12 volt 220volt i båd (omformer)
Fra : jan krogh

Dato : 21-05-06 21:34

--
lappedykkeren
Hej jeg søger lidt kendskab om der er nogle som ved om det er direkte
farligt at montere en omformer 12volt til 220 volt ac i båden,(hård
ved batteriet,evt. ?).

Den skal dække et lille tv mv., når der ligges for anker.
Der tænkes på Brandford omformer der kan yde 1000watt.
Har nogle af jer erfaring med disse omformere.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 00:02

"jan krogh (slet 55IPK)" <kroghen@55IPKprivat.dk> skrev i en
meddelelse news:11482439190.824566162595548@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Der tænkes på Brandford omformer der kan yde 1000watt.
> Har nogle af jer erfaring med disse omformere.

Farligt og farligt ... Hvis installationen er udført korrekt er det
vel ikke direkte farligt, men du skal nok være lidt varsom med dit
forbrug ... og en sikring imellem + og dine apparater er jo altid en
god ting ...

Et lille TV lyder ikke voldsomt, men 1000 W er ret meget. Ifølge den
gammelkendte Ohms Lov ville et forbrug på 1000 W svare til, at du ved
12 V trækker godt og vel 80 Amp. ud af dit batteri ... og det er
meget! Hvis du f.eks. har et 75 ah (ampere-timer) batteri, ville det
med en belastning på 1000 W være afgået ved "døden" på mindre end en
time ... og inverteren tager jo selv en del af kapaciteten ...

Men et lille TV eller andre elektroniske apparater er jo ikke *så*
forslugne ...

Min erfaring er med en fladskærm og en bærbar PC, der kan kobles til
vores 600 W inverter, som "trækkes" af vores 2 stk. 70 ah 12 V's
servicebatterier i båden og det har fungeret fint ... Men med måde ...

Jeg aner ikke, hvor meget et lille TV forbruger, men for eksemplets
skyld er nogle hundrede Watt er vel ikke helt urealistisk. Hvis der
ikke er andre el-forbrugende enheder på batteriet svarer det til godt
15 Amp. (hvis vi forudsætter et 12 V anlæg), hvilket igen betyder at
du kan se TV på et enkelt batteri i 1 - 2 timers tid (max. 2 timer)
før dit batteri når den grænse, hvor du ikke bør aflade det yderligere
.... Mange nævner som en tommelfingerregel, at du ikke bør udtage mere
end ca. 30% af batteriets samlede kapacitet. (Det afhænger dog lidt af
batteriets "teknologi...).

Har du større batterier eller har koblet flere sammen parallelt kan du
som tommelfingerregel dividere din samlede kapacitet med 3 og derefter
dividere med 'Watt-forbruget divideret med 12', så får du det antal
timer, du kan nyde dit TV eller andre el-forbrugende enheder ...

Eksempel: Du har et batteri på 75 ah, som divideret med tre giver 25
ah, som divideret med (200 W divideret med 12 V) giver sådan ca. 1½
time ... og så har jeg forudsat, at du har en ganske effektiv
installation og inverter ... Men jeg tror ikke strørrelsesordenen er
helt ved siden af.

Hvis dit TV kun bruger 100 w (jeg ved jo ikke hvor gammelt det er og
hvor stort det er ... S/H eller farve ... højtalere osv.), kan du
regne med at få den dobbelte kigge-TV-tid end ovenfor beregnet ... og
så fremdeles ...

Men lad for Guds skyld være med at gøre som en af mine bekendte gjorde
.... Han ville bruge el-kedlen (220V / 2000W) til at frembringe kogende
vand ... Det er ikke "sundt" for hverken batteri(er) eller inverter

Og sørg så for at få dine batterier ladet helt op igen med en god
lader ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - El-fagets Uddannelsesnævn (36 76 64 00) & John Winge har udgivet
en lille, men nyttig og instruktiv bog med titlen: El om Bord med
undertitlen Håndbog om Elektricitet i Fritidsbåde ... Den har jeg lært
meget af ... og fået repeteret min noget rustne viden om sammenhængene
imellem Watt, Ampere, Volt, Strøm, Spænding, Modstand osv. Noget, der
er rart at have styr på med alle de nye elektroniske apparater, mange
af os installerer i vores både ... Den kan jeg anbefale ...

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-05-06 10:02

"jan krogh (slet 55IPK)" <kroghen@55IPKprivat.dk> wrote in message
> [...]
> Der tænkes på Brandford omformer der kan yde 1000watt.
> Har nogle af jer erfaring med disse omformere.

Mange TV (fladskærme) har omformer 220 til 12V,
Men hvorfor bruge først inverter, dvs. fra 12V til 220V for derefter at
konventere det tilbage igen.

