Fugtige hynder på undersiden
Fra : Flemming Torp

Dato : 13-05-06 01:15

Når vi er på ferie synes jeg der er en tendens til at undersiden af vore
hynder bliver fugtige og vi skal lufte dem for at fjerne fugten ...(ikke
lugten!) ...

Hynderne (skumgummi indvendigt) har fløjlslignende overflade og en form for
gummieret bund og ligger direkte på finerkøjebund med få huller ...

Er det noget, vi bare skal lære og leve med, eller findes der en nem
løsning, så vi undgår fugten?

Jeg tænker på noget med lister eller en anden bund eller?
Men ved ikke om det løser problemet ...
Vi ligger ikke i lille lukket kahyt, men har god udluftning.

--
Mange hilsener
Flemming Torp - kun en tåbe frygter ikke haven

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-06 08:01

"Flemming Torp" <torpedo@mail(fjernedo).dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker på noget med lister eller en anden bund eller?
> Men ved ikke om det løser problemet ...
> Vi ligger ikke i lille lukket kahyt, men har god udluftning.

Der findes forskellige underlag, der kan lægges under madrasserne. Kig i
udstyrskatalogerne - f.eks
http://www.shop.cvh.dk/group_nautisk.asp?group=760

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 10:02

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:Tuf9g.5$it7.0@news.get2net.dk...

> Der findes forskellige underlag, der kan lægges under madrasserne.
> [...]
Dem har jeg set. Men har du *personlig* erfaring med deres
effektivitet?
Forsvinder fugten - eller er den bare flyttet til "undermadrassen"?

--
Flemming Torp - var Bianca 26 sejler i '76 ...
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-06 10:34

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Dem har jeg set. Men har du *personlig* erfaring med deres effektivitet?
> Forsvinder fugten - eller er den bare flyttet til "undermadrassen"?

Nej, det har jeg ikke. Men det fremgik ikke af dit indlæg, at du *kun*
ønskede *personlige* erfaringer

Til gengæld har jeg personlig erfaring fra egen båd, hvor skumhynderne er
betrukket med hestedækken. De ligger på plader med "pænt mange" 5-krone
store huller. Vi har aldrig problemer med fugtige madrasser, så du kunne
måske prøve at bore lidt flere/større huller

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 10:53

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:ZJh9g.35$GZ.28@news.get2net.dk...

> Nej, det har jeg ikke. Men det fremgik ikke af dit indlæg, at du
> *kun* ønskede *personlige* erfaringer

Nej, det har du helt ret i, men når jeg bruger et forum som dette, er
det netop for at lære af andre sejleres personlige viden og erfaringer
og ikke udklip af diverse brochurer og kataloger - dem har jeg tons af
.... men kan ikke altid gennemskue om "produktroserne holder vand" ...
sælgerne lover jo ikke for lidt i deres anprisninger af deres
"fantastiske produkter" ...

> [...]
> "pænt mange" 5-krone store huller. Vi har aldrig problemer med
> fugtige madrasser, så du kunne måske prøve at bore lidt flere/større

Det har jeg også selv haft - og ligesom du - havde jeg ikke problemer
med disse hynder.
De hynder, der ligger i den nuværende båd har en "gummiagtig"
underside og er beklædt med noget stof, der minder om "fløjl uden
striber", så det er måske problemet ...

Jeg synes mine køjebunder er ret tynde i fineren, så jeg vægrer mig
lidt ved at skære for mange femkroner ud, men nogle stykker kan nok
ikke skade ... specielt i forkahytten kunne det være løsningen. Tak
for dit input.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-06 16:30

> De hynder, der ligger i den nuværende båd har en "gummiagtig" underside og
> er beklædt med noget stof, der minder om "fløjl uden striber", så det er
> måske problemet ...

Det lyder helle ikke optimalt med "gummiagtig" beklædning. Gad vide, hvad
det er for noget....?

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 21:36

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:1Ym9g.87$Li6.8@news.get2net.dk...
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Det lyder helle ikke optimalt med "gummiagtig" beklædning. Gad vide,
> [...]

Næh, jeg er heller ikke sikker. Det ligner noget "gummiimprægneret
lysebrunt lærred, mens selve hynden er bertukket med blåt fløjsligende
stof", men er næppe 100% vandtæt ..., og "den synlige fugt" lægger sig
primært på undersiden og så på køjebunden ... Ja, jeg har heller ikke
set den "konstruktion" før ... men indrømmet, der står andre ting på
ønskesedlen til skivet inden udskiftning af alle hynderne ... -
så hvis et underlag af en eller anden slags kan klare/reducere
problemet såhhh ...

