Methotrexat og eksem
Fra : Nicole

Dato : 07-04-06 22:54

Hejsa

I forbindelse med min eksem, som er rimelig svær og ukontrollerbar, har
jeg fået tilbudt en ny pillekur.

Jeg har prøvet:
Sandimmun
Imurel (400 mg dagligt i 1½ år)
Prednison (55 mg to gange dagligt i 9 måneder)

Og nu skal jeg så prøve METHOTREXAT.

Jeg har fået et lille hæfte om det, og jeg har også været på Netdoktor.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om andre har taget det i forbindelse
med eksem og hvad deres erfaringer var.

Ydermere kører jeg med daglige steroidcremer og prednison hos vagtlægen
når det bliver for slemt.
Samt røde bade, tjærebade, wet wrapping og sikkert også mere.

Det er så lige et andet spg., men hvordan kan det være at jeg ikke
reagerer på parfume, hun, kat, visse fødevarer og så meget mere, når jeg
får taget priktests, men jeg reagerer på det i "virkeligheden"?
Lægen har selv prøvet at spræjte parfume på mig, og se min hud reagere,
men ved priktesten kunne jeg godt tåle det!?

Jeg kalder mig selv "multi-allergiker", og det er sikkert et forkert ord
at bruge, men det er så mange ting jeg ikke tåler i dagligdagen, at jeg
er meget hæmmet,.
Nogle med det samme, eller med gode råd?
Nævner lige i flæng;
Kan ikke tåle fjer (hovedpude + dyne), parfume, nogle
tilsætningsstoffer, make-up, rengøringsmidler, opvaskemiddel,
vaskepulver, stærke lugte, blomster + træer, græs, stress, varme +
kulde, noget tøj fx uld, mohair, noget bomuld og viskose / mikrofiber,
noget mad som appelsin / tomat... osv osv...

Nicole... *Hvis mave snart ikke kan tåle mere medicin*

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-04-06 11:13

Nicole wrote:

> Og nu skal jeg så prøve METHOTREXAT.

> Nicole... *Hvis mave snart ikke kan tåle mere medicin*

Jeg får det godtnok ikke imod ekksem, men jeg jeg oplever methotrexate
aldeles problemløst, når blot det indtages med en måltid af nogen lunde
størrelse.

Held og lykke med det, der gå nok et par måneder før du mærker virkningen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nicole

Dato : 08-04-06 17:34

> [...]
> størrelse.
>
> Held og lykke med det, der gå nok et par måneder før du mærker virkningen.

Hej Uffe

OK, så det skal tages i forbindelse med mad. Det regnede jeg også med,
at jeg ville gøre, men det står der nu ikke noget om. Men jeg har nu
skrevet mig det bag øret.

Min læge siger, at jeg vil opleve en virkning efter 4 eller 5 uger, men
det mener du ikke? Måske det er meget individuelt?

Nu siger du, at du tager det, kan du hurtigt, (hvis du gider) forklare
mig, hvorfor jeg skal have ugentlige blodprøver de første otte uger, og
dernærst kun en gang om måneden, og en leverbiopsi efter et år?

Fik nogel biopsier på underarmen, men det var vel ikke det samme der
blev "testet" for...

Nicole *21 år, og føler jeg har prøvet for meget medicin allerede *

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-04-06 23:51

Nicole wrote:

> Min læge siger, at jeg vil opleve en virkning efter 4 eller 5 uger,
> men det mener du ikke? Måske det er meget individuelt?

Det har han også ret i, det jeg burde have skrevet var at den fulde virkning
nok først indtræder efter 2 måneder.

> Nu siger du, at du tager det, kan du hurtigt, (hvis du gider) forklare
> mig, hvorfor jeg skal have ugentlige blodprøver de første otte uger,

Fordi at MTX, som det ofte forkortes, påvirker bla. leveren, og nogen tåler
det godt, andre ikke.
MTXs virkningsmekanisme er at det påvirker folinsyresyntesen på en måde der
svækker dit immunrespons, som altså også skulle gøre dit eksem mindre
"aktivt"

> og dernærst kun en gang om måneden,

Når det har vist sig at MTX ikke påvirker din lever og dit immunforsvar for
kraftigt, tages blodprøver hver 6 uge, som løbende kontrol.

> og en leverbiopsi efter et år?