Uden at jeg ved ret meget om strøm, så kan de fleste skærme (12V el.
fladskærme køre på ca. 11-14V) køre direkte på bådens strøm, naturligvis
med sikring osv.

Har selv fladskærm koblet direkte til, og det fungerer ubeklagligt.

MVH "THULFEN"

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 23:10

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med sikring osv.
>
> Har selv fladskærm koblet direkte til, og det fungerer ubeklagligt.

Pas på !

En af mine bekendte har brændt 2 skærme af ved at slutte dem direkte på
batteriet.
Når der står 11-14V på en skærm Kan det betyde at de 14,2V generatoren lader
med er for meget.
Generatorspændingen er ikke specielt stabil og varierer desuden med
temperaturen, et koldt batteri skal have højere spænding end et varmt !
Hvis du slutter skærmen direkte til batteriet så sørg for at spændingen
aldrig kommer over 12,5V.
Dette kan gøres med flere dioder i serie, hver diode tager ca 0,6V, men
løsningen er ikke optimal.
Den bedste løsning er nok at lave en spændingsstabilisering med en
seriemodstand og en parallelkoblet krafttransistor, men denne løsning er
energikrævende, (som en klasse A forstærker).
En serie stabilisering har for stort spændingsfald, typisk 3V, men lowdrop
kredse kan dog findes.

/Olau

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-05-06 07:03

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på !

Hej Olau

Du lyder til at være den rette til at spørge om følgende, relateret til
dette emne:

Vil forbruget fra bådens batteri være større hvis man bruger en 1000W
omformer (12-220), end hvis man bruger en 300W omformer (12-220), når der
kun skal bruges 220V 75W?

Jeg spørger fordi jeg ikke vil købe en for "stor" omformer (konverter) hvis
den bruger for meget strøm selv om den ikke bliver udnyttet, modsat er det
rart men mulighed for det større antal W, hvis det bliver nødvendigt!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jens

Dato : 24-05-06 07:51

> Vil forbruget fra bådens batteri være større hvis man bruger en 1000W
> omformer (12-220), end hvis man bruger en 300W omformer (12-220), når der
> kun skal bruges 220V 75W?

Alt andet lige, så vil den 'store' omformer have større tab = bruge mere
strøm end en tilsvarende mindre. Så: Ja, den 'store' vil sandsynligvis
hurtigere dræne batteriet ved et konstant, lavt forbrug.

Aht. sikkerheden, så kan det for så vidt også være en fordel ikke at vælge
for kraftig omformer. Den mindre vil hurtigere/tidligere koble fra ved fejl,
og du resikerer ikke pludselig at trække 80A + fra batteriet under
fejlforhold... tro mig, det giver nedsmeltede kabler, hvis du bruger alt
andet end tykke 'start kabler' (det er prøvet, lugter grimt og kan i værste
fald fyre hele båden af)

Jeg ville vælge omformer 'så lille som muligt' og hvis '12 V' tilslutning
til fjernsynet er muligt, ville jeg klart foretrække en 'DC til DC
konverter' pga. lavere tab og større sikkerhed.

Jens

Fra : Ivar

Dato : 24-05-06 19:59

Leif Langgaard skrev:

> Vil forbruget fra bådens batteri være større hvis man bruger en 1000W
> omformer (12-220), end hvis man bruger en 300W omformer (12-220), når der kun
> skal bruges 220V 75W?

Det kan der ikke siges noget entydigt om. Man er nød til at se på
kurver over virkningsgrad for de to modeller. Den store kan have
større tomgangsforbrug, men ofte er der kælet mere for virkningsgraden
på de store. Hvis der kun er opgivet et tal for virkningsgraden, vil
det være der hvor den er mest effektiv, og det kan ikke bruges til
ordentlig sammenligning.

Som andre skriver er det lidt fjollet, at lave 230V hvis det er til
en fladskærm. Man spilder en masse effekt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 21:50

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som andre skriver er det lidt fjollet, at lave 230V hvis det er til
> en fladskærm. Man spilder en masse effekt.

Jeg vil give Ivar fuldstændig ret, man kan ikke sige noget præcist om de to
inverteres virkningsgrad på grundlag af deres maksimale ydelse. Det er
nærliggende at tro at den største model også har den største tomgangsstrøm
men man kan ikke være helt sikker i sin sag.
Jeg har lige fået en omformer i hånden til en bærbar PC, den har en indgangs
spænding på 11-15V og en udgangsspænding på 15 til 24 V i 6 trin, skiftet
sker ved at udskifte en modstand i et stik, så det skulle nok være muligt at
fabrikere 12V.
Den kan levere 90W og har en virkningsgrad på mere end 85%.
Findes på conrad.com varenummer 51 05 26-99 og koster 90?, det var nok den
mulighed jeg ville vælge.

