Kan benzin blive for gammelt - i virkeligh~
Fra : Henning

Dato : 15-05-06 09:56

Jeg har haft store problemer med at få startet min Volvo Penta i
weekenden.
Båden er købt brugt, jeg ved den har ligget stille hele sidste sæson.
Der er ~50 liter benzin i tanken. Det et lykkedes mig at få liv i den
et par gange i ganske få sekunder. Så snart jeg gav gas døde motoren
igen. Nu kan jeg ikke få liv i den, kan høre motoren er lige ved at
"tage fat", men desværre ikke nok.
Kan benzinen miste sin forbrændingsevne? Jeg har læst den kan, men
aldrig oplevet det før. Vil det være nok at spæde op med 25 liter
frisk benzin, eller skal tanken tømmes helt først? (Der er plads til
~160 liter i tanken, men båden ligger på land.)
Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

Fra : ThomasB

Dato : 15-05-06 10:01

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
> Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

Det er bedst at fylde tanken helt op inden sæsonen slutter, så der ikke
dannes kondens i tanken.

Har du prøvet at tjekke om der evt. er vand i kaburator?

Er der gnist på tændrør?

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 15-05-06 10:14

Ja det kan det godt.. Specielt hvis den udsættes for konstant
udluftning.

Jeg havde engang en MC (Honda CX500) hvor karburator var designer
forkert således at det benzin der stod i svømmehuset iløbet af ca.
14 dage blev svært at antænde.

Hvis det har stået i en lukket tank tror jeg desværre ikke du skal
finde fejlen der.

Mvh
/Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-06 11:18

Henning skrev:

> [...]
> Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
> Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

Ja, og det kan ske hurtigt, men afhængigt af tanken. Problemet er kondens,
og der er skrevet om det mange gange her i gruppen. Piloter ved f.eks., at
det er forbudt at have en flyver stående natten over med tomme tanke, fordi
der samles kondens i tanken, der hvor der ikke er benzin. Derfor er det et
regulativ, at flyet skal tankes op, eller drænes inden næste takeoff.

En benzintank skal altid efterlades helt fyldt, så er der ikke mulighed for
kondens vand.

Claus

Fra : ena

Dato : 15-05-06 17:16

> [...]
> fordi der samles kondens i tanken, der hvor der ikke er benzin. Derfor er
> det et regulativ, at flyet skal tankes op, eller drænes inden næste

kun små privatfly flyver på benzin - kommerceille fly flyver på kerosin - et
petroliumsprodukt, de fylder ikke mere på tankene end der skal bruges til
den planlagte flytur - det vejer jo som bekendt - og flyver ofte med
halvtomme tanke.
Når flyet letter fra jorden er brændstoffet fx 15`C og når de når op i 10 km
højde er temparaturen ofte -50`c, denne temparaturforskel må betyde langt
mere end de par grader temperaturen ændrer sig ved jorden - så kommercielle
fly står ikke med fyldte tanke om natten.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-06 06:29

ena skrev:

> kun små privatfly flyver på benzin - kommerceille fly flyver på
> kerosin - et petroliumsprodukt, de fylder ikke mere på tankene end

Der er heller ikke påstået andet. Jeg har ikke nævnt et ord om jetfly...

Det hedder iøvrigt A1 eller JetA1

> [...]
> betyde langt mere end de par grader temperaturen ændrer sig ved
> jorden - så kommercielle fly står ikke med fyldte tanke om natten.

Jeg har ikke med et eneste ord nævnt ordet kommercielle fly. Vi taler om
benzin, ik?

Der er både tryk og gasregulering i den slags tanke, som er langt mere
højtteknologiske end almindelige benzintanke.

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 15-05-06 12:44

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> said in

> [...]
> Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
> Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

Hvilken Volvo Penta model er der tale om?

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 15-05-06 15:14

On 15 May 2006 11:43:42 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> said in

>Hvilken Volvo Penta model er der tale om?

Volvo Penta 250. 4 cylindret (benzin) motor, ca. 150Hk.

