Optimistjolle, hvor finder jeg en ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 21-05-06 14:52

Jeg forsøger at finde en brugt optimistjolle til min datter.

Der er ikke mange på DBA, og der er langt at køre efter dem der er...

Hvor finder jeg ellers annoncer for/eller brugte joller ?

Og et andet spørgsmål, er det ligegyldigt hvor gammel sådan en jolle er
(altså bortset fra at jeg ikke vil have en i træ ?

mvh Michael, Svendborg

Fra : pkc

Dato : 21-05-06 16:24

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og et andet spørgsmål, er det ligegyldigt hvor gammel sådan en jolle er
> (altså bortset fra at jeg ikke vil have en i træ ?

Har du kigget i den lokale sejlklub eller snakket med nogen der nede - det
ville være et godt sted at starte. I Svendborg er der jo hele 3 steder du
kan kigge.

Per Krabbe
www.scanboat.com
www.sailorslink.com
www.boatbase.com - coming soon..............

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 21-05-06 16:49

> Jeg forsøger at finde en brugt optimistjolle til min datter.

Er hun begynder ?

> Der er ikke mange på DBA, og der er langt at køre efter dem der er...

Der er ikke mindre end 10stk til salg, mange fine til en begynder og uden at
du skal ofre en formue.

> Hvor finder jeg ellers annoncer for/eller brugte joller ?

Hvis det er en billige "snuse til Opti"/begynder-joller så er DBA klart
bedst.
Hvis det skal være kapsejlads-udstyr så er denne en fin side www.ocd.dk
Ellers må du ned i den lokale klub og sætte en seddel på opsatstavlen.
Og finder du en med målerbrev/klassebevis så er det kun et plus.
C-sejlere kapsejler jo også

> Og et andet spørgsmål, er det ligegyldigt hvor gammel sådan en jolle er
> (altså bortset fra at jeg ikke vil have en i træ ?

Lidt fire-kantet ja, for målene har ikke ændret sig væsentligt i mange år.
Men selv den lille Opti er ved at blive en Hi-tech jolle.

Mvh
Leon
--- Hobie Cat 18 til salg ---

Fra : Michael Schrøder

Dato : 22-05-06 20:48

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Er hun begynder ?

Absolut, men klubben mangler joller, så hvis der lå en og kedede sig og var
billigt til salg...

> Der er ikke mindre end 10stk til salg, mange fine til en begynder og uden
> at du skal ofre en formue.

Ja men de ligger ikke på Fyn, og jeg har ikke lige planer om at skulle til
København bare for at kigge.

> Hvis det er en billige "snuse til Opti"/begynder-joller så er DBA klart
> bedst.
> Hvis det skal være kapsejlads-udstyr så er denne en fin side www.ocd.dk

Se der var jo mange joller - skægt den ikke dukker på Google når man søger
på optimistjolle...

> Ellers må du ned i den lokale klub og sætte en seddel på opsatstavlen.

Det er jo der hun sejler.

> Og finder du en med målerbrev/klassebevis så er det kun et plus.
> C-sejlere kapsejler jo også

Tak for hintet.

> Lidt fire-kantet ja, for målene har ikke ændret sig væsentligt i mange år.
> Men selv den lille Opti er ved at blive en Hi-tech jolle.

Ja det ses på priserne på nye joller

> --- Hobie Cat 18 til salg

Se det er jo en sjov "ting" at sejle i - men der passer sig bedre til et
varmere klima.
Det er faktisk en Hobie Cat og 14 dage i Caribien sidste år der fik hende
til at ville sejle.

/Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 12:50

Det lyder som om din datter ikke før har sejlet optimist ?!

Jeg vil helt klart anbefale dig at lade hende starte i een af de tre
sejlklubber i en klubbåd.
Hun starter som C-sejler hvor hun sammen med en hel masse andre søde og
ivrige børn vil blive undervist og guided af voksne og tidligere
optimistsejlere, med følgebåde der kan komme til hurtig undsætning hvis
nogen går i panik.

Bliver hun bidt af det skal hun på opti-teori i klubben til vinter hvor
hun lærer sejladsregler, sikkerhed, vindteori, sejlteori og hvor der er
indlagt et kursus i en svømmehal hvor hun lærer at rejse jollen op efter
de (uundgåelige) kæntringer.

Næste sommer bliver hun B-sejler, og i løbet af sommeren er det så tid
at købe den første jolle selv.
Gode brugte plastjoller fra Falsled eller Winner feks. i
sejlnummerserierne 4000 til 6000 kan fås for rimelige penge.

Hvis hun er rigtig bidt går hun videre som A-sejler, og så ka du være
sikker på at kravet kommer til en ny eller næste ny jolle, - og det kan
nemt blive ganske dyrt.

Desuden skal du så påregne en hel del tid til at tage med rundt til
stævner, - det starter allerede i det små når hun er C-sejler.
Det er skægt at støtte og være med, og man lærer en masse dejlige
mennesker at kende.

Mvh
Søren Hedemand
Aktiv Opti-far gennem 4 år i Thurø Sejlklub

Fra : Michael Schrøder

Dato : 22-05-06 20:56

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder som om din datter ikke før har sejlet optimist ?!

Hun er lige startet på Thurø

> [...]
> ivrige børn vil blive undervist og guided af voksne og tidligere
> optimistsejlere, med følgebåde der kan komme til hurtig undsætning hvis

Enig og Dorte er rigtig god til nybegynderne, og jeg har tilbudt at deltage
med en følgebåd hvis der bliver brug for det.

Eneste grund til at kigge efter en jolle nu er at der er temmelig mange børn
og lidt færre joller

> [...]
> de (uundgåelige) kæntringer.
>
> Næste sommer bliver hun B-sejler, og i løbet af sommeren er det så tid at

Ja moren synes også jeg skal vente lidt, og det vil jeg så gøre - men at
kende priserne "i givet fald" er rettidig omhu så jeg hurtigt kan finde en
jolle hvis knapheden fortsætter.

> [...]
> stævner, - det starter allerede i det små når hun er C-sejler.
> Det er skægt at støtte og være med, og man lærer en masse dejlige

Det er bare ikke så nemt at finde tid til at være gast i mandagssejladserne,
når jeg er i havnen tirsdag og torsdag også

/Michael Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 09:48

OK Michael
Det lyder som om du har godt styr på mulighederne for at give din datter
en fin sejlerstart.
Jeg håber du får mange fornøjelige oplevelser i følgebåden "Gambøt".
Thurø sejlklub er en dejlig klub i en dejlig havn, og betingelserne for
alle slags optimistsejlads er ideelle, både i Thurøbund og på lunkebugten.
Vi købte en 3 år gammel jolle i Rantzausminde da knægten var startet på
B-året, og det var/er mit indtryk, at der meget ofte var joller til
salg, idet de fleste unger jo kun sejler 4-5 år.
Kan trænerne i opti-afdelingen ikke give dig et par fif om priser og
"opslagstavler"?!

Mvh
Søren Hedemand