Hilsen
Olau

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 22:36

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

Hvad er en masse effekt?

> [...]
> Den kan levere 90W og har en virkningsgrad på mere end 85%.
> Findes på conrad.com varenummer 51 05 26-99 og koster 90?, det var

For mange sejlere er spørgsmålet ikke alene forsyningen af en
fladskærm eller en bærbar PC ...

I min situation har jeg en inverter for også at kunne benytte en del
af mine forskellige 220V værktøjer og oplade forskellige batterier
(digital kamera, mobiltelefon, PDA osv.), bruge 220V lys i visse
situationer osv.

Dvs. jeg *har* en inverter - (600Watt).

Og så mit spørgsmål: Ville det så fortsat være "smart" at installere
omformer(e), der passer til PC, til fladskærm, til boremaskinen og
dens og andres batterioplader osv.? Kræver det ikke en masse kabling
og installation af forskellige omformere afhængig af "brugerens"
behov?

For mig at se, er inverteren en slags "fællesnævner" for alle disse
"220V-ting", som jeg så kan bruge uden at skulle tage særlige hensyn
til kabling m.v. (sålænge jeg holder mig under inverterens kapacitet
.... ...). Kort sagt, det er nemt og ukompliceret.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, *hvor ineffektiv* inverteren er
i forhold til andre løsninger, der skal kunne klare de samme opgaver
.... er det et 5% problem, 15%, 25% ???

Nogen, der har et bud?

Fra : Ivar

Dato : 24-05-06 23:20

Flemming Torp skrev:

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide, *hvor ineffektiv* inverteren er i
> forhold til andre løsninger, der skal kunne klare de samme opgaver ... er det
> et 5% problem, 15%, 25% ???

Ifølge producenterne er virkningsgraden omkring 90%, men det er typisk
til en firkantkurve og ikke en sinuskurve. Dvs. nogle apparater kan
ikke udnytte effekten ordentligt, så den reelle virkningsgrad kan
være betydeligt lavere.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 23:39

> [...]
> til en firkantkurve og ikke en sinuskurve. Dvs. nogle apparater kan
> ikke udnytte effekten ordentligt, så den reelle virkningsgrad kan

OK - det er vel til at leve med ...
De apparater, der ikke udnytter inverteren særligt effektivt, hvad er
det for nogle?
Men hvad med alternativerne (omformere f.eks.) skitseret lidt længere
oppe i tråden?
Er de meget tæt på en virkningsgrad på 100%?
Det "tal", jeg er på jagt efter er inverteren (12V --> 220V)
sammenlignet med omformeren - f.eks. 12V -->14V ... Er der her tale om
meget store og betydelige forskelle?

Fra : Ivar

Dato : 25-05-06 12:42

Flemming Torp skrev:

> Det "tal", jeg er på jagt efter er inverteren (12V --> 220V) sammenlignet med
> omformeren - f.eks. 12V -->14V ... Er der her tale om meget store og
> betydelige forskelle?

Hvis man sammenligner apparater der direkte kan køre på 12V, vil man
spare 2 konverteringer (en i inveteren og en i apparatet) De to
konverteringer vil reelt nok ikke have en bedre virkningsgrad end 65
til
75%. Dvs. kan man klare sig med et 60Ah batteri ved den direkte
tilslutning, skal man bruge 80 til 90Ah ved to konverteringer.
Bruger man en enkelt omformer fx 12V -->14V vil tabet groft taget kun
være det halve.

Det er selvfølgeligt meget simplere for de fleste blot at bruge en
inverter.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : jan krogh

Dato : 25-05-06 21:43

hej igen og i skal have mange tak for de forskellig gode
tips/gode råd som ,i har anbefalet mig.

Vedr: ukendskabet med 12 volt 220 volt omformer til anvendelse
hej
lappedykkeren

Fra : Per Nordahl

Dato : 26-05-06 12:45

"jan krogh (slet ZL99P)" <kroghen@ZL99Pprivat.dk> wrote in message
> [...]
> tips/gode råd som ,i har anbefalet mig.
>

> Vedr: ukendskabet med 12 volt 220 volt omformer til anvendelse

Svar til div.
Der blev spurgt om et lille TV.
Ikke om et rengøringsfirma el. værksted i båden = forbrug af V/Watt.
Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad man så gør, gjorde blot opmærksom på
at normal skærm (måske nyere) kan køre direkte på (min)!
Det er da muligt jeg gør det forkert, men hos mig virker det og bruger
ikke nævenværdigt strøm/forbrug.
(der vel ingen grund til at skabe probl. hvis de ikke er der).