Lige nu ligger "aben" hos forhandleren, som solgte mig båden. Selv om
den "kun" var i kommision er vi enige om at han har den moralske
forpligtelse - specielt fordi han lovede at motoren startede uden
problemer, og at der er lavet "stor service" på den i efteråret da den
blev sat på land. Jeg "bor" i samme havn som forhandleren, så han ved
at jeg til stadighed lægger penge i hans butik
Men det ville jo være pinligt, hvis det bare hjalp at fylde op med
frisk benzin

Fra : Egon Stich

Dato : 15-05-06 15:45

> [...]
> at jeg til stadighed lægger penge i hans butik
> Men det ville jo være pinligt, hvis det bare hjalp at fylde op med

Og du har selvfølgelig skilt kaburatoren ad, og renset den?
Når den har stået stille i lang tid, sker der det, at benzinen i
svømmerhuset fordamper lige så langsomt.
Dette kan afsætte "fnadder" i strålespidser osv.
Fænomenet er b.la. velkendt fra plæneklippere, der ikke vil starte om
foråret, før kar. er renset.

MVH
Egon

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 15-05-06 22:22

> Volvo Penta 250. 4 cylindret (benzin) motor, ca. 150Hk.

Hvis jeg husker rigtigt, så er der den bygget på grunden af en US-motor af
3.0L- typen, så mit gæt ville være defekt benzinpumpe. Den holder heller
ikke evigt.
Der er et kampesten filter i indløbet, pumpe og returventil. Den hyppigste
fejl er at pakningen i returventilen ikke slutter tæt længere, hvorved
pumpen bare pumper i eget væske :-/ = ny pumpe, men det kan kontroleres via
benzintryk-måling, som skal være 4-7psi.
Hvis der er "kage" i karburatoren, så skyldes det typisk at svømmeren sidder
fast, slå lidt på huset i begge ender (hvis det er en Holley og foran hvis
det er en Carter/Edelbrock)!
En tredie ting kan være den forb... automat-choker... fanden hade det l....

Mvh
Leon

Fra : Bob \(-:

Dato : 15-05-06 16:52

> [...]
> Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
> Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

------------------------------------

Hej ¨

Lugter din benzin helt normalt ??

Jeg har før været ude for at en fræser der har stået i lang tid (1år) med
benzin i
kommer benzin til at få en meget mærkelig lugt (lugter lidt at petrolium/
malling agtig lugt)
der hældte jeg ny på og så startet den fint igen...

P.s Husk at SLETDETTEHER i min email
___________
____ Hilsen Robert _____
www.Bobs-Homepage.dk

Fra : varly jespersen

Dato : 15-05-06 21:12

Hej, dit problem ligger uden tvivl i karburatoren som Egon svarer, problemet
ligger sandsynligvis både i svømmehuset og stigerøret, så en komplet
karburatorrensning vil nok få din motor til at køre igen. som nogle af
de andre er inde på bør man tømme og rense sin tank (dræne) en gang imellem,
og så vidt muligt holde sin tank fuld, så undgår man kondens. Benzin kan
selvom den er gammel bruges af bla. gamle Ferguson motorer de er ikke så
kræsne m.v.h. varly

Fra : Per Svendsen

Dato : 15-05-06 22:02

> [...]

> weekenden.
> Kan benzinen miste sin forbrændingsevne? Jeg har læst den kan, men

Benzin kan holde sig min. 2 år.
Hvis det er blandet med totaktolie, så begynder
forringelsen af benz/olie efter ca 3 mdr.

mvh Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-06 06:32

Per Svendsen skrev:

> Benzin kan holde sig min. 2 år.

Og hvad med alt kondens vandet, hvis tanken ikke er fyldt op?

Det forsvinder ikke ..

Claus

Fra : Henning

Dato : 16-05-06 15:23

> [...]
>Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, også uden held.
>Benzinglasset er fyldt, intet tyder på vand i benzinen.

Lidt mere info - der kommer masser af benzin i kaburatoren, tændrørene
bliver våde, der er gnist på rørene.. Jeg mangler at sætte en tændstik
til benzinen for at se om den kan brænde Det bliver muligvis det
næste - tager en kop med benzinen og sætter en tændstik til... Langt
væk fra båden...
Jeg tager i havnen om en times tid med lidt mere gå-på mod (på trods
af at forhandleren endnu ikke har ringet tilbage) for at prøve med en
frisk 5-liters dunk direkte til filtret. Kommer der liv i den er der
håb forude

Fra : Egon Stich

Dato : 16-05-06 17:18

> [...]
> af at forhandleren endnu ikke har ringet tilbage) for at prøve med en
> frisk 5-liters dunk direkte til filtret. Kommer der liv i den er der

