Velbefindende samt Kosttilskud
Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 15:06

Hej NG

Fortæller lige kort om baggrunden for mit spørgsmål og derefter kommer
spørgsmålet til jer.

..:. Baggrund for mit spørgsmål .:.

Jeg har i en længere periode interesseret mig meget for vitaminer og
mineraler samt kroppens sundhed og i den forbindelse læst mange bøger om
emnet.

Når jeg sidestiller den viden jeg har akkumuleret ift. mit generelle
velbefindende, syntes jeg der er noget der tyder på, at jeg er i mangel af B
vitaminer (særligt B1) samt C, Magnesium og Kalcium.

Det skal nævnes, at jeg spiser meget fisk (70% fra dåse), frosne! grønsager,
parboiled ris, pasta og kylling. En smule ost, æg og mælk, samt store
mængder havregryn, græskarkerner, solsikkekerner og groft rugbrød. Og et par
dadler, figen og abrikoser om dagen.

Og en Multi Vitaminpille hver morgen.

Min dag er meget stresset, primært intellektuelt og jeg træner 2 gange om
ugen (veksler mellem anaerob og aerob træning - 70-80% intensitet ca. 1-1,2
time).

..:. SPØRGSMÅL TIL JER .:.

For at imødekomme de signaler der tyder på mangel på ovenstående vitaminer
og mineraler, har jeg overvejet et kosttilskud bestående af:

- STÆRK C (500mg)
- Magnesium-Calcium (ca. 530mg - 470mg)
- Mega B Kompleks (100mg) bortset fra B12 (5mcg) og Pantothensyre (90mg)

Når i læser min beretning og mit spørgsmål. Hvad vil i så råde mig til iht.
jeres viden og erfaring?

Vh Cifly

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 16:11

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Mega B Kompleks (100mg) bortset fra B12 (5mcg) og Pantothensyre (90mg)
>
> Når i læser min beretning og mit spørgsmål. Hvad vil i så råde mig til

Hej

Det første jeg tænker er at parboiled ris ikke er de bedste, da de er
"hvide".. Prøv istedet med naturris, brune ris etc.
Det samme gælder pasta, prøv med fuldkorns pasta, eller måske pasta lavet af
andre korntyper end hvede, her er der mange muligheder; spelt, emmer, rug er
bare nogle..

Hvilken multivitaminpille tager du? For der er meget stor forskel på de
forskellige..
I den helsekost hvor jeg arbejder, og mange andre steder i øvrigt, anbefaler
man OmniMin, og gerne to om dagen.
Calcium og magnesium er også en god idé, men igen er det ikke ligegyldigt
hvilken pille man vælger.. Nogle virker bedre end andre..
Husk at få D-vitamin sammen med kalken, ellers optager du ikke kalken..

Mit råd er at søge ind i en helsekostforretning og få dem til at vejlede
dig, efter min mening er det der man kan få den bedste vejledning.. (og nej
det er jeg ikke betalt for at sige.. Det var også min holdning inden jeg
startede i branchen, for kun et par måneder siden)

Louise

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-06 16:46

Hvis du ellers spiser passende mængder af en varieret dansk normal kost,
burde det ikke være nødvendigt med kosttilskud. Den slags gavner kun
producentens pengepung.

Brug du hellere pengene på gode råvarer i den daglige madlavning...

<mlr>

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 17:10

Michael Rasmussen wrote:

> Hvis du ellers spiser passende mængder af en varieret dansk normal
> kost, burde det ikke være nødvendigt med kosttilskud. Den slags
> gavner kun producentens pengepung.

I bund og grund deler jeg din opfattelse. Men - jeg benytter medicin der
forbruger en del af de vitaminer og mineraler jeg indtager, på et højere
niveau end normalt. Og derudover tager noget af min appetit.

Bortset fra det må jeg tilstå, at jeg ikke altid får indtaget den mad jeg
burde, men i stedet en hurtig klapsammen. Og jeg spiser ikke ko og svin.

> Brug du hellere pengene på gode råvarer i den daglige madlavning...

De 50 kr. jeg sparer på månedsbasis, syntes jeg ikke kan hamle op med
priserne på rigtig gode råvarer hos slagteren og grønthandleren.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-06 17:27

> Bortset fra det må jeg tilstå, at jeg ikke altid får indtaget den mad jeg
> burde, men i stedet en hurtig klapsammen. Og jeg spiser ikke ko og svin.