Fra : Egon Stich

Dato : 13-05-06 09:12

> [...]
>
> --
> Mange hilsener
> Flemming Torp - kun en tåbe frygter ikke haven

Ha - den kender - kendte, jeg godt.
Man kan købe særdeles dyre ting og sager til at lægge under madressen.
Er man mere sparsommelig, køber man et almindeligt liggeunderlag, af den
slags campister bruger.
Fås tit på tilbud i butikskæderne.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 09:59

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> MVH
> Egon

Dem har jeg set. Men har du personlig erfaring med deres effektivitet?
Forsvinder fugten - eller er den bare flyttet til liggemadrassen?

Fra : Egon Stich

Dato : 13-05-06 20:30

> Dem har jeg set. Men har du personlig erfaring med deres effektivitet?
> Forsvinder fugten - eller er den bare flyttet til liggemadrassen?
> [...]

Fugten er forsvundet.-)
Så jo, det virker.

Grunden til at den opstår er jo temperaturforskelle.
Og så virker sådanne liggeunderlag jo fint, da de består af lukkede
isolerende celler.
Jeg har anskaffet mine sådan lidt pø om pø, ved at holde øjnene åbne, når
jeg er blevet slæbt mad som pakæsel af lillemor.
Den sidste købte jeg hos Aldi til under 100 kr.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 21:17

> [...]
> åbne, når
> jeg er blevet slæbt mad som pakæsel af lillemor.
> Den sidste købte jeg hos Aldi til under 100 kr.

Fra vores ungdoms "telttursepoke" har vi nogle "karimater" (10-15 mm
tykke) liggende - dem kunne jeg evt. prøve. Mon det er sådan noget i
den stil du hentyder til? Men kan man løse problemet ved at gå i Aldi
og investere "et par hunde" er det jo til at overskue ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-05-06 09:57

> [...]
>
> --
> Mange hilsener
> Flemming Torp - kun en tåbe frygter ikke haven

Hej

I må ikke ignorere dette fugtproblem, dog er det "destilleret vand", men mug
og råd kommer hurtigt til.
Samme problem har vi i vores Camp-let teltvogn, til den kan man købe en
"kondensmåtte" til en mindre formue, denne måtte er (som Egon også skriver)
et stort liggeunderlag, som bare skal isolere i mellem den varme madras og
den koldere køjebund.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 10:07

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
> også skriver) et stort liggeunderlag, som bare skal isolere i mellem
> den varme madras og den koldere køjebund.

Er det din erfaring at så *forsvinder* fugtproblemet? Altså, hvis man
sørger for god isolering imellem køjebund og hyndeundersiden ... Jeg
har prøvet med en latex-topmadras (altså oven på hynden - også for at
ligge lidt blødere - alderen - du ved ...) men jeg synes stadig der
kan spores fugt under hynden/madrassen ... og jeg vil ikke bare
"flytte problemet" til en "kondensmåtte" ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-05-06 19:46

> [...]
> lidt blødere - alderen - du ved ...) men jeg synes stadig der kan spores
> fugt under hynden/madrassen ... og jeg vil ikke bare "flytte problemet"

Ja, det er min erfaring, den varme fugtige luft kondenserer ikke, kun hvis
den møder en kold flade.

Se på "smapsekøleren", ingen kondens, termoruden, ingen dug/kondens!

Så der er ikke fejet noget ind under "madrassen"

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 20:18

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

SNIP
> [...]
>
> Se på "smapsekøleren", ingen kondens, termoruden, ingen dug/kondens!
>
> Så der er ikke fejet noget ind under "madrassen"

Det tror jeg gerne, men vi mennesker afgiver jo en del fugt, når vi
"går til køjs" - og det jeg ikke helt forstår er: Hvor bliver det af i
båden? Selv med et liggeunderlag, der isolerer?
For det er vel ikke bare et kondensproblem, men et problem om at
fjerne den mængde fugt, vi tilfører dyne og hynde - ikke?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-05-06 09:02

> [...]
> For det er vel ikke bare et kondensproblem, men et problem om at fjerne
> den mængde fugt, vi tilfører dyne og hynde - ikke?

Du har to problemer, et problem med kondens, og et der omhandler almindelig
udluftning.

Kondensen klarer du med isolering, den af kroppen afgivne fugt klarer du med
almindelig udluftning, præcis som hjemme i soveværelset!

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 11:13

> [...]
>
> Kondensen klarer du med isolering, den af kroppen afgivne fugt
> klarer du med almindelig udluftning, præcis som hjemme i

Nemmerlig - to problemer ...

Men i vores "hjemmeseng" er der lameller (så dér lader jeg normalt
madrassen ligge i rammen ... ...)
og med et åbent vindue i løbet af dagen, har det fungeret fint i
mange, mange år ...

Men ... i båden har jeg ikke lameller og "vindueskapaciteten" er
begrænset , så dér kniber det mere med udluftningen ...