Den er der delte meninger om, ikke alle læger mener den er nødvendig, måske
fordi den ikke er absolut risikofri.

> Fik nogel biopsier på underarmen, men det var vel ikke det samme der
> blev "testet" for...

Bestemt ikke

> Nicole *21 år, og føler jeg har prøvet for meget medicin allerede *

Ok, prednisolon er nok også en af de mere bivirkningsfyldte.

I øvrigt skal du have et tilskud af folinsyre, fordi MTX netop påvirker
folinsyresyntesen.

Og så vil det være en fordel hvis du holder lidt igen med overdreven
alkoholindtagelse, og Panodil indgift, da begge belaster leveren.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nicole

Dato : 09-04-06 00:13

Hej Uffe...

Tusind tak for dine gode svar

Nu har jeg styr på blodprøverne, har bare udviklet den værste nåleangst,
da jeg er blevet stukket månedligt de sidste to år, jeg burde vel være
vant til det, men det er jeg ikke. Og jeg har så erfaret, at det er en
meget dum ide at sige det til sygeplejersken, (at man er bange for
nåle), inden hun stikker

Mht til leverbiopsien, så forklarede lægen mig, at det var en lille nål
som kom ind via "dellen" i siden af maven, og som tog lidt med ud. Er
det ikke "ufarligt"? For det lyder sådan

Ja, Prednison / Prednisolon er ikke så gode (har desværre taget 24 kilo
på, pga dem), men for pokker hvor kan de fjerne min kløe... Sover som et
spædbarn

Jeg drikker ikke, kun Nytårsaften. Hvis jeg bare må få min cola, så er
jeg glad

Ok, så jeg skal holde mig fra Panodil. Fint nok. Ved du om det også
gælder migræne piller?

Bare lad være med at svare, hvis der er for mange spørgsmål. Synes bare
ofte, at de kommer efter man har forladt lægen!

Nicole

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-04-06 11:45

Nicole wrote:

> [...]
> erfaret, at det er en meget dum ide at sige det til sygeplejersken,
> (at man er bange for nåle), inden hun stikker

Mon ikke du kommer dig over nåleskrækken med tiden?

> Mht til leverbiopsien, så forklarede lægen mig, at det var en lille
> nål som kom ind via "dellen" i siden af maven, og som tog lidt med
> ud. Er det ikke "ufarligt"? For det lyder sådan

Nu skal jeg forsøge ikke at skræmme dig, men efter de oplysninger jeg sidder
med, er det ikke ufarligt

Til gengæld kan jeg fortælle at jeg selv har været på høje doser af MTX i 6
år uden at have fået taget en leverbiopsi. Som sagt, ikke alle læger mener
at det er nødvendigt.

> Ja, Prednison / Prednisolon er ikke så gode (har desværre taget 24
> kilo på, pga dem),

Ok, jeg har 30 kg. på den konto

> men for pokker hvor kan de fjerne min kløe...
> Sover som et spædbarn

Jeps, det er skam et uhyre virksomt stof.

> Jeg drikker ikke, kun Nytårsaften. Hvis jeg bare må få min cola, så er
> jeg glad

Godt MTX og højt alkoholforbrug går ikke i spænd.

> Ok, så jeg skal holde mig fra Panodil. Fint nok. Ved du om det også
> gælder migræne piller?

Nu kender jeg ikke selv nogle migrænemidler, men du kan prøve at slå dem op
http://www.lmk.dk

> Bare lad være med at svare, hvis der er for mange spørgsmål. Synes
> bare ofte, at de kommer efter man har forladt lægen!

Jeps, jeg kender godt fænomenet.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Nicole

Dato : 09-04-06 14:13

Tusind tak for din hjælp, Uffe. Det var rart lige at få nogelt ing på plads.
Vil lige undersøge det link du gav mig, og se om mine migræne piller er
"tilladte".