Sansynligvis er du nu kommet tilbage fra havnen.
Og motoren vil stadig ikke køre.
Så tag nu at gøre som foreslået:
Rens den satans kaburator..!!
Det nytter ikke, at der "kommer benzin i kaburatoren", hvis strålespidserne
er stoppede.
Det der er refereret til, angående "gammel benzin" osv, kan du roligt
glemme.
Benzin, der er et par år gammelt, er og bliver benzin..!
Vand?
Så længe det bliver i tanken, gør det ingen skade.
Derimod ødelægger det ganske og aldeles hele "grejlsfortællingenm", hvis man
ikke tømmer sin kaburator før vinterdvalen.
Hvis motoren kørte fint lige til oplægningen, er det garanteret fnadder i
strålespidserne, der er tale om.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-06 11:49

Egon Stich skrev:

> Benzin, der er et par år gammelt, er og bliver benzin..!
> Vand?
> Så længe det bliver i tanken, gør det ingen skade.

Sludder!
Benzin og vand er forholdsvist nemt at blande, navnlig når der ikke er olie
i. Benzin er højoktant og er ikke et så olieagtigt produkt som f.eks.
diesel er.

Kig dog på nettet, og se, hvor tit, der advares og skrives om kondensvand i
benzin. Det er ikke uden grund, at man altid anbefaler, at tankene fyldes
op, så der ikke er luft i tanken. Kondensvandet opstår og løber nemlig kun
der, hvor der ikke er benzin. Er tanken så tom eller halvtom, så kan det
også blive til en pæn mængde vand.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:30

> [...]
kun
> der, hvor der ikke er benzin. Er tanken så tom eller halvtom, så kan det

Det svarer så ikke til mine erfaringer igennem ret mange år med
benzinmotorer.
Old wives tales, er der nok af.
Du har da sikkert også oplevet vandperler i bunden af karburatoren?
Det er først når de kommer her, der begynder at opstå problemer.
Blande benzn og vand?
Sikkert lige så let, som at blande vand og olie.
Det sker ikke sådan lige af sig selv.

Ang. nettet:
Kan godt give gode informationer, men ofte er der tale om forvirrede
gymnasieskoleelever eller lignende, der skriver side op og side ned om alt
hvad de IKKE her forstand på.
Desværre.
Man skal sandelig være kritisk.

MVH
Egon

Fra : ThomasB

Dato : 18-05-06 17:35

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Blande benzn og vand?
> Sikkert lige så let, som at blande vand og olie.

Benzin kan til en vis grænse optage en smule vand.
På min gamle Volvo 3,9 hk påhængsmotor, blandede jeg en smule opvaskemiddel
i benzinen, så den kunne optage de vandperler der lå i bunden af tanken og
kaburatoren (jeg fandt aldrig utætheden). Det virkede fantastisk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 05:15

ThomasB skrev:

> [...]
> opvaskemiddel i benzinen, så den kunne optage de vandperler der lå i
> bunden af tanken og kaburatoren (jeg fandt aldrig utætheden). Det

Modsat dielsel, svær fuel og petroleum, så kan benzin faktisk optage en del
vand, og så meget, at det ikke kan karbureres. Problemet er, at der skal
næsten ingenting til, før kabureringen mislykkedes og vandes havner i
kaburatoren.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:30

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-05-06 18:20

> Egon Stich skrev:

SNIP
> [...]
> Kan godt give gode informationer, men ofte er der tale om forvirrede
> gymnasieskoleelever eller lignende, der skriver side op og side ned om alt

Nu siger statestikken jo at klubberne mangler unge mennesker, så hvilken
interesse vil ikke sejlende gymnasieelever have i at blande sig i denne til
tider meget seriøse gruppe?
Det er godt, at du også har fundet din måde at bruge denne
erfaringsudvekslende gruppe på!
Dette er en god gruppe med mange mærkelige spørgsmål, men folk bruger
velment tid på at besvare og stille modspørgsmål, så man måske finder en
løsning. Det er det, jeg godt kan lide her i dette forum. Meget bygger på
erfaringer. Mine erfaringer kan virke for mig, men måske ikke for dig -
fint - så sorterer vi bare.
Tit kommer der videnskab ind i billedet og tråden bliver meget lang, så
videnskab er nok ikke så eksakt som troet. Dog er det spændende læsning.
Jeg ville nødigt om denne gruppe skulle stoppe diskussionerne pgr.a. for
mange gymnasieelever!
Så godt du har lært at sortere (men hold det for dig selv).
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-06 11:42

Henning skrev:

> Lidt mere info - der kommer masser af benzin i kaburatoren, tændrørene
> bliver våde, der er gnist på rørene.. Jeg mangler at sætte en tændstik
> til benzinen for at se om den kan brænde Det bliver muligvis det

Den vil altid kunne brænde, men det er ikke det samme som at den kan
kabureres. I kaburatoren blandes benzin med luft i forholdet 1:600 og er der
vand i benzinen, så brænder gassen simpelthen ikke. Benzin og vand er
forholdsvist nemt at blande, fordi benzin er højoktant. Derfor er det ikke
umiddelbart muligt at se vand i dit filter.

