Montering af transducer
Fra : kenneth.g

Dato : 13-05-06 15:29

Jeg har lige købt en Garmin fishfinder 140. og fik en tube glasfiberspartel
med til at montre transduceren med indenbords.

Men jeg er bare så bange for at gøre noget forkert, der er jo kun et forsøg.
men der er vel ikke så meget at gøre andet end at lægge en stor klat
spartelmasse også trykke transduceren ned i.

Hvor meget skal den dækkes ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabel a ) msn (prik) com

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-06 16:33

"kenneth.g" <kennethX918@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøg. men der er vel ikke så meget at gøre andet end at lægge en stor
> klat spartelmasse også trykke transduceren ned i.

Det kan du godt gøre, men den bliver dælme svær at få af igen, hvis det
viser sig, at placeringen ikke er god.
Der har lige være et par tråde om emnet, hvor båden var en Bianca 27. Prøv
at læse dem - der var flere gode råd...

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-06 20:01

kenneth.g wrote:
> [...]
> men der er vel ikke så meget at gøre andet end at lægge en stor klat
> spartelmasse også trykke transduceren ned i.

Tja, jeg har brugt syrefri silikone til min.
I første forsøg har jeg nok haft en luftbobbel under den, dqa det ikke
virkede. Men den var relativ nem at hive af igen og forsøge på ny. I
andet forsøg gik det fint og den virker.
Min er dækket omkring halvt op af den del der normalt ville sidde uden
for skroget.

- Lars

Fra : kenneth.g

Dato : 15-05-06 04:25

Hej igen

Er det ikke rigtigt at man skal prøve i en pose vand om det overhoved er det
rigtig sted i både, får man begynder at "klistre" noget fast ? jeg kan
ikke får noget signal nogen steder, jeg ved at den skal være et sted hvor
båden er enkelt skroget

Kenneth G

Fra : Ole P.

Dato : 15-05-06 15:38

> [...]
> det rigtig sted i både, får man begynder at "klistre" noget fast ? jeg
> kan ikke får noget signal nogen steder, jeg ved at den skal være et sted

Jeg tror at du med en plasticpose med vand vil få luft både over og især
under transduceren (bunden på båden er ujævn), og med selv få luftlommer
giver det intet signal /ekko.

Jeg fandt et godt sted i min båd ved at smøre et tykt lag fedt (superlube -
men andet kan givet også bruges) på transduceren pg så sætte den ned på
skroget forskellige steder. Det er stadig vigtigt at der IKKE er luftbobler
i fedtklatten.

Måske kan den creme, som man bruger ved ultralyd scanning af kroppen
anvendes. Bare det ikke er for tyndtflydende, så det løber sin vej på
skroget (altså skibsskroget). Det må kunne fås på apoteket.

--
hilsen Ole

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-05-06 16:56

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror at du med en plasticpose med vand vil få luft både over og især
> under transduceren (bunden på båden er ujævn), og med selv få luftlommer

Hejsa
Det er nu ikke helt rigtigt. Jeg har haft gode erfaringer med en pose vand,
der selvfølgelig ikke indeholder luft. Man skal ikke bruge en 50 liters
pose, men en almindelig 4 liters frysepose. Den fyldes ½ op med vand og
tømmes for luft. Så har man en dejlig "levende" flad pude, man kan flytte
rundt med. Og man slipper for at gøre rent efter en masse fedt.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."