Så det, jeg var interesseret i at høre fra andre sejlere var, om der
findes en mirakel-kur, der kunne gøre det overflødigt at vende
hynderne på højkant i løbet af dagen ...
Udluftning af dynerne foregår normalt over bommen (hvis vejret
tillader det) - selv om fruen ikke bryder sig meget om den
"udstilling" ...

Min konklusion er, at "mirakelkuren" ikke findes ... (eller at ingen i
gruppen her, har fundet den ...), måske lige bortset fra den med de
solide hestedækkenhynder? ... Men fugten må jo være et sted ... så jeg
vil fortsat vende hynderne på højkant og prøve om problemet bliver
mindre med liggeunderlag ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-05-06 11:35

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> ... så jeg vil fortsat vende hynderne på højkant og prøve om problemet
> bliver mindre med liggeunderlag ...

Med isolation under måtterne får du kun samme mængde fugt som du kender fra
sengen derhjemme, men ingen kondens.
Vend gerne tilbage med resultatet!

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 11:44

> [...]
>>

> Med isolation under måtterne får du kun samme mængde fugt som du
> kender fra sengen derhjemme, men ingen kondens.

Jep - besætningen varierer i løbet af sommeren mellem 5 og 1
(mig-selv-sagde hunden), så det vil blive prøvet under forskellige
vilkår. Sidste år købte jeg nogle latex topmadrasser, som jeg lagde
*ovenpå* hynderne i for- og agterkahytten, nu prøver jeg med
liggeunderlag ... det bliver næsten som "prinsessen på ærten" ... Mon
jeg kan være der til sidst?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-06 11:53

Flemming Torp skrev:

> solide hestedækkenhynder? ... Men fugten må jo være et sted ... så jeg
> vil fortsat vende hynderne på højkant og prøve om problemet bliver
> mindre med liggeunderlag ...

Fugten er også i kistebænken. Hvis du ikke udlufter nok, så får du ikke al
den vandamp ud, som løber ned gennem hullerne. Navnlig ikke, hvis
kistebænkene er under vandlinjen, så temperaturen er under kahytten.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 12:08

> [...]
> ikke al den vandamp ud, som løber ned gennem hullerne. Navnlig ikke,
> hvis kistebænkene er under vandlinjen, så temperaturen er under

Jeg har ikke observeret fugt *under* køjebunden, selv om den klart
ligger under vandlinien, men det skyldes måske at min køjebund er fast
finer og der kun er huller i de få luger ... så der ikke sker så stor
"nedsivning" af fugtig luft ... og så stiger den smule luft, der
cirkulerer, vel nærmest opad, da den nederste luftmængde jo nok har
lidt en lavere temperatur end den ovenover ... ikke mindst, når jeg
ligger i køjen ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-06 13:54

Flemming Torp skrev:

> [...]
> cirkulerer, vel nærmest opad, da den nederste luftmængde jo nok har
> lidt en lavere temperatur end den ovenover ... ikke mindst, når jeg

Du har fugt mellem madressen og køjebunden?

Madressen er den varme side, og kistebænken er den kolde side. Der vil altid
være en temperaturforskel på de to sider af køjebunden, når du ikke
opvarmer. Din krop varmer madressen op, og havvandet køler luften i
kistebænken. Er der så vanddråber/damp i kistebænken, så falder temperaturen
lidt mere, fordi alle ved jo, at fordampning tager varmen fra omgivelserne
og således sænker temperaturen.

Temperaturforskelle skaber kondens.

Det sker på vinduer, og det sker i benzintanke, og det sker på skrogsider.
Vil man undgå kondens, så skal temperaturforskellen mindskes eller udlignes.

Det er logik for høns..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 20:51

> Du har fugt mellem madressen og køjebunden?

Yes, det er dér man tydeligt ser fugtdannelsen, men den er vel også
inde i madrassen, vil jeg tro.

> [...]
>
> Det sker på vinduer, og det sker i benzintanke, og det sker på
> skrogsider. Vil man undgå kondens, så skal temperaturforskellen

Det minder mig om legenden om den amerikanske professor i
termodynamik, der under anden verdenskrig blev tilkaldt af den
amerikanske flåde for at give dem råd om, hvordan man kunne tvinge de
tyske U-både op til overfladen. "Varm havvandet op til 100 grader",
svarede han ... Da flådeofficererne lidt måbende stillede det ikke
overraskende spørgsmål:"How?", svarede han: "Don't bother me with
details" ...

Var forbi Jysk i dag og købte fem liggeunderlag i 12 mm's "tykkelse",
så må vi se om det kan bidrage væsentligt til at temperaturforskellene
udlignes noget ... Andet og mere vil jeg ikke gøre i denne omgang ...
udover hyppig udluftning ...

Jeg vender tilbage en gang i efteråret med en erfaringsrapport ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 05:28

Flemming Torp skrev:

> [...]
> så må vi se om det kan bidrage væsentligt til at temperaturforskellene
> udlignes noget ... Andet og mere vil jeg ikke gøre i denne omgang ...

