Tursejlads Sjælland rundt
Fra : Poul Kongsfelt

Dato : 21-05-06 16:44

Vi har planlagt sommerturen med vores sejlbåd, Angelica III (Maxi 77) til
Sjælland rundt med start i Jyllinge(Roskilde fjord)
Skipper vil selvfølgelig gøre det så behageligt for besætningen (2V+2B) som
muligt, så nu er der et par spørsmål der dukker op i forberedelsen.
1. Har nogen erfaringer med om hvilken vej rundt der vejr-, strøm-,
oplevelsesmæssigt er at foretrække.?
2. Har nogen i denne gruppe gode steder, havne, ankerpladser mv. de vil
uddele?
3. To børn på 10d og 13p er dejlige, men kan være belastende når de er
tvunget sammen på få m2. Gode erfaringer med aktiviteter mv. modtages gerne.

Sejler hilsen
Angelica III - Jyllinge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 17:24

Jeg ved ikke hvad der er bedst, men for os der ikke er fra "fjorden", så
står mellem følgende to "problemer": Gilleleje->Snekkeløbet i vestenvind
eller Smålandfarvandet Vordinborg->Agersø i vestenvind. Begge dele er træls
i en 77'er. Når du nu får hugget den nordlige tur over i to mindre
problemer, så tror jeg, at jeg vil at starte med at gå vest på med Sjælland
om bagbord.

(idet jeg tager for givet at du allerede er en rigtig sømand der har sejlet
med Kronborg om styrbord. Ellers er det jo et "must" ...)

Hvis ikke de var fordi dine børn "trænger" til at se noget by, så ville jeg
anbefale Agersø, men med de to størrelser, så vil jeg istedet anbefale dig
en eller to i Vordingborg. Så får i set gåsetårnet og ungerne kan komme op i
en rigtig by. - og forældrene nyder havnen der er meget velfungerende og
ligger i vidunerlig læ. Hvis ikke i går stik syd fra Snekkeløbet/odden, så
vil jeg lige fortælle, at de har de mest vidunderlige fiskefrikadeller i det
lille gule hus på Ballen havn (Samsø). Det er ikke nogen særlig omvej og der
er en herlig ø-stemning i Ballen samt skønne sandstrande nord og syd for
Ballen.

/Bjarke

Fra : Jens

Dato : 22-05-06 08:04

> [...]
> Det er ikke nogen særlig omvej og der er en herlig ø-stemning i Ballen
> samt skønne sandstrande nord og syd for Ballen.

Vil klart foreslå Bisserup, som har en ganske herlig stemning: Meget lille
og strømfyldt havn i pragtfuld natur; campingplads, badestrand mm. lige ved
siden af, så der¨også er lidt sjov for børnene.

Karrebæksminde har masser af liv og sommer; vippebroen og kanalen videre til
Næstved Kanalhavn er også en lidt anderledes oplevelse for børn og voksne.
Det skulle ikke være så vanskeligt at nå Bon-Bon land og Holmegaards
glasværk fra Næstved.

Har I mod på det, og arter vejret sig, så gå evt. 'uden om Møn'; klinten er
helt fantastisk i morgensol, og Farøbroen er jo også en storslået, visuel
oplevelse.

Havnekiosken i Stubbekøbing har nok Smålandsfarvandets flotteste
hjemmelavede is!!

God vind!

Jens