Søventil utæt.
Fra : Jeppe

Dato : 19-05-06 14:53

Nogle af mine søventiler er blevet utætte omkring hanen hvor man åbner og
lukker dem.
Jeg vil gerne have ventilerne skiftet ud, men hvordan kan jeg se hvilket
materiale de er lavet af. (Bronze, Messing eller andet).
Står der nogen koder på dem så man kan se hvad det er for et materiale,
eller kan man afprøve dem med magnet.

Gennemføringerne fejler ikke nogt og kan jeg ung at skifte dem vil det være
fint.

På forhånd tak for svar.
Jeppe

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-05-06 16:46

"Jeppe" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> materiale de er lavet af. (Bronze, Messing eller andet).
> Står der nogen koder på dem så man kan se hvad det er for et materiale,

Når du nu er i gang med udskiftning, skulle du overveje at anvende rødgods.
Det er vist almindeligt accepteret, at det er det eneste odentlige materiale
til gennemføringer (bedre end rustfast stål). Flere forhandlere er begyndt
at føre det..

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Jeppe

Dato : 20-05-06 07:04

Jeg kender godt de nye rødgodsventiler.
Dem jeg har i har båden har holdt i rigtig mange år og vil gerne have nogen
af samme type/kvalitet.
Jeg vil gerne have nogen i af samme kvalitet og type for at undgå galvanisk
tæring og for at undgå at skifte gennemføringerne.

M.v.h. Jeppe

Fra : Poul Bak

Dato : 20-05-06 09:24

> [...]
> galvanisk
> tæring og for at undgå at skifte gennemføringerne.

Hvis de har holdt i mange > 10 år er det garanteret rødgods og du bør købe
nogen i samme materiale netop for at undgå tæring, dine gennemrørninger er
så også i rødgods ellers villle de være gået nu om ikke andet så når du
afmontere de gamle ventiler. er der tale om "rustfri" vil du kunne se
løberust på dem og de skal udskiftes også for at undgå tæring.

MVH

Poul Bak

Læs evnt. mere under www.evanna.dk / rart at vide

Fra : HHH

Dato : 20-05-06 19:39

Jeg tillader mig at komme med et supplerende spørgsmål i denne tråd.

Er det vigtigt, at ALLE søventiler, studse og haner er af samme
metallegering (rødgods), eller kan man udskifte sine søventiler efterhånden
som det synes nødvendigt. Dem der er i min båd er rustfrie, men jeg
overvejer at skifte til rødgods, men det er jo noget af en udskrivning, hvis
alle skal udskiftes på en gang.
Hjælper tærezink på evt. galvanisk tæring.

HHH

Fra : Poul Bak

Dato : 21-05-06 08:40

> [...]
> udskrivning, hvis alle skal udskiftes på en gang.
> Hjælper tærezink på evt. galvanisk tæring.

I princippet er det vigtigt at alle er i samme legering, men det er jo
praktisk umuligt, selvom man er begyndt at adskille alt galvanisk (se fx
Volvo's S-drev 130).
men det er et must at alle dele på samme system er af samme materiale.
Der vil ske en større tæring på dine rustfrie dele når du begynder at skifte
til rødgods, jeg har gjort det at jeg har skiftet nogle hvert år over 3 år,
så de sidste skal gerne ryge til vinter.
Det kan hjælpe at bruge tærezink men udført korrekt vil det være lige så let
at udskifte søventiler og gennemføringer, det skal du alligevel til efter
max. 10 år.

MVH

Poul Bak

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-05-06 08:59

"Poul Bak" <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan hjælpe at bruge tærezink men udført korrekt vil det være lige så
> let at udskifte søventiler og gennemføringer, det skal du alligevel til

Hej
Hvorfor er rødgods bedre en syrefast rustfritstål? I går tjekkede jeg lige
min eneste gennemføring. Selve gennemføringen er af Messing/bronze? og
ovenpå er monteret en kugleventil i rustfrit stål. Er det gift? (købte
straks en trækegle og en hammer - hvis).
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-05-06 09:20

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenpå er monteret en kugleventil i rustfrit stål. Er det gift? (købte
> straks en trækegle og en hammer - hvis).