Du er jo langt fra den eneste, der har dette problem. I lynetten var der to,
som havde det, hvor jeg var med til at løse det. Den ene havde to keramiske
varmeblæsere i en sagitta 35, og da han ville bo på båden i to sæsoner,
havde han samme problem. Vi installerede komplet luftvarme i stedet, og al
kondens forsvandt. En anden kammerat har en 28 fods båd med oliepotte, og
havde også tonsvis af kondens i forkahytten, om vinteren og efterår/forår.

Der fandt jeg en trinløs drejetermostat fra en gammel varmeblæser, som jeg
monterede i kistebænken. Så tilsluttede jeg nogle 25/40 watt lampetter som
vi satte i kistebænken. Det er nok til at hæve temperaturen tilstrækkeligt,
så der ikke opstår kondens under hynderne.

Desværre vokser træerne jo ikke ind i himlen, så man flytter bare problemet
på denne måde. Nu er det naturligvis på skrogsiden i kistebænken, man har
problemet, men det hjalp med en isolering med liggeunderlag. Samtidig kunne
han så skrue endnu mere ned for pærerne.

Men når man bor på sin båd, så er det vigtigt, at madrasserne ikke bliver
for fugtige. De kan blive en fremragende grobund for svampesporer..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 15:55

Flemming Torp skrev:

> [...]
> udover hyppig udluftning ...
> Jeg vender tilbage en gang i efteråret med en erfaringsrapport ...

Bare du er med på, at du ødelægger dine hynder på den måde.

Liggeunderlag er meget luft- og fugttæt, så hvis du lægger et liggeunderlag
direkte under dine hynder, så spærrer du alt kropsfugtigheden inde i
madrassen. Det kan jo ikke komme ud af din madras, når du lukker det inde
sådan. Det er ikke uden årsag, at man laver huller og lameller i sengebunde,
så madrassen kan få luft. Bare se på, hvordan det er gået for dem, der
f.eks. har sat en boksmadras direkte på gulvet.

En madras *skal* have luft under sig. Sover I med sovepose er det ikke så
slemt, men sover man med almindelig dyne, så kommer der meget fugt i
madrassen.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-06 16:37

> Bare du er med på, at du ødelægger dine hynder på den måde.

Nu bliver jeg lidt "forvirret" ...
Har du ikke lige skrevet, at liggeunderlag *hjælper* på problemet?
Hvorfor skulle mine hynder blive ødelagt af liggeunderlag? - Er det
værre end ingenting?

Jeg forstod på tidligere indlæg, at det ville fjerne en del af
kondensproblemet.
Flere i gruppen har jo kraftigt anbefalet - med baggrund i egne,
tilsyneladende overbevisende, resultater - at jeg lægger liggeunderlag
ind under hynden for at isolere hynden fra køjebunden?

> [...]
> laver huller og lameller i sengebunde, så madrassen kan få luft.
> Bare se på, hvordan det er gået for dem, der f.eks. har sat en

Jeg er enig i, at lameller ville være bedre, men lige nu er det ikke
aktuelt i min båd.
Så jeg er tilfreds med en løsning, der kan eliminere en del af
problemet.
Udluftning af dyner og hynder vil fortsat finde sted, men behovet er
måske reduceret i forhold til den aktuelle situation ... Men jeg har
hele tiden haft en underlig fornemmelse af, at jeg bare flytter
problemet fra hybdeb til ligeunderlaget ...

> En madras *skal* have luft under sig. Sover I med sovepose er det
> ikke så slemt, men sover man med almindelig dyne, så kommer der
> meget fugt i madrassen.

Jeg vil ikke undvære en dyne i båden ...

Min topmadras af latex skulle gerne opfange en del af *min* fugt, og
liggeunderlaget en del af kondensfugten, så hynden skulle gå
nogenlunde "fri" ... Det er min "tro" lige i øjeblikket.

Til efteråret vil jeg være meget klogere, så jeg vil gøre forsøget og
skære liggeunderlaget til og lægge det i båden i morgen ... Jeg kan
ikke forestille mig at det kan skade ...

Fra : Egon Stich

Dato : 21-05-06 09:57

> Nu bliver jeg lidt "forvirret" ...
> Har du ikke lige skrevet, at liggeunderlag *hjælper* på problemet?
> Hvorfor skulle mine hynder blive ødelagt af liggeunderlag? - Er det
> værre end ingenting?

Jeg har før nævnt, at jeg har gode resultater med liggeunderlag.
Nu skal jeg uddybe disse:

Mine hynder er af "normaltype",ca. 10 cm tyk, men med en tæt underside.
Noget plasticagtigt.
Før var der, når man vågnede, så vådt under hynderne, at man kunne tørre
vand op--
Altså: Strøg man hånden hen over bænkens overflade, fik man våd hånd.
Selve hynden, indvendig, var ikke at erkende fugtig.

