dieselmotorstartproblemer
Fra : CarstenD

Dato : 19-05-06 17:08

Hej folkens

Forleden dag ville jeg lige prøvesterte min 12 hk Ferryman diesel.
Startmotoren (en Bosch) drejede maskinen et par gange - og så løb batteriet
tør. (Havde ikke opaget, at der havde været forbrug på en 14 dages tid
). Satte strøm til opladeren og da jeg ville starte igen i dag var der
masser af strøm, men ingen reaktion fra motor/starter andet end et klikkende
relæ. Jeg kan se på batteriet, at der trækkes strøm (det syder omkring
polerne, der var en anelse fugtige). Så prøvede jeg at tørne motoren ved
håndkraft med åben "dekompressionsventil". Det havde jeg sgu' ikke kræfter
nok til. Øv.

Hvad mon der kan være galt? Hænger startmotoren? Eller er maskinen mon
defekt?

Nogen gode råd. Mekanikeren kan først om 14 dage - hjælp!!!!

Mvh

Carsten

Fra : A.Kaup

Dato : 19-05-06 19:47

>Så prøvede jeg at tørne motoren ved
>håndkraft med åben "dekompressionsventil". Det havde jeg sgu' ikke kræfter
>nok til. Øv.

Kunne du tørne den bare langsomt, eller var den urokkelig? Dette er
ret væsentligt for de svar du vil få

Mvh. Akaup

Fra : CarstenD

Dato : 19-05-06 20:57

Kunne du tørne den bare langsomt, eller var den urokkelig? Dette er
ret væsentligt for de svar du vil få

Jeg kunne slet ikke....

Mvh

Carsten

Fra : Lars Bonde

Dato : 19-05-06 21:34

"CarstenD" <cardal@nejimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> defekt?
>
> Nogen gode råd. Mekanikeren kan først om 14 dage - hjælp!!!!

Den akkumulator er helt død.
VH Lars

Fra : Jan

Dato : 19-05-06 22:24

Fri, 19 May 2006 18:08:22 +0200, "CarstenD" <cardal@nejimage.dk>;
<446ded75$0$150$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

(Startmotoren klikker kun...)
>Så prøvede jeg at tørne motoren ved
>håndkraft med åben "dekompressionsventil". Det havde jeg sgu' ikke kræfter
>nok til. Øv.

Øv.
Jeg havde et lignende problem.
"Forsøg lige at demontere startmotoren fra maskinen", sagde vores
motorleverandør.
Ja, de to skruer, og kablerne, kunde nemt tages af, men motoren ville
ikke af. Først med skruetrækker (som kile) og en hammer løsnede den.
Rust.
"Der har været vand i svinghjulhuset", sagde mekanikeren. "Og indeni
startmotoren".
Startmotoren til elmotorværksted, renset, istandsat, monteret. Alt OK.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : A.Kaup

Dato : 21-05-06 11:02

>Jeg kunne slet ikke....

Hvis det ikke er muligt at tørne motoren med åben
dekompressionsventil, må der jo nødvendigvis være noget der holder
den. Dette kan så have forskellige årsager, men det ville da være en
god idé, at starte med at undersøge startmotoren. Hvis du kan
afmontere denne kan du jo se om motoren kan tørnes forholdsvist let
med åben dekompressionsventil.

Lad være med at forsøge mere med starteren indtil problemet er fundet
og løst - det går hårdt ud over starter og batteri!

Mvh. Akaup.

Fra : Henning

Dato : 21-05-06 11:47

On Fri, 19 May 2006 18:08:22 +0200, "CarstenD" <cardal@nejimage.dk>
wrote:

> [...]
>nok til. Øv.
>
>Hvad mon der kan være galt? Hænger startmotoren? Eller er maskinen mon

Defekt akkumulator, som ikke kan levere startstrøm nok.

Fra : A.Kaup

Dato : 21-05-06 11:54

>Defekt akkumulator, som ikke kan levere startstrøm nok

Lyder umiddelbart sandsynligt, da akku'en har stået med forbrug i 14
dage, men det forklarer jo ikke, hvorfor motoren ikke kan tørnes med
håndkraft!