Svinekød er noget at det bedste protein, du kan få. Får du protein nok?
75-100 g om dagen, hvis du ikke træner hårdt.

Mvh Maria

Fra : Cifly

Dato : 25-05-06 04:59

Maria Frederiksen wrote:

> Svinekød er noget at det bedste protein, du kan få. Får du protein
> nok? 75-100 g om dagen, hvis du ikke træner hårdt.
>
> Mvh Maria

Hej Maria

Tak for svar.

Jeg spiser ikke svinekød, men spiser relativt mange grønne bønner samt hvide
bønner og kidney bønner samt lidt æg. Jeg syntes ikke at protein burde være
problemet.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-05-06 11:37

Maria Frederiksen wrote:

> Svinekød er noget at det bedste protein, du kan få. Får du protein nok?
> 75-100 g om dagen, hvis du ikke træner hårdt.
>
> Mvh Maria
Det bedste er fra fisk, kylling og kalkun

Martin.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-06 20:55

> Det bedste er fra fisk, kylling og kalkun

Niks, men fedtet fra fisk, kylling og kalkun er bedre/mindre end fra
svinekød. Svinekød er bedst, fordi det ligger meget tæt på det menneskelige
protein.

Mvh Maria

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 17:05

Louise wrote:
> [...]
> Det samme gælder pasta, prøv med fuldkorns pasta, eller måske pasta
> lavet af andre korntyper end hvede, her er der mange muligheder;

Ja, det er egentlig rigtigt. Tak.

> Hvilken multivitaminpille tager du? For der er meget stor forskel på
> de forskellige..

Livol Multi Total.

> Calcium og magnesium er også en god idé, men igen er det ikke
> ligegyldigt hvilken pille man vælger.. Nogle virker bedre end andre..

Vitalia (dolomitkalk)

> Husk at få D-vitamin sammen med kalken, ellers optager du ikke
> kalken..

Det skulle jeg gerne få gennem min Multi.

> Mit råd er at søge ind i en helsekostforretning og få dem til at
> vejlede dig, efter min mening er det der man kan få den bedste
> vejledning

En mulighed - tak

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-06 16:41

> [...]

> velbefindende, syntes jeg der er noget der tyder på, at jeg er i mangel af
> B vitaminer (særligt B1) samt C, Magnesium og Kalcium.

Hvad er det helt konkret for symptomer, der får dig til at konkludere sådan?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 17:15

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvad er det helt konkret for symptomer, der får dig til at konkludere
> sådan?

Flere forkølelser, træthed, kramper/tics i benene, hurtigere muskeltræthed
samt øget koncentrationsbesvær.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-06 18:19

> Flere forkølelser, træthed, kramper/tics i benene, hurtigere muskeltræthed
> samt øget koncentrationsbesvær.

Hvad får dig til at mene, at det lige præcis er vitamin/mineralmangel, der
er årsag til de symptomer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 19:33

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse

> Hvad får dig til at mene, at det lige præcis er
> vitamin/mineralmangel, der er årsag til de symptomer?
>
> Mvh. Lisbeth

Det er der forskellige årsager til. Hvad tænker du specifikt på siden du
spørger?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-06 19:59

> Det er der forskellige årsager til. Hvad tænker du specifikt på siden du
> spørger?

Jeg tænker faktisk lige præcis dét jeg spørger dig om.... hvad får dig til
at mene, at det lige præcis er vitamin/mineralmangel, der
er årsag til de symptomer? Og hvordan ved du, at det er tilskud af
vitaminer/mineraler du skal gribe til?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 21:19

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> dig til at mene, at det lige præcis er vitamin/mineralmangel, der
> er årsag til de symptomer? Og hvordan ved du, at det er tilskud af

Fordi:

jeg har haft symptomerne i mange år.

symptomerne ikke forbedres/forværres de dage jeg har drukket rigeligt med
væske (Kim Ludvigsen).

jeg tidligere er blevet tjekket for narkolepsi (mistanke - da det er til
stede i familien) Det var det ikke.

træning normalt giver øget energi (jeg føler ikke nogen særlig stigning i
energiniveauet generelt, kun kort tid lige efter).

jeg, som tidligere nævnt, får medicin jeg har mistanke til, forbruger en
masse vitaminer og mineraler - mere end ordinært.

jeg har talt med min læge om mulighederne for, hvorfor jeg er så træt. Han
har efter 2 helbredsudersøgelser over 2 år, ikke nogen forklaring.

jeg føler mig meget stresset i hverdagen og netop disse vitaminer og
mineraler, forbruges hastigt ved stress.