Rigtig god Påske, (snart), Nicole

Fra : Ditte

Dato : 08-04-06 12:25

Nicole sendte dette med sin computer:
> [...]
> og viskose / mikrofiber, noget mad som appelsin / tomat... osv osv...
>
> Nicole... *Hvis mave snart ikke kan tåle mere medicin*

Hej

Må jeg spørge lidt til din egenomsorg? Hvis du har eksem på huden,
sørger du så for at vaske den med mild sæbe, smøre med god creme for at
holde huden i god form? Kan ikke hjælpe dig med info om tabletterne,
men hvis du ikke har forsøgt dig med Pierre Fabre, som fås på apoteket,
så var det en mulighed. Og ja, jeg arbejder på et apotek, og har fået
undervisning af Pierre Fabre, men hvis det nu kan hjælpe. De fleste
apoteker ligger inde med prøver, så du kan afprøve om du kan tåle det.
Så vidt jeg ved, er der flere hudlæger der er begyndt at anbefale det.

Hilsen Ditte

Fra : Nicole

Dato : 08-04-06 17:31

> [...]
> apoteker ligger inde med prøver, så du kan afprøve om du kan tåle det.
> Så vidt jeg ved, er der flere hudlæger der er begyndt at anbefale det.

Hej Ditte

Det er ikke for at lyde "sur", men JA jeg kender godt Pierre Fabre, men
den er ikke god, den er ikke fed nok til mig.
Og ja, jeg vasker mig med en mild sæbe, det er man ligesom tvunget til,
med eksem. Og ja jeg bruger creme, seks gange om dagen. ALLE
eksempatienter er NØDT TIL at bruge creme, måske ikke så meget som jeg.

Har haft det siden jeg var 14 (er idag 21), så jeg har lært alle mine
forholdsregler, hvis du vidste hvor mange hensyn jeg skal tage til min
hud, ville du blive overrasket

Jeg kender godt de der små prøver som man får på apoteket, jeg får dem
hver gang fordi ekspedienten liiige har noget jeg skal prøve. Tager bare
imod dem nu, gider ikke rigtigt forklare, at jeg har været alle cremer
igennem.
Noget helt andet, de der prøver, de hjælper altså ikke så meget. Man kan
lige smøre sig om munden / øjnenen / på hånd ryggen eller lignende, og
så er dne tom

Jeg bruger lidt over et kilo fugtighedscreme om ugen, så der skal mange
"vareprøver" til, for at jeg kan få dækket min "tøre hud", også selvom
det kun er et lille sted.

Min egen-omsorg er i TOP, det er den ski nødt til at være, og sådan tror
jeg alle eksempatienter har det.

Men tak for dit indlæg, men jeg har været der, og prøvet det

Kan ikke helt forstå, at mange hudlæger er begyndt at anbefale det, for
den er tynd som bare pokker. Hvis jeg smører min hud (har eksem på HELE
kroppen, pånær ballerne og fødderne), ja så er jeg knas tør efter tre
kvarter, og skal på dne igen

Fra : Ditte

Dato : 08-04-06 18:02

> [...]
> pånær ballerne og fødderne), ja så er jeg knas tør efter tre kvarter, og skal

Hej igen

Ville jo egentlig bare give mit besyv med. Og jo, de små prøver batter
måske ikke langt, men det gør at du er fri for at bruge 150-200 kr. for
at finde ud af, om du overhovedet kan tåle præpatatet. Så ja, brug
prøven til at smøre på et lille sted, og se om du reagerer på det.
Jeg ved ikke hvorfor Pierre Fabre ikke er fed, men den havre ekstrat
der er i, virker på nogen, bedre eller lige så godt som en fed creme.
Grunden til at jeg blander mig, er at min egen mor døjer med eksem, men
vil ikke lære, og hun bruger ikke tid på egenomsorg, kun når det
virkelig er slemt.
Håber du får glæde af et eller andet, om det er Methotrexat, eller du
finder noget helt andet.

Hilsen Ditte

Fra : Nicole

Dato : 08-04-06 20:47

> [...]
> virkelig er slemt.
> Håber du får glæde af et eller andet, om det er Methotrexat, eller du

Hej Ditte

Jamen tak for dit besyv.

Jeg er god til at styre og kontrollere min eksem, det er jeg nødt til,
ellers er jeg indlagt på Marselis i løbet af en uge

Kan du ikke ruske lidt i din mor?
Hun vil få det så meget bedre, hvis hun bare vil bruge en god creme. Jeg
kan selv godt lide; Danatekt, Archiv (når huden er god), Locobase, (når
jeg trænger til "fedt"), og sidst men ikke mindst min favorit; Decobal
Recover...