Prøv evt. at læse her:
http://www.sejlsport.dk/sw10444.asp

og

http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-05-06 11:29

> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tak Peter
Det var god læsning. Jeg vil straks undersøge min gennemføring. Heldigvis
har jeg kun den ene fra håndvasken, så det er ikke det store problem om jeg
vælger at blokere den, til der er tid til at skifte den med rødgods (om man
kan få det).
Hilsen
Steffen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-05-06 11:47

> [...]
> har jeg kun den ene fra håndvasken, så det er ikke det store problem om
> jeg vælger at blokere den, til der er tid til at skifte den med rødgods

Det kan man godt få. Flere forhandlere er begyndt at føre det inden for de
sidste par år, så der er ingen grund til at nøjes med mindre

Fra : Poul Bak

Dato : 21-05-06 14:43

> [...]
> ovenpå er monteret en kugleventil i rustfrit stål. Er det gift? (købte
> straks en trækegle og en hammer - hvis).
Ja det er gift om end meget langsom virkende
Den "rustfrie" vil virke som offeranode for Rødgods, og da rustfri har en
levetid på max. 10 år nedsænket i saltvand modsat rødgods 30 år, anbefales
det at bruge rødgods.
En lille historie,
Jeg arbejde engang som smed for de danske tobaks frabrikker, her havde man
et rum til opbevaring af råtobak, dette var beklædt med rustfri syrefast
stål, men hver 4 år skulle alle pladerne skiftes, de var ganske simpelt
ætset væk af den våde tobak.

MVH

Poul Bak

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-05-06 14:55

> [...]
> et rum til opbevaring af råtobak, dette var beklædt med rustfri syrefast
> stål, men hver 4 år skulle alle pladerne skiftes, de var ganske simpelt

Hejsa
Jeg må hellere få skiftet gennemføringen og mine lunger snarest muligt.
Men tak for svaret - jeg troede syrefast rustfritstål var mere eller mindre
uforgængeligt.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 17:06

Ind på nærmeste privat hospital og købe nye lunger i rødgods. Syrefast er
ikke stærkt nok til en ryger ... <smile>

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-05-06 17:41

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Ind på nærmeste privat hospital og købe nye lunger i rødgods. Syrefast er
> ikke stærkt nok til en ryger ... <smile>
>
> Bjarke

Der er laaaaang ventetid
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 14:30

Der vil jeg påstå (lidt i modsætning til Poul Bak) at det ikke betyder noget
om de alle er i samme materiale, da de jo ikke er i elektrisk kontakt med
hinanden. Jeg vil imidlertid hævde, at det er problematisk, hvis studs og
hane ikke er i samme materiale på den samme gennemføring. Det vil, med
tiden, æde i det mindst ædle metaeriale.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 14:30

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-06 16:18

> [...]
> eller kan man afprøve dem med magnet.
>
> Gennemføringerne fejler ikke nogt og kan jeg ung at skifte dem vil det

Jeg går ud fra, at det er "skrueventiler", og ikke kuglentiler?
Samt at det er ved spindelen, håndhjulet sider på, der kommer lidt vand?

Hvis det nu er "de gode gamle" sømetalventiler, du har, burde du måske
overveje at skifte pakningen ved spindelen?
De vil så blive "som nye", og kan holde mange år endnu.
(Er du heldig, kan du nøjes med at stramme omløberen under håndhjulet,og
derved komprimere pakningen)

MVH
Egon

Fra : Jeppe

Dato : 21-05-06 07:03

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De vil så blive "som nye", og kan holde mange år endnu.
> (Er du heldig, kan du nøjes med at stramme omløberen under håndhjulet,og

Det er ganske rigtigt den type med spindel hvor der skal drejes mange
omgange for at få hanen åbnet/lukket.
Jeg har prøvet at stramme omløberen, men den kan ikke strammes mere.
Jeg har forhørt mig hos bådudstyrsforretninger, men det kan være en VVS-mand
har nogen der kan bruges.

mvh
Jeppe

Fra : Egon Stich

Dato : 21-05-06 10:05

> [...]
> Jeg har prøvet at stramme omløberen, men den kan ikke strammes mere.
> Jeg har forhørt mig hos bådudstyrsforretninger, men det kan være en

Du kan være helt sikker på, at en VVS-mand kan hjælpe.
I "gamle dage" har jeg repareret utallige sådanne ventiler, som var - er -
almindelige i varmeanlæg.
Skru overdelen af, og tag den med til ham.

Det er den store sekskant, lige under omløberen, du skal have fat i.
Og den kan godt sidde ret stramt, så "hold imod" med en anden nøgle, når du
"angriber", så du ikke vrider for meget i gennemføringen.

Husk også at få en pakning med til brug, når du atter skruer delen på.
Samtidig, når du har overdelen skruet af, kan du undersøge, om der er tegn
på tæringer indvendig i ventilen.
Og rense den for de belægninger, der gerne sidder.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 14:32

Jeps, gummipakningerne/ringene er helt almindelige og en vvs-tud er sikkert
bedre kørende i det ...

Bjarke

snip