C og B vitaminerne er vandopløselige og de bittesmå lagre af C og B,
forbruges lynhurtigt af systemet ved spidsbelastninger (stress, sygdom etc.)

jeg i perioder, desværre, grundet lavt energiniveau, indtager en ensidig
kost, hvilket i perioder kan udeholde visse B vitaminer som resulterer i, at
de andre B vitaminer der er afhængige af hinanden, ikke optages ligeså
effektivt. ( Der er iøvrigt pt. ingen subjektiv målelig forandring i mit
energiniveau, når jeg spiser sundt og varieret og ift. sommer/vinter halvår)

Og sidst men ikke mindst - er det et skud i tågen, for at prøve noget jeg
endnu ikke har forsøgt, for at få lidt mere energi og overskud og for at
komme mine gentagene forkølelser og virusinfektioner til livs.

Alt i alt en masse erfaringer og oplevelser, der i sin helhed giver mig en
fornemmelse af, at det muligvis kunne være et problem på denne front.

Tak for respons i øvrigt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-06 21:32

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse

> jeg har haft symptomerne i mange år.

Og hvor længe har du taget din multivitaminpille?

> jeg har talt med min læge om mulighederne for, hvorfor jeg er så træt.

Træthed kan skyldes rigtig mange ting. Og der er mange måder man kan sætte
ind overfor træthed. Hvad har du forsøgt udover at fokusere på
vitaminer/mineraler?

> ( Der er iøvrigt pt. ingen subjektiv målelig forandring i mit
> energiniveau, når jeg spiser sundt og varieret og ift. sommer/vinter
> halvår)

Hvad siger dét dig om din vitamin/mineralbalance og dens indflydelse på dine
helbred og dine symptomer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cifly

Dato : 24-05-06 07:14

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og hvor længe har du taget din multivitaminpille?

I en lille mrd. tid

> Træthed kan skyldes rigtig mange ting. Og der er mange måder man kan
> sætte ind overfor træthed. Hvad har du forsøgt udover at fokusere på
> vitaminer/mineraler?

Mere motion, mere søvn, mere tid ude i det sparsomme sollys og større indtag
af væske.

> Hvad siger dét dig om din vitamin/mineralbalance og dens indflydelse
> på dine helbred og dine symptomer?

Enten forbruger jeg flere vitaminer og mineraler end jeg indtager. Eller,
indholdet af vitaminer og mineraler er konstant lavt (af en ukendt årsag).
Eller, jeg indtager ikke nok vitaminer og mineraler ift. behovet i min krop,
der netop har ført til eksperimentet med kosttilskud. Ej heller selvom jeg
spiser varieret og sundt. Måske ikke varieret og sundt nok, eller i de
mængder jeg har brug for.

PS. Jeg indtog en Mega B Complex igår. Med vilje nogle timer før sengetid,
for at se virkning, idet B vitaminerne giver energi og af den årsag,
anbefales at blive indtaget tidligt på dagen. Resultater var at jeg havde en
anelse svært ved at falde i søvn (plejer ikke at være et problem) og følte
mig klart mere frisk i hovedet end tidligere. Jeg kan ikke afvise "placebo
effekten", så der skal flere oplevelser til.

Fra : preben nielsen

Dato : 27-05-06 14:05

> [...]
> (plejer ikke at være et problem) og følte mig klart mere frisk i
> hovedet end tidligere. Jeg kan ikke afvise "placebo effekten",

Vitaminer med en effekt som kan mærkes efter få timer ?? Jeg
troede ikke der fandtes produkter af denne slags som tør love
resultater på mindre end dage/uger/måneder....

Jeg tror på placebo effekten her...

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-05-06 00:12

preben nielsen wrote:

> Vitaminer med en effekt som kan mærkes efter få timer ?? Jeg
> troede ikke der fandtes produkter af denne slags som tør love
> resultater på mindre end dage/uger/måneder....

Virkningen af vitamin-K er målbar allerede efter 8 timer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-06 17:33

> træning normalt giver øget energi (jeg føler ikke nogen særlig stigning i
> energiniveauet generelt, kun kort tid lige efter).

Det gør det heller ikke hos mig - især ikke hård træning, men en gårtur hver
dag hjælper meget bedre.

> jeg har talt med min læge om mulighederne for, hvorfor jeg er så træt. Han
> har efter 2 helbredsudersøgelser over 2 år, ikke nogen forklaring.