Jeg har så også en kronikerbevilling, så jeg betaler ikke noget selv,
som har med eksemen at gøre (medicin + cremer), men jeg bruger også lidt
over 2.000,- kr. om måneden, så det ville jeg ikke selv kunne betale.

Håber din mors eksem bliver bedre på et tidspunkt, Nicole

Fra : Ditte

Dato : 09-04-06 16:30

> Håber din mors eksem bliver bedre på et tidspunkt, Nicole

Mange tak

Held og lykke til dig oså.

Hilsen Ditte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-06 18:30

> Må jeg spørge lidt til din egenomsorg? Hvis du har eksem på huden, sørger
> du så for at vaske den med mild sæbe, smøre med god creme for at holde
> huden i god form?

Det er lige stik modsat det, der hjalp mig i tidernes morgen. Ingen sæbe
overhovedet - heller ikke på hænderne. Ingen creme, heller ikke hormoncreme,
men til gengæld fed mad, helst dyrefedt, men også tidselolie hjalp i
starten. Bruger det stadig, hvis min mad bliver lidt for fedtfattig. Sæbe er
stadig kun noget jeg bruger yderst sjældent selv om det ikke udløser eksem
mere.

Men jeg går ud fra at Nicole har været på "kur" i betydningen speciel mad i
6 måneder for at se om det hjalp.

Mvh Maria

Fra : Workingmom

Dato : 09-04-06 21:08

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> stadig kun noget jeg bruger yderst sjældent selv om det ikke udløser eksem

Mine hænder og læber er aldrig så bløde som dagen efter jeg rigtig har
smovset i ovnstegt kylling

Tine

Fra : Nicole

Dato : 09-04-06 22:17

> [...]
> mere.
>
> Men jeg går ud fra at Nicole har været på "kur" i betydningen speciel mad i

Hej Maria

Tak for din indsigt i "min" eksem. Nu spurgte jeg først og fremmest til
bivirkninger med mere, ifb. den nye pille-kur jeg skal på.

Det kan godt være, at det har hjulpet dig, ikke at bruge sæbe, creme og
hormoncreme. Men det vil ikke have en effekt på mig.
Min eksem er så slem, at det er umuligt for mig at sove otte
sammenhængende timer, ja bare en lur på en halv time, kan jeg ikke
klare, uden at vågne op og klø.
Hvis min hud ikke kunne fugtiggøres / blødgøres ved creme, ja, så ville
den sprække, og det mener jeg.

I efteråret havde jeg et hjemmeforsøg, hvor jeg ikke brugte cremer /
medicin / hormoncreme i 2½ uge. Aldrig i mit liv, har ønsket om at dø,
været så tæt på. Det var en umenneskelig smerte jeg selv påførte mig.
Jeg havde planlagt at prøve en måned, men måtte bukke under.

Ja, jeg har været på kure. Men hader fed mad. Skærer sener fedt med mere
fra selv kyllinge filetter, det er simpelthen for ulækkert i min verden.
Jeg spiser ikke svinekød, og kun hakket oksekød.
Mine "medmennesker" (familie med mere), kan sagtens nyde en steak eller
kotelet foran mig, jeg skal bare ikke nyde noget.
Så fed mad, er vist ikke den rette kur for mig.

Det er lidt OT, men nu tror jeg mere på læger, som har årelange
uddannelser bag sig, end "alternative" behandlere.
Det er vildt så meget "lort" der blev hældt på mig, i det års tid jeg
forsøgte dette område.
Men penge, det kan de tage, helt op til 800,- kr. i timen. De må da være
rige

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-04-06 20:43

> Tak for din indsigt i "min" eksem.

Det var ikke til dig - altså ikke for at fornærme dig, men du er jo
tydeligvis syg på en måde, som jeg bestemt ikke har forstand på.

> [...]
> kotelet foran mig, jeg skal bare ikke nyde noget.
> Så fed mad, er vist ikke den rette kur for mig.

Hvad med så at få det det som olie eller fede fisk? Som sagt har jeg ikke
forstand på "din" eksem, men du har da været på diæt, ikke? Ellers ville jeg
i din situation bede om det, eller i det mindste høre de sagkyndige hvad de
siger.

> Det er lidt OT, men nu tror jeg mere på læger, som har årelange
> uddannelser bag sig, end "alternative" behandlere.

Det er vi meget enige om.

