Mænd får for meget jern
Fra : Cifly

Dato : 25-05-06 06:04

OBS. Dette indslag er ikke ment som en erstatning for lægelig vejledning
og/eller uddybende information om jern og mangel/overdosering af samme.
Det er udelukkende tiltænkt som værende kilde til intellektuel inspiration,
der kan føre videre til debat eller yderligere informationssøgning om emnet.

---
Nye undersøgelser tyder på at mænd generelt får for meget jern. Og nej -
ikke den type for jern, men "Fe" typen.

Faktisk udreder man, at mange mænd bærer rundt på et sundhedsskadeligt
niveau af jern i kroppen og at mænd der donerer blod, derfor er langt
sundere. Det sker, fordi jerndepoterne i mænd, vokser op til 4 gange
hurtigere end hos kvinder og fordi vi normalt (i den vestlige verden) får
rigeligt med jern gennem kosten.

Jernmangel er ikke altid ensbetydenden med lave jernværdier. Visse mineraler
kan hæmme optagelsen af jern, selvom den er tilstede i rigelige mængder.

Kvinder der har deres "månedelige cyklus", er en anden snak. For dem er der
ofte brug for et mindre tilskud af jern. Og så kan man jo selv vurdere
hvilken type.

På den nye liste over hjertekredsløbsrelaterede risikofaktorer, for mænd, er
høje jerndepoter nr. 2, næst efter rygning. For højt kolesteroltal er nr.
17.

Og nogle forskere har fremsat teorier om at mænds, generelt, kortere
levetid, hænger sammen med den øgede jernbelastning.
---

Ser man på, at jern kan danne de såkaldte "frie radikaler", der er med til
at nedbryde organismen, og at nogle befolkningsundersøgelser viser, at
mennesker med for meget jern i kroppen, generelt har højere risiko for at
udvikle tyktarmskræft. Og at den gennemsnitlige alder for mænd når de dør,
er lavere end kvinders. Så kunne noget tyde på, at det er værd at overveje,
at købe kosttilskud uden jern, hvis man ikke befinder sig i risikogrupperne
for mangel.

Det er altid en god ide, at kontakte sin læge i forbindelse med kosttilskud,
særligt når det drejer sig om fedtopløselige vitaminer og/eller tungt
optagelige/nedbrydelige mineraler.

Vh Cifly

Kilder:
- Knut T. Flytlie "Vitaminer og Mineraler"
- Jerk W. Langer "Vitaminer & Mineraler"

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-06 20:54

> [...]
> sundere. Det sker, fordi jerndepoterne i mænd, vokser op til 4 gange
> hurtigere end hos kvinder og fordi vi normalt (i den vestlige verden) får

Hvornår er jerndepot for højt - værdi? (hvad er forresten normalværdi?)

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-05-06 21:13

Maria Frederiksen wrote:

> Hvornår er jerndepot for højt - værdi? (hvad er forresten
> normalværdi?)

Så må vi mænd jo sørge for at bløde lidt indimellem også, hvilket hhekker
ikke er så svære nå man får taget hænderne op af lommen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-06 21:29

> Så må vi mænd jo sørge for at bløde lidt indimellem også, hvilket hhekker
> ikke er så svære nå man får taget hænderne op af lommen.

Specielt klipning af roser kan gøre hulens ondt - men det bløder nu ikke
meget. Så er det bedre med en tang, sav eller saks, der rammer lidt forbi.
Eller en kniv lige i blommerne på fingrene - det giver virkelig noget

Mvh Maria

Fra : Cifly

Dato : 25-05-06 21:49

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ikke meget. Så er det bedre med en tang, sav eller saks, der rammer
> lidt forbi. Eller en kniv lige i blommerne på fingrene - det giver

Altså, noget lidt mindre dramatisk men ligeså effektivt, er hård
træning. Træning med meget høj intensitet, hæmmer optagelsen af jern i
kroppen.

I øvrigt vil mangel på C vitamin og samtidig indtagelse af kalk (Calcium),
sætte en effektiv stopper for jern optagelsen og kroppen vil begynde at
forbruge jern fra lagrerne. Men det er alvorlige eksperimenter, der i værste
fald kan føre til jernmangel, der viser sig ved træthed og hjertebanken og i
de mest alvorlige tilfælde giver symptomer som åndenød, og hjertekrampe.

"Don't do this at home, kids".

Fra : Cifly

Dato : 25-05-06 21:39

Maria Frederiksen wrote:

> Hvornår er jerndepot for højt - værdi? (hvad er forresten
> normalværdi?)
> Mvh Maria

Kroppen indeholder normalt ca. 30-40 mg per kg. legemsvægt.
Endvidere kan en dosering per dag på over 30mg jern per kg. legemsvægt være
farligt.
(Kilde: netdoktor.dk http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm)

ADT (Anbefalet Daglig Dosis) siges idag at være ca. 10 mg for mænd og 19 mg
for kvinder. Men i forhold til de nyere studier, at mange mænd og
ikke-menstruelle kvinder indeholder sundhedsskadeligt meget jern, er det nok
ikke anbefalelsesværdigt. Men vi må vente pænt vente til videnskaben sætter
punktum og ændrer ADT.

Fra : MRN

Dato : 28-05-06 23:14

A pro pro...

Er det kun ved lægen man kan finde ud af om man har jernover- eller
underskud?
Eller kan man selv undersøge det?

Mvh
MRN

Fra : Cifly

Dato : 29-05-06 05:57

MRN wrote:
> A pro pro...
>
> Er det kun ved lægen man kan finde ud af om man har jernover- eller
> [...]

Såvidt vides kan du ikke som sådan selv undersøge det. Der er forskellige
symptomer på jernunderskud, men disse symptomer kan også stamme fra mangel
på andre mineraler og vitaminer.

Læs her om mangelsymptomer/overdosering
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm eller her
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/1980?frame=http%3A%2F%2F194.255.125.53%2Fservlet%2Fosp%2Fsubstancedetails%3Fsubstancetype%3Dvitamine%26id%3D1054&titel=Vitaminer+og+mineraler+-+Jern

Et alternativ til lægen, er at konsultere en såkaldt biopat.

Fra : Leo

Dato : 29-05-06 07:09

> Et alternativ til lægen, er at konsultere en såkaldt biopat.
Og så må jeg tilstå, at jeg står totalt af - dine referencer var i sig selv
lidt tvivlsomme - Langere r pop-journalist, og Flytlie er temmeligt
alternativt begavet -og jo, jeg ved skam godt, at de begge er medicinere,
meeeen....

Og din henvisning til en biopat er, eh, ....biopater - det er dem, der
behandler forstuvninger med smør og persille, ikke?

Fra : Cifly

Dato : 30-05-06 14:12

Leo wrote:
> [...]
>
> Og din henvisning til en biopat er, eh, ....biopater - det er dem, der
> behandler forstuvninger med smør og persille, ikke?

Godt at høre din holdning også.

Men hvorom alting er, kan det ikke skade, såfremt man ikke er i
risikogruppen for mangel på jern, at købe kosttilskud der ikke indeholder
jern.

Der er i øvrigt heller ikke tvivl om, i den etablerede lægelige, ikke
alternative, verden, at jern fordrer udviklingen af frie radikaler i
kroppen. Der er, i samme verden, heller ikke tvivl om, at frie radikaler
nedbryder cellemembranerne, og at de i værste tilfælde kan reagere med DNA
og RNA molekyler, vores arvemasse, hvilket kan føre til udviklingen af
cancer.