Tøm hele tanken, eller prøv at føde fra en lille dunk. Så skal den nok
starte.

Claus

Fra : Henning

Dato : 17-05-06 13:08

>Tøm hele tanken, eller prøv at føde fra en lille dunk. Så skal den nok
>starte.

Det gjorde jeg desværre i går aftes - uden held. Jeg tømte filter og
slanger for gammel benzin (da det kom i et glas viste det sig at være
helt brunt...) og sugede op fra en frisk 5 liters dunk. Motoren
starter lige et sekund eller to og dør så igen. Spørgsmålet er nu om
jeg gider bruge ~400,- på nye tændrør eller vil vente på at
forhandleren får stampet en mekaniker op af jorden
Forslaget med at rense nålen på karburatoren - puha, det aner jeg ikke
hvordan man gør, så for ikke at gøre mere skade end gavn lader jeg
mekanikeren om det

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:33

> [...]
> Forslaget med at rense nålen på karburatoren - puha, det aner jeg ikke
> hvordan man gør, så for ikke at gøre mere skade end gavn lader jeg

Det kan være en god ide, med mekanikeren.
Selv om det faktisk ikke er så slemt at splitte bæstet, og samle igen.
Efter min mening bør du lære det.
Du kan jo komme ud for snavsede strålespidser til søs, langt fra
mekanikere

Du kunne jo prøve, at finde en værkstedsmanual til bæstet?
Der står alt beskrevet.

Forøvrigt er jeg sikker på, at dit problem ligger netop der.
I kaburatoren.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:33

Fra : mlt

Dato : 18-05-06 19:17

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in message

> [...]
> Forslaget med at rense nålen på karburatoren - puha, det aner jeg ikke
> hvordan man gør, så for ikke at gøre mere skade end gavn lader jeg

Motorproblemer stammer enten fra manglende/dårlig luft, brændstof eller
strøm til tænding...
En hurtig og god fejlfindingsmetode på kun 3 punkter løser altid mine
fejlfindinger hurtigt og nemt uden unødige adskillelser af motordele:

1) Skru tændrør af og check disse om de ser sunde og rene ud. Ellers rens
dem/skift dem.
og check tænding/gnist på disse ved at sætte tændrørshætter på og læg dem
så de får stel via motorblokken og turn motoren kortvarigt og se om der er
gnist.
Er der fin gnist på alle tændrør er det jo enten brændstofproblemer eller
luftblanding i kaburator/fuelsystem det er galt med.

2) Hæld ½-1 (alt efter motorvolumen) spiseskefulde FRISK brændstof ned i
hver cylinder, og skru tændrørene på igen(helst ikke de helt nye, og især
ikke hvis du kører med olieblanding!) og sæt hætter på. Turn motoren, og
hvis den starter fint og kører kortvarigt men herefter stopper er det
brændstofproblemer man har. Adskil kaburator/fuelsystem for at løse
problemet.

3) Starter skidtet ikke eller går den meget ujævnt på trods af punkt 1-4 er
det mekaniske problemer med ventiler, olieringe, pakninger eller noget mere
alvorligt... Check med kompressions måler. Uregelmæssigheder i målingen
betyder at du kan glemme alt om at løse problemet her og nu...

Mvh Michael

Fra : Henning

Dato : 20-05-06 19:24

On Mon, 15 May 2006 10:56:03 +0200, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>Jeg har haft store problemer med at få startet min Volvo Penta i
>weekenden.

Så lykkedes det endelig - efter jeg stadig intet havde hørt fra
forhandler eller mekaniker gav jeg det et sidste forsøg. 4 nye tændrør
til den uhyrlige sum af 22,-/stk. Så sprang motoren endelig i gang som
en mis. Kørte uden problemer i et kvarters tid til temperaturmåleren
nærmede sig det røde felt, så turde jeg ikke køre længere uden havvand
til køling.. Men på torsdag har det bare at være godt vejr, der
søsættes den.