Efter anbringelse af liggeunderlag, er "vandet" under hynden væk
Selve hynden er IKKE fugtig.
Over hynden, har jeg en ganske tynd "madras", et par cm. tyk.
Herefter lagen - dyne, på gammel "bondemaner".

Dette er brugt een sommer, og der har absolut ingen skadelige virkninger
været på hynden.

Der er derfor nu indkøbt liggeunderlag til resten af kojerne, idet jeg jo
har haft positive erfaringer med "skipperkojen".

(Om det så virker for de "menige" besætningsmedlemmer, eller kun for
skippere, vil sommeren vise)-))

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 10:48

> [...]
> har haft positive erfaringer med "skipperkojen".
>
> (Om det så virker for de "menige" besætningsmedlemmer, eller kun for

Det er helt samme "konstruktion", jeg vil anvende ...
Nedefra: Skrogside 10-30 mm, luft 0 - 450 mm, Køjebund finer 10 mm,
Liggeunderlag 12 mm, Hynde 100 mm, topmadras-latex ca. 35 mm, lagen,
mig selv (sagde hunden) "xxl" mm, dynebetræk, pudebetræk, pude/dyne
Også her vil sommeren vise om det er en "holdbar konstruktion" ... Så
jeg kører på båden nu og skærer liggemadrasser til i for- og
agterkahytten ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-06 19:23

Flemming Torp skrev:

> Nu bliver jeg lidt "forvirret" ...
> Har du ikke lige skrevet, at liggeunderlag *hjælper* på problemet?

Nej, det har jeg sandelige ikke skrevet et eneste sted!

Jeg har skrevet, at vi brugte det til at isolere skrogsiden i en kistebænk,
men jeg har absolut intet skrevet om at lægge det under madrassen, så den
ikke får luft.

> Hvorfor skulle mine hynder blive ødelagt af liggeunderlag? - Er det
> værre end ingenting?

Ja, det er det da, dels lukker du fugten og luften inde , så den ikke kan
komme ud af madrassen, og dels blokerer du lufthullerne i sengebunden. Der
er jo en grund til, at de er der...

> [...]
> tilsyneladende overbevisende, resultater - at jeg lægger liggeunderlag
> ind under hynden for at isolere hynden fra køjebunden?

Hvor tror du, at kropsfugten bliver af, når man gør det???

Det bliver i din madrass!

> [...]
> hele tiden haft en underlig fornemmelse af, at jeg bare flytter
> problemet fra hybdeb til ligeunderlaget ...

Næh, det bliver i din madras. Liggeunderlag kan IKKE transportere fugt, det
er derfor, de er fremragende at ligge på i en skov, mark, græs eller
teltbund

> Min topmadras af latex skulle gerne opfange en del af *min* fugt, og
> liggeunderlaget en del af kondensfugten, så hynden skulle gå
> nogenlunde "fri" ... Det er min "tro" lige i øjeblikket.

Hæld et glas vand på dit liggeunderlag, og se hvad der sker, ligger vandet
ovenpå eller suger det ind....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 20:37

> [...]
>
> Jeg har skrevet, at vi brugte det til at isolere skrogsiden i en
> kistebænk, men jeg har absolut intet skrevet om at lægge det under

OK, jeg misforstod sætningen: "men det hjalp med en isolering med
liggeunderlag" ...
Når jeg går tilbage i tråden kan jeg godt se, at du talte om
skrogsiden ... My mistake...

> Ja, det er det da, dels lukker du fugten og luften inde , så den
> ikke kan komme ud af madrassen, og dels blokerer du lufthullerne i
> sengebunden. Der er jo en grund til, at de er der...

Der er faktisk kun huller dér, hvor der er en lem, der kan løftes op
.... Det er nok en væsentlig del af problemet ... Finérplade ... ret
tynd ...

> Hvor tror du, at kropsfugten bliver af, når man gør det???
>
> Det bliver i din madrass!

Ja da ... Som nu ...

hybdeb er en kode for hynden ...

> Næh, det bliver i din madras. Liggeunderlag kan IKKE transportere
> fugt, det er derfor, de er fremragende at ligge på i en skov, mark,
> græs eller teltbund

Jamen, så isolerer det vel også lidt fra den køligere køjebund, så
kondensproblemet bliver reduceret?

> Hæld et glas vand på dit liggeunderlag, og se hvad der sker, ligger
> vandet ovenpå eller suger det ind....

