Amager rundt i robåd
Fra : jfo

Dato : 22-05-06 07:46

Hejsa.

Er ved at planlægge en tur rundt Amager i robåd (6 roere + en styrmand).
Regner med at det vil tage 7-8 timer.
Båden stikker 50 cm.

Har i nogle gode råd/advarsler?
Er der strømforhold man skal tage hensyn til?
Hvor langt fra land skal man holde sig for at undgå at støde på grund?

Mvh.
Jfo

Fra : jfo

Dato : 22-05-06 07:51

"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Er der strømforhold man skal tage hensyn til?
> Hvor langt fra land skal man holde sig for at undgå at støde på grund?

Og forresten: kan man sejle under Prøvestensbroen?

Fra : Henning

Dato : 22-05-06 11:33

On Mon, 22 May 2006 06:46:04 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

>Hejsa.
>
>Er ved at planlægge en tur rundt Amager i robåd (6 roere + en styrmand).
> [...]

Slusen i Københavns Havn - den har kun åbent en gang om morgenen og en
gang om aftenen. Det er kedeligt at komme 5 minutter for sent. Med
mindre I kan bære båden over sluserne?
Alle andre steder kan I komme forbi.

Fra : jfo

Dato : 23-05-06 09:57

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in message

> Slusen i Københavns Havn - den har kun åbent en gang om morgenen og en
> gang om aftenen. Det er kedeligt at komme 5 minutter for sent. Med
> mindre I kan bære båden over sluserne?
> Alle andre steder kan I komme forbi.

Lyder godt.
Nej vi kan ikke bære båden over. Vejer 300 kg.
Vi kan time sluse besøget til mellem kl. 17 og 18 hvor der er åbent.

Hvorfor er slusen der egentlig? Er det for at der ikke skal blive for
lavvandet?

Tak.

Jfo

Fra : Egon Stich

Dato : 23-05-06 11:26

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in message
>
> Hvorfor er slusen der egentlig? Er det for at der ikke skal blive for
> [...]

Der har i umindelige tider været sluse for gennemløbet.
Ikke p.ga. vandstand eller lignende, men for at forhindre den stærke strøm,
der ellers ville løbe gennem havnen.
I sejlskibstiden ville en sådan strøm være utålelig.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-06 14:55

Ud over selve slusen som er beregnet for gennemsejlende fartøjer,
(nu i meget begrænset omfang), så er der også et variabelt
stemmeværk, der tilsikrer at gennemstrømningen ikke bliver for
voldsom. Vandstandsforskellen kan godt være op til en meter ved
stemmeværket.
I begyndelsen af tredserne, hvor det jo ikke var ualmindeligt at
lade højtskummende sulfovand løbe ud fra havnens mange
spildevandsudløb, kunne man ofte se meterhøje skumdannelser
langt ind i havnen fra overløbene ved stemmeværkerne. Det var
ikke ualmindeligt at det meste af den sydlige havn var et stort
skumtæppe.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 23:14

"Harding E. Larsen (slet AZ6QM)" <harding@AZ6QMlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11483927310.901903077102364@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> langt ind i havnen fra overløbene ved stemmeværkerne. Det var
> ikke ualmindeligt at det meste af den sydlige havn var et stort

Jeg har en gang set 2 kajakroere gå imod strømmen over stemværker, men det
er nok ikke tilrådeligt.
Der var kun 10cm forskel på vandstanden men det så meget farligt ud.

/Olau

Fra : Sune

Dato : 23-05-06 23:26

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er nok ikke tilrådeligt.
> Der var kun 10cm forskel på vandstanden men det så meget farligt ud.

Jeg har selv roet Amager rundt i kajak og gået den vej ind. Det er rigtigt,
at der er strøm, men ikke specielt farligt. Fuld power på og du er igennem i
løbet af ingen tid (så meget power du nu har efter at have roet det halve af
Amager Rundt
Men i inrigger (robåd) er det nok en noget større udfordring.

Sune