Man kunne udlede at du derfor ikke er syg.

> jeg føler mig meget stresset i hverdagen og netop disse vitaminer og
> mineraler, forbruges hastigt ved stress.

Man kunne udlede at du er træt fordi du er stresset. Det er ret almindeligt
og kroppens måde at sige fra på. Udnyt det til at slappe af (nok mere
psykisk end fysisk).

Mvh Maria

Fra : Cifly

Dato : 25-05-06 05:06

Maria Frederiksen wrote:

> Det gør det heller ikke hos mig - især ikke hård træning, men en
> gårtur hver dag hjælper meget bedre.

Går også en tur, næsten, hver dag. Men, som ved træning, forsvinder den
vundede energi kort efter.

> Man kunne udlede at du derfor ikke er syg.

Ja.

> Man kunne udlede at du er træt fordi du er stresset. Det er ret
> almindeligt og kroppens måde at sige fra på. Udnyt det til at slappe
> af (nok mere psykisk end fysisk).

Netop. Men årsagen til at man bliver træt af stress, er netop at kroppen
hurtigt forbruger og tømmer de små lagre af B vitamin, C vitamin, Magnesium
og Calcium. Man kan i butikkerne købe vitamintilskud der er benævnt
"stress", der indeholder netop denne kombination af vitaminer og mineraler.

Så spørgsmålet er snarere om min overvejelse om kosttilskud - ud over -
multi vitaminpille, er fornuftigt samt om Mega B Kompleks er lige i
overkanten. Og så i øvrigt evt. erfaringer, måske samme oplevelser, og
hvordan de evt. er blevet taklet.

Fra : preben nielsen

Dato : 27-05-06 13:59

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse

> jeg føler mig meget stresset i hverdagen og netop disse
> vitaminer og mineraler, forbruges hastigt ved stress.

Der har du nok dit svar - og det kan ikke løses eller kureres med
kosttilskud. Sigt på sygdommen og ikke på symptomerne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-05-06 20:51

Den 23-05-06 20.32 skrev Cifly følgende:

> Det er der forskellige årsager til. Hvad tænker du specifikt på siden du
> spørger?

Vel fordi de symptomer kan stamme fra meget andet. Et par af dem kan fx
skyldes noget så simpelt som væskemangel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotomosaikbilleder med Centarsia.

Fra : Cifly

Dato : 23-05-06 21:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Vel fordi de symptomer kan stamme fra meget andet. Et par af dem kan
> fx skyldes noget så simpelt som væskemangel.

Se indlæg 23-05-2006 22:19.

Fra : Staalgaard

Dato : 05-06-06 15:11

Hej
Jeg ville høre om du har tænkt på alternative energikilder? Jeg
drikker Aloe Vera Gel dagligt og det indeholder 75 kendte
næringsstoffer deriblandt vit. E og C, betakaroten og B12. Af
mineraler er der magnesium, mangan, zink, kobber, krom, calcium,
natrium og kalium. Desuden 20 aminosyrer ud af de 22. Der er mange
forskellige enzymer, og polysakkarider osv.... Det jeg vil frem til er
saponinerne. Det er en sæbesubstans der udøver en kraftig
antimikrobiel effekt mod bakterier, vira, svampe- og gærsvampeangreb.
De virker også rensende på tarmenes indeside. Man får fjernet al det
"slagger" der sætter sig på tarmene så man bedre kan optage næring!
-Mange af os har så meget slagger at vi slet ikke optager alle de gode
vitaminer vi spiser, og derved ikke får den bedring vi forventer...

-Bare en mulighed

Mange hilsner
Aloe-entusiast
Pernille Staalgaard

Fra : Cifly

Dato : 05-06-06 18:33

Staalgaard wrote:
> Hej
> Jeg ville høre om du har tænkt på alternative energikilder?
Ja. Men har ikke ført det ud i livet.

> Jeg drikker Aloe Vera Gel dagligt og det indeholder 75 kendte
> næringsstoffer

Aloe Vera. Det er vist det der også er i den håndsæbe jeg bruger

> [...]
> -Mange af os har så meget slagger at vi slet ikke optager alle de gode
> vitaminer vi spiser, og derved ikke får den bedring vi forventer...

Nu kender jeg ikke så meget til det her "slagger" du omtaler. Er det udbredt
i alternative kredse, eller er det et almindeligt fænomen i lægevidenskaben?
Hvordan opstår det?

> -Bare en mulighed

Alle forslag er velkomne !!!