Min opfattelse er, at mange i gruppen har anbefalet liggeunderlag for
at isolere med henblik på at reducere kondensproblemet - ikke for at
optage fugt ... Men jeg er selv usikker, men synes , at de
liggeunderlag de sælger for mange hundrede kroner pr. stk. i
skibshandelen er for stor en udgift uden at være sikker på resultatet
.... Lars Larsens priser er mere spiselige, og dur de der købte
liggeunderlag ikke, så er det ret nemt at træffe en beslutning om at
kassere dem ... eller bruge dem til at isolere andre steder på båden
.... Nu ligger de under hynderne i for- og agterkahytten og vi får
måske svaret allerede i løbet af de nærmeste dage ...

Fra : Egon Stich

Dato : 16-05-06 17:23

> [...]
> For det er vel ikke bare et kondensproblem, men et problem om at
> fjerne den mængde fugt, vi tilfører dyne og hynde - ikke?

Hvorfor nu ikke bare prøve et ganske almindeligt liggeunderlag?
Som før sagt, har det virket for mig og mine gaster.
Alverdens teorier kan være gode nok, men er i virkeligheden ofte blot at
betragte som "brøndpisseri".
Husk på, man kan sagtens lave problemer ud af noget, der ikke er et problem.
Læs blot en bog, og tilsidesæt erfaring
At finde det korrekte svar på dette "problem" vil koste dig under 100 kr.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 18:15

> [...]
> problem.
> Læs blot en bog, og tilsidesæt erfaring
> At finde det korrekte svar på dette "problem" vil koste dig under

Et godt stykke oppe i tråden har jeg "forlængst meddelt", at jeg vil
prøve med liggeunderlag ...
So far so good ...
Om det er det korrekte svar vil tiden vise ...
Jeg har iøvrigt ikke efterspurgt den billigste løsning ... men en
"rigtig" løsning ...
Er det Murphy, der har sagt: "All complex problems has at least one
simple solution ... that does not work" ...

Men måske kunne du - evt. som et led i "brøndpisseriet" - fortælle
mig, hvor den væske vi homo sapienser afgiver til omgivelserne -
f.eks. dyne og hynder/madrasser - mens vi sover bliver af i en båd,
hvor udluftningen må siges at lade en del tilbage at ønske ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-06 12:01

Flemming Torp skrev:

> [...]
> f.eks. dyne og hynder/madrasser - mens vi sover bliver af i en båd,
> hvor udluftningen må siges at lade en del tilbage at ønske ...

Det er ikke kun sved, det er også kondensvand som følge af
temperaturforskelle over og under madrassen.

Nogle af dråberne ryger jo ned gennem hullerne og havner i kistebænkene. Der
er bl.a. derfor, at mange trækker varme gennem de kistebænke, som bliver
brugt til senge. Folk, som opvarmer med varmluftfyr har stort set ikke
problemer med fugt i kistebænkene, som følge af kondens.

Du skal jo huske på, at temperaturen i kistebænkene ofte er flere grader
mindre end i resten af skibet, fordi vandet under vandlinjen afkøler
skroget. Og så har man problemet med kondens på den varme side.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-05-06 17:46

Hej Flemming,

Ja, det problem er yderst velkendt.
I løbet af natten afgiver personen en del fugt. Noget sætter sig
i dynen men det meste fordamper væk.
Resten sætter sig i hynden og da den ligger an mod en tæt
krydsfinerbund bliver vandet i hynden og den føles fugtig på
undersiden allerede efter første nat i båden.
Lægger man et soveposeunderlag under hynden hæves dugpunktet
blot lidt længere op i hynden; men vanddampen kan stadigvæk ikke
undslippe og resultatet er det samme, hynden bliver stadigvæk
våd.
Vil du ikke skifte underlaget ud til lameller som er der i
sengen derhjemme, ja så skal man hver morgen rejse hynderne op
på højkant og lade dem stå sådan indtil de er tørre. Det tager
næsten lige så lang tid som den tid der blev brugt til at
opfugte dem.
Uanset hvor meget du udlufter i kahytten om natten vil
fugtkoncentrationen i hynderne stige natten igennem.
Så skal du problemet til livs skal du have lameller i bunden.
Det duer ikke at lægge lameller oven på den eksisterende
krydsfinerplade, det er ikke tilstrækkeligt og er der ikke store
åbninger i frontpladen af køjesiden så hjælper det heller ikke
så meget.
Så op med madresserne på højkant om du ikke vil sove i vandseng.

Mvh/Harding

Harding E. Larsen

Fra : Egon Stich

Dato : 13-05-06 20:35

"Harding E. Larsen (slet JMUIO)" <harding@JMUIOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11475390270.824537112226395@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> så meget.
> Så op med madresserne på højkant om du ikke vil sove i vandseng.

I teorien er det ganske rigtigt, hvad du skriver.
Og så alligevel---
Jeg har gode erfaringer med soveposeunderlag af "skumtypen"
Nix fugt i hynderne

Men det er nok fordi omtalte underlag ikke kender til teorien

I hvert fald kan enhver jo gøre experimentet, før man kaster sig ud i
overprissatte løsninger.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-06 11:05

Hej Egon,

Ja teori og praksis følges som regel.

