en del forventninger til events. I dag klarer jeg mig med
cronjobs langt hen ad vejen, men nogle gange ønsker jeg at finmaske
jobs yderligere end blot på minuttet (uden at behøve at lave
sleep-hacks eller daemons eller på anden måde genopfinde cron).

I forhold til webhotel-branchen, hvor mysql jo er temmeligt udbredt,
tror jeg, der er mange kunder, der vil glæde sig over at kunne slippe
for "fattigmands-cron" (fx "hvis denne side ikke har været besøgt før
i dag, så lav lige følgende maintenance"). Dog, jeg tror at brugere i
den branche havde været endnu mere interesseret, hvis fx Apache tilbød
Events. Det er stadigvæk begrænset, hvad man kan lave fra MySQL, mens
man med php, perl eller lignende sprog kunne lave mere avancerede
operationer som at flytte filer, sende e-mails, kaste en backup ud i
verden, m.m.

Til gengæld tror jeg også, der er en god indkørselsperiode med events,
hvor vi kan forvente en del pudsigheder, rod i rettighedssystemet,
m.m.

Man kan bekymre sig om at mysql begynder at introducere et element,
der ikke er direkte database-orienteret, men jeg tror igen klart, at
hostingfirmaer er mere interesserede i at give brugere adgang til
dette end at give adgang til cron.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/