Mvh Maria

Fra : Nicole

Dato : 10-04-06 21:17

> Det var ikke til dig - altså ikke for at fornærme dig, men du er jo
> tydeligvis syg på en måde, som jeg bestemt ikke har forstand på.

Hehe, ordet syg, lyder så voldsomt. Men det er jo nok desværre rigtigt
formuleret

> [...]
> i din situation bede om det, eller i det mindste høre de sagkyndige hvad de

Jeg spiser ofte fisk, laks. Ellers ikke rigtig fisk.
Hvis de sagkyndige du henviser til er lægerne på Marselis, kan jeg
desværre ikke rigtigt få hjælp der.
Har kun 20 min ved hver konsultation (er der hver fjerde uge), og min
læge kan ikke huske hvad der skete sidst, så det bruger vi mindst 5
minutter på at få genopfrisket for ham

Jeg har spurgt om mad og kure, men det mener de ikke er så relevant.
Bare "spis sundt og varieret"

Nicole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-04-06 15:03

> Jeg har spurgt om mad og kure, men det mener de ikke er så relevant. Bare
> "spis sundt og varieret"

Så har du jo frit slag
Personligt ville jeg være hedning efter så mange år og være villig til hvad
som helst. Kosten ville være mit startsted, når nu lægerne er så gode med
deres creme og piller. Du har alt at vinde.

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 09-04-06 20:53

Via min uddannelse som akupunktør har jeg forbindelse til nogle franske
læger, der har den teori, at man ikke har en allergi med mindre man har en
underliggende fødevareintolerance. Det er muligt, at man ikke umiddelbart
mærker, at man tåler nogle fødevarer dårligt, men resultatet bliver allergi
overfor diverse ting, man møder i hverdagen. Løsningen er, at finde ud af,
hvad det er, man er intolerant overfor. Udelukker man dette fra sin kost,
vil man ikke længere reagere allergisk overfor de andre ting.
En intolerance kan ikke måles ved priktest eller blodprøve. En
udelukkelsesdiæt er en måde, at finde synderen men der findes andre metoder,
der dog bevæger sig inden for den alternative verden.
Min egen teori er, at kornprodukter og mælkeprodukter ikke er menneskeføde -
jeg har selv en autoimmun sygdom, som er blevet væsentlig mindre aggressiv
efter jeg har fjernet disse ting - og andre - fra min kost. Har derved
undgået behandling med prednisolon og imurel.
I forhold til dine problemer med huden vil jeg nævne min mor, der lider
voldsomt af vandallergi. Det har hun gjort i nogle år og er blevet
pensioneret af den grund. Hun har ligesom dig gennemgået alle mulige skrappe
medicinske behandlinger og røde bade uden noget holdbart resultat.
Hun valgte for 7 uger siden at fjerne alt korn og mælk fra sin kost. Og nu
har hun fin lyserød hud på kroppen. Ingen udslæt, ingen sår. Og så har hun i
tilgift tabt 9 kilo - hun har også haft en kraftig vægtøgning efter
prednisolonbehandling. Hun er et helt nyt menneske!

Det var endnu en vinkel.

Alt muligt held og lykke til dig!

Fra : Nicole

Dato : 09-04-06 22:21

C.H wrote:
> Via min uddannelse som akupunktør har jeg forbindelse til nogle franske
> læger, der har den teori, at man ikke har en allergi med mindre man har en
> underliggende fødevareintolerance.

Hejsa...

Jeg tror ikke at "grundstenen" for eksem skal findes ved fødevarer, men
HAR man en eksem, vil den sikkert blive forværret af visse fødevarer. I
hvert fald, efter min mening.

Jeg undgår:
Tomater (både "rå" og tilberedte, samt ketchup)
Kartofler, kan ikke "tåle" dem når de er ovnbagte, men har ingen
problemer ved kogte. Næsten ikke altid, i hvert fald
Nødder
Citrusfrugter; appelsin, citron lime osv
Visse frugter; pærer, nogengange æbler
Bær; Jordbær og hindbær og brombær

Sikkert flere ting, men tænker ikke lige så hurtigt på denne tid

Jeg har i 10 mdr, undværet mælk (drak dog soya / rismælk), alle former
for kornprodukter (ikke nogen kulhydrater der).
Min bror har lactose allergi, men det har jeg åbenbart ikke

Jeg er da glad for, at din mor er blevet "rask", tillykke med det