Vi har i vores båd i mange år anvendt soveposeunderlag af
skumtypen, og anvender det stadigt.
Det isolerer godt fra den noget koldere krydsfinerkøjebund og
det nedsætter også kondensdannelsen noget; men det løser ikke
problemet.
Den fugt som man afsondrer i nattens løb kommer stadig ned i
skumgummimadrassen og den skal fjernes ved udluftning. Bliver
madrassen liggende kan der ikke udluftes tilstrækkeligt og
fugtkoncentrationen stiger. Efter et par dage er undersiden
direkte våd. Derfor stiller vi madrasserne på højkant hver dag
og det løser problemet.
Skal problemet med fugt væk er det kun lamelbundløsningen der
duer; men som Flemming skriver giver det andre
konstruktionsmæssighe problemer.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-05-06 12:53

"Harding E. Larsen (slet RJQ0C)" <harding@RJQ0Clarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11476013250.858616225917093@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> og det løser problemet.
> Skal problemet med fugt væk er det kun lamelbundløsningen der
> duer; men som Flemming skriver giver det andre

Jeg må give Harding meget ret efter mine egne erfaringer. For flere år siden
ville Fruen på en tur til Göteborg investere 2K til noget meget smart
underlag, men jeg fik da bremset hende. Jeg mener, vi afsondrer over en
liter vædske om natten. Det sætter sig i dyner som madras, så der er kun
affugtning der dur, og det er ved at rejse madrassen op og hænge sengetøjet
over bommen. Liggeunderlag har jeg brugt et par år, og det fungerer fint,
men det fjerner ikke problemet. Desværre kan vi opleve en våd sommer, og så
er det ikke nemt at få tørret sengetøjet og det hele bliver hurtigt klamt.
Her har jeg brugt en tørretumbler på havnen til dyner og sengetøj, og en
varmeblæser til madrasserne. Det er surt arbejde - men tænk på alle glæderne
ved at overnatte i båden!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 21:27

skrev i en meddelelse
> [...]
> så meget.
> Så op med madresserne på højkant om du ikke vil sove i vandseng.

Ja, det er det, vi gør nu, men kønt og nemt er det jo ikke ... Men man
kan jo leve med det som jeg skriver i mit oprindelige oplæg ...

Problemet er primært i forkahyt og agterkahyt, så der er faktisk ikke
rigtig mulighed for at lave effektiv udluftning ind under hynderne, da
madrasserne/hynderne ligger op til skot eller skibsside. Kun for den
ene ende i hver af de to sovesteder kan der evt. lukkes op ... med en
lille "rist" ...

Mener du, at man helt skal demontere finerbundene og erstatte dem
med - f.eks. - asketræslameller, som dem vi kender fra en almindelig
seng? ... Hvad med hele bådens konstruktion? ... Er disse finérplader
ikke med til at give båden en vis stabilitet og stivhed?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-05-06 14:55

Hej Flemming,

Nej det har du fuldstændig ret i. Det kan være svært at udlufte
især i forkahytten, hvor der i mange både er placeret vandtanken
nedenunder og i agterkahytten hvor der kan være monteret
dieseltanke nedenunder.
En reduceret højde på 5-10 cm kan dog gøre det om der er fri
adgang til kahytten.
Som du skriver ligger madrasserne også op til skrogsiden og her
er der endnu et problem. Især om foråret hvor temperaturen her
er lav. I nogle både er stedet endda lidt under vandoverfladen
uden for og temperaturen vil være vandtemperaturen og den ligger
under dugpunktstemperaturen og derfor fortættes vanddampen på
indersiden.
I de gamle træbådes tid lå køjerne ikke ud til skrogsiderne
direkte fordi spanterne havde en vis tykkelse. Det havde sin
fordel; men luftfugtigen kunne være høj endda.
I glasfiberbådene er muligheden for at lægge madrasserne helt ud
til skrogsiden tilstede. I nogle få både som en B-31 er der
indbygget flere langsgående "stringers" op ad skrogsiden. Det
giver den fornødne stivhedsstabilitet til at der i denne bådtype
ikke behøves at være en indvendig aptering. Båden kan sejles
helt tom.
I forbindelse med monteringen afapteringen sættes køjefronten op
mod den nederste stringer og køjebunden bliver normalt plastret
ud mod skroget. Den næste stringer kan garneres med en liste og
tjene som bog- og brille hylde.
Skulle jeg ændre min båd til lamelbunde i hovedkahytten ville
det ikke give større problemer. Lamellerne kunne ligge ud mod en
indplastret liste i skrogsiden og den anden ende af lamellerne
bod en liste monteret indvendigt på køjefronten.
I forenden ville det være muligt at lægge langsgående lameller
oven på de nuværende tværgående støtter for den nuværende
krydsfiner køjebund. Desuden ville jeg lave udliftninge både for
neden og for oven af de lodrette frontplader.
Min stikkøje ville jeg ikke lave noget ved for den bruges i dag
til cykelopbevaring.
Da den fungerede som køje var problemerne her ikke store da
varmeanlæggets lyddæmper og rør går gennem rummet under køjen.
Her var der altid en god temperatur og kun ud mod skrogsiden har
vi haft lidt fugt i forårstiden.

Hvordan køjebundene er lavet og om de indgår i bådens stivhed
vil afhænge meget af konstruktørens ønsker for båden og dens
anvendelse.
Så tænker du på evt. at lægge lamelbunde under madrasserne vil
det nok være godt at frekventere en person der har styr på
statikken, inden projektet sættes i værk.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 20:30

"Harding E. Larsen (slet F5AYB)" <harding@F5AYBlarsen.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse
> [...]
> især i forkahytten, hvor der i mange både er placeret vandtanken
> nedenunder og i agterkahytten hvor der kan være monteret
SNIP
> [...]
> det nok være godt at frekventere en person der har styr på
> statikken, inden projektet sættes i værk.

Tak for dit input. Det minder mig lidt om slogan'et: "There is no such
thing as a free lunch" ...
Jeg er pt. ikke til sinds at foretage et så drastisk skridt som at
erstatte nuværende finérkøjebunde med lameller ... Så jeg tror jeg i
år vil nøjes med at prøve med at par liggeunderlag/karimaterne og så
fortsætte med at lufte ud ved at lægge dyner på bommen når vejret
tillader det og rejse hynderne og bore nogle enkelte "femkronehuller"
i køjebunden. Så lad os håbe på en tør, solrig og varm sejlsæson ...
Kombineret med lidt god vind! ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-06 18:16

Flemming Torp skrev:

> [...]
> huller ...
> Er det noget, vi bare skal lære og leve med, eller findes der en nem

God luftgennemstrømning i kistebænken og nogle flere huller. Lad gerne
kistebænkene stå lidt åbne, når I forlader båden, så bliver luften skiftet
ud.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 21:18

Enig med hovedkonklusionen hos de fleste, som osse er mine erfaringer
gennem mange træ- og plastbåde:

Kolde skorogsider kan man delvis isolere sig ud af - på mange
forskellige måder inc. skumliggeunderlag - men den menneskeligt
producerede fugt skal bortfjermes ved ventilation.
Hos os:
Trekantmadrasserne i "owners cabin" på højkant og "owners dyne" på
bommen så tit vejret tillader det

Og reelt er der ikke 2 problemer men kun eet:
Uden temperatur- og luftfugtighedsforskelle ingen kondensproblematik, -
uanset hvor meget eller lidt man har isoleret !!
Og det er netop temperaturforskel og fugt mennesker producerer i
rigelige mængder.
I et hus er det vigtigt at man ikke laver en inderkasse af en
fugtspærremembran, men har faldende PAM-værdier udad i konstruktionen så
der ikke sker fugtopbygning undervejs. De faldende PAM-værdier skal gøre
det lettere og letter for fugten at komme ud gennem konstruktionen.
På et skib er der pr. definition en 100% fugtmembran i form af skroget,
- med mindre der er hul i!
Og er det under vandlinien bliver problemet et helt andet og meget mere
hastende at rette

Problematikken kan altså forstørres til at gælde hele skiwet:
Hvis man sejler i køligt vejr med høj relativ luftfugtighed (og hvem gør
ikke det i vort dejlige land hvor sommeren retteligt burde benævnes
"grøn vinter") så har man permanente udluftningsproblemer i en båd!
Især hvis man har varme ombord i form af fyr, er det hamrende vigtigt at
man har en ordentlig udluftning = luftskifte, - ellers kan man ret
hurtigt lugte og se konsekvenserne.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 22:01

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hos os:
> Trekantmadrasserne i "owners cabin" på højkant og "owners dyne" på

Ja, og - i mit tilfælde - fruen ... ...
Det er også min konklusion af denne lange tråd. Men alligevel nyttigt
at høre andre sejleres idéer og erfaringer. Man kan jo aldrig vide om
der "et eller andet sted" er noget man har overset ...

F.eks. er jeg - uden at have prøvet det i praksis - ganske fascineret
af de solcelledrevne ventilatorer, som dog kan give lidt tiltrængt
luftcirkulation - også når man ikke er på skivet ...

Nå, jeg vil ikke starte en ny tråd og takker for de mange konstruktive
indlæg ...

Jeg er i hvert fald blevet beroliget og er nået frem til en
beslutning - og gudskelov var der en nem og billig "løsning" - denne
gang ...